Monday, May 25, 2009

Limonlu Tart -- II

Tereyagindan cok korkunuz yoksa, bu tarti mutlaka deneyin derim. Limonlu tatlilarla basim pek hos olmadigi halde, ben bile cok begendim. Bircogunuzunun bildigi limon suyu, yumurta ve seker karisimi pisirilerek yapilan limon peltesi (lemon curd) baz olarak aliniyor ve tereyagi ile vurularak yumusak ve ipegimsi bir dokuda bir dolguya donusuyor. Ustelik yaniltici bir hafiflik de kazaniyor. Bir tereyagi mucizesi olsa gerek bu. Tart, bicakla rahatlikla kesilebilecek sertlikte oluyor; bu ozelliginden faydalanarak incecik dilimler halinde, yaninda meyva ile servis edebilirsiniz. Bircok zengin malzemeli tatli gibi, ince dilimleri de gayet tatmin edici oldugundan, hic degilse yedikten sonra cok sucluluk duymazsiniz. Fakat az da olsa tadilmali, hic degilse limonlu tatli sevenler tatmali.

Ben tarti tesadufen evde bulunan (ve kimsenin yemedigi) limon marmelati ile glazurledim. Aceleciligimden dolgu ile glazur bazi yerlerde birbirine karisti. Eger glazuru uygulamadan, tartin biraz donmasina izin verirseniz, puruzsuz bir glazur kati elde edebilirsiniz. Ayrica benim yaptigim gibi ahududu veya diger meyva ile susleyecekseniz, bunu hemen servisten once eklemeniz uygun olur, zira renkli meyvalar bekleyince glazuru renklendiriyor; dikkat ederseniz yukardaki resimde neden bahsettigimi gorebilirsiniz. Bu tatliyi glazur yerine, Italyan bezesi ile de bitirebilirsiniz. Beze limonlu dolgunun uzerine yayildiktan sonra, hafif pudra sekeri serpelenip, purmuzle yer yer alazlanabilir.

Son olarak, bu kadar tereyagi istemez derseniz, eski tertip limon tarti tarifine bir goz atabilirsiniz.
  • 1 1/2 bardak limonlu dolgu (tarifi asagida)
  • Limon veya elma marmelati
  • Susleme icin limon dilimleri ya da ahududu, likapa gibi limona yakisan meyvalar
  • Pisirilip, sogumus 26 cm lik tart tabani
Limonlu dolguyu hazir tart tabaninin icine koyup, metal bir spatula ile uzerini duzleyin. Eger dolgu iliksa, buzlukta 1/2 saat kadar sogutun tatlinizi. Bu duzgun glazurleme icin gerekli bir islem; yapilmazsa glazur ile dolgu birbirine karisabilir.

Glazur olarak kullanacaginiz marmelati akiskan hale gelinceye kadar isitin; sonra kasikla ya da akitarak, limonlu dolgunun uzerine yayin. Eger tartinizi meyva ile susleyecekseniz, glazurun bir kismini bu is icin ayirin. Meyvalari tartinizin uzerine yerlestirdikten sonra, bir firca yardimiyla, glazurleyip parlatabilirsiniz.

Bu tart soguk servis edildiginde daha guzel oluyor. Buzdolabinda 2 gune kadar muhafaza edebilirsiniz.
Limonlu Dolgu
  • 1 bardak seker
  • 3 limonun ince rendelenmis kabugu
  • 4 yumurta
  • 3/4 bardak taze s1k1lm1s limon suyu
  • 297 g oda sicakliginda, tuzsuz tereyagi
Seker ve limon kabugu rendesini sicaga dayanikli, ben mari duzeneginize sigacak buyuklukte bir kaseye alin. Seker nemlenip, limonun rayihasini alincaya kadar, bu iki malzemeyi parmaklarinizla ogusturun. Yumurtalari ve limon suyunu cirparak sekere ekleyin.

Kaseyi ben mari duzeneginize yerlestirin. Kasenin altinin, kaynayan suya degmemesine ozen gosterin. Tel cirpici ile devamli karistirarak, dolgunun kivami koyulasincaya ve isisi 82 C ye ulasincaya kadar pisirin. Once oldukca akiskan olacak karisiminiz, sonra pisirdikce, tel cirpicinin izleri kalacak kadar koyulasacak. Bu asamada, gerekli isiya oldukca yaklasmis olacaksiniz; dikkatli olun. Bu islem 10 dakikaya kadar vakit alabilir; isin en zor kismi bu.

