Saturday, April 04, 2009

Kuru Uzum ve Tarcinli Mayali Rulolar

Gectigimiz ay blog dunyasindan uzaktim. Yorumla ya da e-posta ile hatirimi soranlariniza cok tesekkur ederim. Endiselenecek bir durum yok. Biraz sevdiklerimin uzuntuleri, biraz cocuklarin yil sonu telaslari derken elim klavyeye varmadi; bu arada bir ay ucup gidivermis.

Gectigimiz ay icinde Zeynep'in proje sunumu vardi. O gece Rana'nin midesinin tam da Zeynep'in sunumu sirasinda bozulacagi tutunca, ben sunum sonrasindaki ikramlara kalamadim. Kendisine projede yardimci olan sef arkadasim Fatouma ile el acmasi Cezayir usulu baklava yapmisti. Menude ayrica kendi yaptigi kruvasan, cikolata ve armutlu tart ve yesil cayli makaronlar da vardi. Isin o kisminda yoktum ama ertesi gun yaptiklarinin ovgusunu bol bol dinledim is arkadaslarimdan. (Is konusu da bir baska yenilik hayatimdaki. Ona da gelecegim.) Proje boyunca Zeynep'in yaptiklarinin bazisina goz atmak isterseniz, blogunun adi Candied Violets. Orda goreceginiz tatlilarin hepsi kendi el emegi. Ne zaman bir ucundan tutmaga calissam geri puskurtuldum. Sozel olani disinda hicbir yardim kabul etmedi. Bu arada arkadaslarinin projelerinin de birbirinden ilginc ve etkileyici oldugunu eklemeliyim.

Son bir haftadir Zeynep sinifiyla birlikte Kosta Rika'da organik bir kahve plantasyonunda calisiyor. Bu hafta sonu da deniz kenarina gecip, uc gun dinlenerek sinif gezilerini noktalayacaklar. Dondugunde ise 3 haftalik staj donemi var. Zeynep, stajni New York'ta bir Fas lokantasinin mutfaginda yapacak ve ozellikle tatli ve kurabiyelerde yogunlasacak. Eh, bu proje ve stajdan sonra, onu universiteye yollarken, en azindan ac kalmayacagi konusunda icim rahat olacak. Ekmek bulamazsa, pasta yapar yer, degil mi? Bu arada kameram da Zeynep'le gezdigi icin, bu ileti biraz renksiz olacak. Bilgisayarimda olan resimlerle yetinmek zorundayim.

Is haberine geri donecek olursam, Rana'nin okulda oldugu 3 saat, mahallemizin organik gida, yerel urunler ve homeopatik ilaclar satan kooperatifinde calisiyorum artik. En sevdigim yer olan mutfaktayim. Geliri cok az bir is bu, ama mutfakta olmayi sevdigim ve bir seyler ogrendigim icin memnunum. Seneye Rana 1. sinifta olunca, calisma saatlerimi arttirmayi umuyorum. Calisma arkadaslarim simdilik benim tereyagi, seker ve beyaz un gibi zehirlerle olan yakin iliskimi bilmiyorlar. Bakalim foyam ne zaman cikacak ortaya.

Iletimiz tarifsiz kalmasin. Bir hemsire okulundan camimizi ziyarete gelen grup icin pisirdigim tarcinli rulolarin tarifini paylasmak istiyorum sizinle. Servis sirasinda ben yoktum, ama misafirler rulolarin ev yapimi oldugunu anlayip, israrla tarifini istemisler. Yolladigimizda nazik hemsirelerden bir tesekkur mektubu aldik. Size tarifi kitaptaki gibi verecegim, ama ben yemesi daha kolay olsun diye, tariftekinin yarisi buyuklugunde minik rulolar yapmistim. Oylesini nasil yapabileceginiz konusunda bir not da dusecegim tarifi yazarken, amma su anda bilgisayar basina ayrilan vaktimi tuketmis durumdayim. O nedenle tarif birkac saat arkadan gelecek.

Hepinize guzel bir haftasonu dilerim.

Hamur Icin:
  • 4 1/2 tatli kasigi kuru maya
  • 1/2 bardak ilik su (40,5-46 C)
  • 3/4 bardak seker
  • 2/3 bardak ilik sut (40,5-46 C)
  • 1 tatli kasigi tuz
  • 114 g yumusak tereyagi
  • 5 ila 5 1/2 bardak un
  • 2 yumurta
Ici Icin:
  • 71 g yumusak tereyagi
  • 1 bardak kuru uzum
  • 3/4 bardak seker
  • 1 yemek kasigi toz tarcin
Ustu Icin:
  • 3/4 bardak pudra sekeri
  • 1 yemek kasigi yumusak tereyagi
  • 1/4 tatli kasigi vanilya
  • 1 ila 1 1/2 tatli kasigi ilik su
Ilik suyu elektrik mikserinizin kasesine alin, icine kuru mayayi ve sekerin 1 yemek kasigini ekleyin. Bes dakika kadar mayanin yumusayip, kopurmesini bekleyin.

