Sunday, August 23, 2009

Yaz Meyvalariyla Renkli Tart

Kayisinin pismis hali bir baska lezzetli oluyor. Denemediyseniz, simdi denemenin zamani. Bu rengarenk tarti kayisi yerine seftali gibi yaz meyvalariyla da yapmak mumkun, ama kayisinin tatli mayhoslugu tercih sebebi bence. Tart hamuruna da dikkatinizi cekerim; ben ilk defa denedim. Oldukca zahmetsiz, fazla cekmeyen, rahat acilan, orasindan burasindan catlamayan bir hamur oldu; ek olarak da uzun sure kitirligini korudu. Asagidaki malzemeden iki tartlik hamur cikiyor. Birini kullanip, digerini derin dondurucuya atabilirsiniz.

Tarif Francois Payard'in Simply Sensational Desserts kitabindan uyarlandi. Ordaki tariften farkli olarak, kayisilari pisirirken cok daha az tereyagi ve seker kullandim. (Yine de tarifi orijinal olculerle veriyorum, size arzunuza gore ayarlayabilirsiniz. ) Ote yandan, bademli dolgu (franjipan) icin kullandigim miktar, tarifte belirtilenden daha fazlaydi. Size verecegim bademli dolgu tarifi, bu tart icin gerekenin 3 kati olarak geciyor kitapta --ki ben yarisini rahat kullanmisimdir. Siz de bu miktarda yaparsaniz, ihtiyaciniz kadarini kullanir, gerisini dondurabilirsiniz.

  • 128 g erimis tuzsuz tereyagi
  • 7 adet kayisi, cekirdegi cikarilip uce kesilmis olacak
  • 125 g (1/2 bardak arti 2 yemek kasigi) seker
  • 210 g (1 bardak) Bademli Dolgu (tarifi asagida)
  • 24 cm lik tart kalibi icin Tatli Tart Hamuru, onden pisirilmis olacak (tarifi asagida)
  • 113 g ahududu
  • 15 g (2 yemek kasigi) dilimlenmis badem
  • 19 g (2 yemek kasigi) irice cekilmis veya file fistik
Firininizi 175 C ye isitin. Ufak bir firin tepsisine erimis tereyaginizin bir kismini surun. Kayisilarinizi, kesilmis yuzleri uste bakacak sekilde tepsiye yerlestirin. Kalan tereyagini uzerlerine surun ve sekeri serpin. (Yukarda da dedigim gibi, tereyaginin cogunu ve sekerin bir kismini arttirdim ben.) 10 ila 12 dakika, ya da kayisilar yumusayincaya kadar pisirin. Kayisilari sogumaya birakin, fakat firini henuz kapatmayin.

Bademli dolgunun yarisini tart kalibiniza alin ve tart hamurunun uzerine duzgunce yayin. Ahududulari, bunun uzerine serpistirin ve hafifce dolgunun icine dogru bastirin. Aralara, distan baslayip, ice dogru calisarak, sogumus ve suzulmus kayisilari yerlestirin. Kalan dolguyu, meyvalarin uzerine duzgun bir sekilde yayin. Badem ve fistiklari bunun uzerine serpistirin.

Tarti 25 ila 27 dakika, ya da dolgu renkleninceye kadar pisirin. Izgara uzerinde sogutun. Tart 1 gun onceden yapilip, buzdolabinda saklanabilir. Bu durumda servisten once, oda sicakligina gelmesine dikkat edin.