Gerekli isiya ulastiktan sonra, limon peltenizi ince bir suzgecten gecirip, mikserinizin kasesine alin. Bu sekilde pismis yumurta aki parcaciklari ve limon kabugu rendesinden kurtulup, puruzsuz bir limon peltesi elde etmis olacaksiniz. Peltenin isisi 60 C ye dusunceye kadar bekleyin. Bundan sonra, mikserle pelteyi cirparken, bir yandan da oda sicakligindaki tereyaginizi eklemege baslayin. Her seferinde yaklasik 5 yemek kasiklik tereyagi ekleyebilirsiniz. Butun tereyagi eklendikten sonra, cok puruzsuz bir doku elde etmek icin 3-4 dakika daha cirpmaga devam edin. Bu asamada dolgunuz tartinizda kullanilmaga hazirdir.


30 Comments:

Blogger Ordanburdanhayattan said...

super gorunuyor,ellerine sağlık.

5/25/2009 11:16:00 PM  
Blogger Aygül said...

EEE tarif nasıl?

5/26/2009 12:46:00 AM  
Blogger Oya Kayacan said...

Bu tart böyle baksın dursun bana Zinnur'cuğum. Tarif marif istemem. Tatlıyı kestim tatlıyı! Göz temaslarıyla avunuyorum.

5/26/2009 01:03:00 AM  
Blogger pembecikolata said...

Bayıldım tariflereeeee:) Ne kadar güzel bir siteee:)
Ellerinize sağlık

5/26/2009 01:11:00 AM  
Blogger Unknown said...

Zinnurcum ellerine sağlık harika ol
muş sevgiler...

5/26/2009 02:42:00 AM  
Blogger Aygül said...

Neyse bende tarif istemiiyorum. Bende diyette biri olarak Oya arkadaşıma uyum gösteriyorum:)))Tarif versende zaten yiyemicem:)Yiyenlere afiyet olsun demek düşer :))

5/26/2009 04:10:00 AM  
Anonymous sevimlimutfak said...

Çok güzel görünüyor.Limonlu... Ağzım sulandı valla,ellerine sağlık.

5/26/2009 04:42:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

HARİKA GÖRÜNÜYOR ÇOKTA SEVERİM..TARİFİ BEKLİYORUZ CANIM...

5/26/2009 03:20:00 PM  
Blogger Melek* said...

çok güzel ama tarif nerde:) canım ellerine sağlık limon mayhoş tadıyla eminim çok güzel olmuştur

5/27/2009 01:11:00 AM  
Blogger durutarifler said...

İşte buuuuuu:)
Canım çok severim ellerine sağlık yanındada kahve.. Ohh sevgiyle kal....
Bu arada nerede tarif

5/27/2009 03:58:00 AM  
Blogger Nursen said...

Ellerinize sağlık, çok nefis görünüyor. Limonla olan her şeyi severim.Sevgiler

5/27/2009 09:47:00 AM  
Blogger bir dilim bir tutam said...

Güzel bir aksam yemeginden sonra simdi bir dilim olsaydi ne iyi olurdu.....
bendede Ingiltereden gelen LEMON CURT var bu tart icin bunu kullanabilirim diye düsünüyorum.....Sevgiler

5/28/2009 10:28:00 AM  
Blogger zarpandit said...

benim merak ettiğim bir şey var zinnur abla..pecan pie yaptıgımdaki yogun yumurta kokusu pecanlarımı ve tartımı çöpe atmama sebep olmustu pecanlar az miktarda amerikadan gelmişti ve neredeyse aglamaklı olmustum çöpe atarken..şimdi lemon curd ve limon tart dolgularına baktıgımda yogunluk limondan cok yumurtada..hele elime gecen bir fransız usülü limonlu tartta 4 yumurta ve 2de sarısı vardı..
sadede gelip soruyu soruyorum limon yumurtanın o agır kokusunu bastırıyormu ?

5/30/2009 12:15:00 PM  
Blogger zinnur said...

Ordan Burdan Hayattan, tesekkurler.

5/30/2009 02:14:00 PM  
Blogger zinnur said...

Aygul, resim onden, tarif arkadan. Bugunlerde yontemim bu. Resmi koymus olmam ve sizlerin tarif soran yorumlari anca motive ediyor tarifleri Turkceye cevirip yazmak icin.
Sevgiler.