Kalan seker, sut, tuz ve yumusak tereyagini ekleyip karistirin. Sonra unun 3 bardagini buna katin. Once malzeme karisincaya kadar yavas karistirin, sonra mikserin hizini arttirip, duzgun ve elastik bir hamur elde edene kadar (yaklasik 5 dakika) cirpin.

Yumurtalardan birinin akini sarisindan ayirin, aki rulolarin uzerine surmek icin bir kenarda saklayin. Yumurta sarisi ve diger yumurtayi teker teker, her seferinde malzeme duzgun gorunum alana kadar cirparak, hamura ekleyin. Elinizdeki hamura kalan 2 bardak ununuzu da ekleyerek, yumusak bir hamur elde edin.

Kalan 1/2 bardak unun bir kismini temiz bir calisma yuzeyine dokun. Hamuru bu unlu yuzeyde, gerektikce un ekleyerek 12 ila 15 dakika elle yogurun. Yaglanmis bir kaseye alin, strecle gevsekce kapatin ve uzerine bir mutfak havlusu kapatip, mutfaginizin ilik, esintisiz bir kosesinde 75 ila 90 dakika mayalanmaga birakin. Bu sure sonunda hamurunuzun baslangic hacminin 2 katina cikmis olmasi gerekiyor.

Hamuru indirin. Ters cevirdiginiz kase ile ortup, 10 dakika da boyle dinlendirin. Bu arada, 3/4 bardak sekeri, 1 yemek kasigi tarcinla karistirip, rulolarin ic dolgusunu hazirlayin.

Hamurunuzu unlu bir yuzeyde 36cm e 46 cm lik bir dortgene acin. Benim gibi minik rulolar yapacaksaniz, bu buyuk dortgeni yariya keserek, iki tane 18 cm e 46 cm lik dortgen elde edin. Hamurun uzerine 71 g yumusak tereyagini esit olarak surun. (Bana bu tarifteki miktar cok fazla geldi, daha az kullandim.) Tarcinli sekeri serpistirin ve kuru uzumleri esit olarak hamurun yuzeyine dagitin. Uzun uctan baslayarak, hamuru rulo seklinde sarin. Uclari hafifce islatarak bitistirin. Sonra rulonuzu 12 esit parcaya kesin. (Ufak rulolar icin, elde ettiginiz 2 hamuru da rulo yapip, 12 ser parcaya kesin; boylece 24 minik rulo elde edin.) Iyice yaglanmis 33 cm e 23 cm lik firin tepsisine, kestiginiz rulolari, kesilmis yuzleri alta gelecek sekilde yerlestirin. (Ben minik rulolari, 33 cm e 46 cm lik buyuk firin tepsime yerlestirdim.) Uzerlerini pisirme kagidi ile ortun ve 45 dakika ila 1 saat mayalanmaga birakin.

Bu surenin sonunda firininizi 190 C ye isitin. Ayirdiginiz yumurta akini, 1 kasik su ile cirpin. Sondurmeden rulolarin uzerine surun. Iyice renkleninceye kadar (25 ila 30 dakika) rulolari pisirin.

Glazuru hazirlamak icin, su disindaki butun malzemeyi ufak bir kasede karisitirin. Kasikla dokulebilecek, surulebilecek kivama gelinceye kadar su ekleyin. Rulolar firindan cikip biraz ilindiktan sonra, uzerlerine kasikla pudra sekerli glazurden akitin. Arzu ederseniz, irice cekilmis ceviz, findik vs. de serpebilirsiniz glazurun uzerine. Henuz ilikken ya da oda sicakliginda servis edin.

37 Comments:

Blogger Esra'nın Mutfağı said...

Çok güzel görünüyor ellerine sağlık, yeniden hoşgeldin:)

4/04/2009 09:23:00 AM  
Blogger lezzet sefasi said...

Bende denemistim bu tarifi gercekten cok guzel bir tat.Daah kucuk yapma fikrinide cok sevdim.Elelriniz e saglik basarilar diliyorum.

4/04/2009 09:25:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Yeni bir post oldugunu görünce ohh dedim.Icimde ya blogunuzu birakirsaniz diye bir korku vardi.Sonunda buraya dönecekseniz kisa ayriliklara raziyiz.Ayrica Zeynep e de tebrikler.Yaptiklarina hayran kaldim.Fatma

4/04/2009 09:47:00 AM  
Blogger ipek said...

Tarçınlı ruloları çok severim. Kuru üzüm ilginç bir fikir,hiç aklıma gelmemişti ama yakışacağını düşündüm. En kısa zamanda denemek lazım.