Bademli Dolgu (Franjipan)

Arsivde bir bademli dolgu tarifimiz daha var. Her iki tarifte de malzeme ve miktarlar birbirine benziyor, ama bu un katkili oldugu icin, pistiginde daha kekimsi dokuda oluyor. Yukarda da degindigim gibi, asagidaki malzemeden ihtiyacinizdan daha fazla (elimdeki kaynaga gore, 4 bardak dolusu) dolgu yapiliyor. Tartimiz icin gereken ise (yine elimdeki kaynaga gore) sadece 1 bardak (210 g). Bununla birlikte, ben bu tarti yaparken nerdeyse 1.5 bardak dolgu kullandim. Daha azi ile nasil yapilirdi kestiremiyorum. Onun icin tavsiyem, bu tart icin dortte bir degil, yarim olcu dolgu hazirlamaniz.
  • 1 1/4 bardak (250 g) seker
  • 2 bardak (240 g) badem
  • 241 g oda sicakliginda, tuzsuz tereyagi
  • 2 yumurta
  • 1 yumurta sarisi
  • 1 yemek kasigi (9 g) un

Bademleri, sekerin 1/4 bardagi (50 g) ile birlikte, iyice incelinceye kadar mutfak robotunuzda cekin. Kalan sekeri, tereyagi ile mikserinizin kasesine alin ve (varsa kurek biciminde cirpici ile) 1 dakika cirpin. Cekilmis bademleri ekleyip, alcak hizda, karisim butunlesinceye kadar cirpin. Yumurtalar ve yumurta sarisini teker teker ekleyin; her birinin ardindan spatula ile kenarlardaki hamuru siyirin ve karisim butunlesinceye kadar cirpin. Butun yumurtalar eklendikten sonra, hizi yukseltip, 3 dakika kadar daha cirpin. En son olarak unu ekleyip, ancak hamur homojenlesinceye kadar cirpin. Bu asamada tarifinizde hemen kullanmayacaksaniz, agzi s1k1ca kapali bir kapta 1 hafta buzdolabinda saklayabilir, ya da 1 aya kadar dondurabilirsiniz.

Tatli Tart Hamuru

Benim tartlarimdan biri 24, digeri de 20 cm likti, dolayisiyla biraz tart hamurum artti. Ondan da resimde gordugunuz minik tartlardan 2 tane yaptim. Dolgu olarak tatlandirilmis krem fres ve onun uzerine kayisi marmelatiyla parlatilmis ahududular kullandim. Maalesef resim cektikten sonra bir kazaya kurban gidip, kimseye yar olmadilar.
  • 1 bardak arti 1 yemek kasigi (122 g) pudra sekeri
  • 1 3/4 bardak (254 g) un
  • 1 tutam tuz
  • 127 g tuzsuz, yumusak tereyagi
  • 1 yumurta

Un, pudra sekeri ve tuzu birlikte bir kaseye eleyin. Tereyagini mikserinizin kasesine alin ve puruzsuz hale gelinceye kadar cirpin. Unlu karisimi tereyaginin uzerine serpistirin, yumurtayi kirin ve sadece hamur butunlesinceye kadar cirpin. Hamuru iki esit parcaya ayirin; her birini yassi bir disk olarak sekillendirip, strece sarin ve en az 2 saat buzdolabinda dinlendirin. (Ya da 1 aya kadar derin dondurucuda saklayin.)

Acmadan once, hamuru 30 dakika oda sicakliginda yumusamaya birakin. Tart kalibini biraz yaglayin (ben yapmadim.) Calisma tezgahinizi ve merdanenizi unlayin. Her bir diski tartinizin buyuklugune uygun sekilde acin ve hamuru kalibiniza tasiyin. Yirtilirsa, yamayabilirsiniz. Tarifte belirtildigi sekilde (ici doldurularak, ya da ici bosken kismi olarak veya tamamiyle pisirerek) kullanin.



3 Comments:

Blogger Nukhet said...

ELlerine saglik Zinnur, cok guzel gozukuyor hepsi he zamanki gibi. Ama ben o frambuazli tartlarin kazaya kuran gitmesine cokkk uzuldum, oylesine guzel gozukuyorlar ki, Sevgiler

8/24/2009 11:06:00 PM  
Blogger zinnur said...

Nukhet, cok tesekkur ederim. Ahududulu tartlara ben de uzuldum, maalesef bizim degil yerlerin oldular. Ilk firsatta yeniden yapmali..
Sevgiler.

8/25/2009 09:59:00 PM  
Blogger Işıl said...

çok şık

9/03/2009 04:00:00 AM  

Post a Comment

<< Home