5/30/2009 02:16:00 PM  
Blogger zinnur said...

Oya, aslinda bana gereken de o. Ama ucundan tatmadan duramiyorum. Bahanem de hazir, tadacagim ki okuyanlara tadi hakkinda fikir verebilecegim.
Sevgiler.

5/30/2009 02:18:00 PM  
Blogger zinnur said...

Pembe Cikolata, tesekkurler.

5/30/2009 02:18:00 PM  
Blogger zinnur said...

Derya, cok tesekkur ederim.

5/30/2009 02:18:00 PM  
Blogger zinnur said...

Aygul, anlastik :)

5/30/2009 02:20:00 PM  
Blogger zinnur said...

Sevimli Mutfak, tesekkurler. Simdiye kadar yaptigim en guzel limonlu tatlilardandi bu. Limonlu tatli seviyorsaniz mutlaka denemelisiniz.
Sevgiler.

5/30/2009 02:21:00 PM  
Blogger zinnur said...

Didem, gecikmeli olarak tarifi koymus bulunuyorum.
Sevgiler.

5/30/2009 02:22:00 PM  
Blogger zinnur said...

Melek, koydum, koydum. Tadi goruntusunden daha guzel, tavsiye ederim.
Sevgiler.

5/30/2009 02:23:00 PM  
Blogger zinnur said...

Nilay, tarifi koydum. Limonseverlere tavsiye ediyorum bu tarti.
Sevgiler.

5/30/2009 02:24:00 PM  
Blogger zinnur said...

Nursen, tesekkurler.

5/30/2009 02:24:00 PM  
Blogger zinnur said...

Serap, evet, lemon curdu tereyagiyla acarak yapabilirsin ama ne kadar tereyagi ekleyecegine karar vermek zor olacak. Aslinda lemon curd yapmak zor degil, rengi de evde yapilinca hazirlardan daha guzel oluyor sanki. Evde yapmak istersen, Hanimis'in su linkteki tarifinden faydalanabilirsin.
Sevgiler.

5/30/2009 02:29:00 PM  
Blogger zinnur said...

Gokce, evet, yumurta kokusuna hassassan bu bir problem olabilir. Benim esimin boyle bir hassasiyeti var, onun icin onun yiyecegi yumurta agirlikli tatlilara, hatta lemon curd'e hep biraz da vanilya esansi eklerim ben, bastirsin diye. Ama bu tartta gerek duymadim, zira nerdeyse 300 g tereyagi ile aciliyor lemon curd. Tereyaginin kokusu, yumurta kokusunu bastiriyor. Ayrica, limon kabugunun sekerle iyice ovusturulmasi da, diger curd lerde olmayan hos bir limon rayihasi sagliyor tatliya. Sen yine de rahatsz olurum dersen, vanilya eklemeyi dene istersen.
Sevgiler.

5/30/2009 02:34:00 PM  
Blogger zarpandit said...

cevap için cok tesekkur ederim zinnur abla:) bende meyve kabuklarını kullanacagım her kek tart veya pudingte şeker ve kabukları bir gece önceden dolaba kaldırıyorum ovusturup..aromaya gerek kalmıyor ama bu tarz tatlılarda pielarda gerekli oluyor..iki sorum daha var :( vanilya havyarını kullansam esans yerine asırı ya da az mı olur?
birde pecan pie tariflerimde yogunluklu yine yumurta.. denedinmi bu pie'ı sen hiç? yaptıysan eşin rahatsız oldumu kokusundan? çünkü ciddi manada koku alıyorum ve muthiş rahatsız ediyor..

5/31/2009 10:38:00 AM  
Blogger Turuncu Mikser said...

zinnur abla merhaba, merak ettim acaba bu limomn curd'nun kaynagı kim, yaptım cok guzel oldu; )

8/23/2010 07:13:00 AM  
Blogger zinnur said...

Cafe Chocolatte, tarif Pierre Herme'nin. Gercek bir usta kendisi, bu kadar tereyagiyla bu kadar hafif bir curd sasirtici, degil mi?

8/23/2010 07:30:00 AM  
Blogger Turuncu Mikser said...

ahah gerçekten usta; )cok hafif ve lezzetli oldu; )tekrar sağol; )

8/23/2010 07:58:00 AM  

Post a Comment

<< Home