4/04/2009 10:37:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Cok ozlemistik,iyiki geldin... Yeni isinde basarilar diliyorum. hayirli ugurlu olsun insallah. Baslangici yaptiktan sonra gerisi geliyor,zamanla artirirsin saatlerini merak etme.
Ben de bu siralar senin gibi buyuk sucluluk duygusu icindeyim:) Pasta yapmayi cok seviyorum ama bu uc beyazlar bizi kotu yerlere goturecek gibi eliyor. Gecen gun Agave Syrup ve Stevia aldim. Onlarla yapicam yeni tatli denemelerimi. Undan kismak mumkun olmuyor,bari sekerden kisayim dedim.Iyi sonuclar alirsam haber veririm. SUMEYYE

4/04/2009 11:47:00 AM  
Blogger Unknown said...

Zinnurcum ellerine sağlık canım hari
ka olmuş rulolar.Çok merak etmiştim seni Allah dermansız dert vermesin,
sağlığımız en büyük zenginliğimiz.Bundan sonra daha sık
enfes lezzetlerin yeraldığı postları
nı okumak dileğiyle kocaman sevgiler.

4/04/2009 01:30:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Iyi ve herseyin yolunda olmasina cok sevindim...Bilmem bilirmisiniz bir turku vardir.."KAra tren gecikir belki hic gelmez daglarda salinirda halimi bilmez" misali bizde sizin tariflerinize hasret keldik... Saglicakla kalin...Ozlem

4/05/2009 11:16:00 AM  
Anonymous mujdenin denemeleri said...

Harika görünüyorlar.Ellerine sağlık.
Yeni işinde başarılar diliyorum.Herşey gönlünce olsun.Sevgiler...

4/05/2009 12:44:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

TEKRARDAN HOŞ GELDİN ELLERİNE SAĞLK CCANIM ÇOK LEZZZİZ GÖRÜNÜYOR...

4/05/2009 04:07:00 PM  
Blogger Pelin said...

Zinnurcuğum,
Öncelikle yeni işin hayırlı olsun. Ben de kendim için hep böyle bir işin hayalini kuruyorum.
Çörekler nefis görünüyor. Ellerine sağlık
Sevgiler

4/06/2009 04:58:00 AM  
Blogger Sevgi Küçük said...

ellerinize sağlık. tarçının kokusunu özlediğimi farkettim birden. tatil için gittiğimde alıp getirmeliyim mutlaka!: )

4/06/2009 09:42:00 AM  
Anonymous Turkmen said...

Zinnur'cugum selam,

Uzun zamandir site guncellenmeyince solugumu tutmus bekliyordum endise ile. Ama neyse ki hersey yolunda imis o taraflarda. Yeni isin hayirli olsun, zevkli bir ugrasa benziyor dogrusu.
Selamlar, sevgiler

4/06/2009 09:48:00 AM  
Blogger zinnur said...

Mutfaktaki Deli (hep estagfirullah demek geliyor icimden, sana boyle yazarken), hosbulduk. Yorumun icin tesekkurler.

4/06/2009 09:59:00 AM  
Blogger zinnur said...

Lezzet Sefasi, burada ozellikle haftasonu kahvaltilari ve brunch larda tercih edilen bir hamur isi bu. Orijinal halinde bana da cok buyuk geliyor. Yorumun icin tesekkurler.

4/06/2009 10:00:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Selam Zinnur,
Sana daha once bir iki comment birakmistim..Cok severek takip ediyorum seni..Uzun bi aradan sonra tekrar donmene sevindim gercekten de..hem de oyle bir tarifle donus yaptin ki daha mutlu edemezdin beni heralde...amerikada yasarken esim ve benim en cok severek yedigimiz cinnamon roll lar...tarifi print out ettim ve isten doner donmez basladim yapmaya...su an son mayalanma asamasindalar ben de beklerken sana yaziyim istedim....Bi sorum da var sana : malzemeleri siralarken 2 yumurta demissin ama tarif asamasinda 3 yumurtayi kastediyorsun gibi geldi bana...onu bi check edebilr misin?pisme islemini tamamladiktan sonra bi comment daha birakicam..Umarim lezzetli olur cinnamon roll larim..sevgiler...
CEREN

4/08/2009 11:33:00 AM  
Blogger zinnur said...

Ceren, daha onceki yorumlara henuz cevap veremedim ama seninkinin aciliyeti var diye hemen cevaplamak istiyorum. Tarif icin sadece 2 yumurta gerekiyor, ama farkettigin gibi ben yazarken sanki 3 gerekiyormus gibi bir yazim hatasi yapmisim. Simdi duzeltecegim, uyarin icin tesekkurler.

Umarim tadindan memnun kalirsiniz.
Sevgiler,

4/08/2009 11:58:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur tekrar merhaba,
İlk isim sana sabah tekrar yazmak oldu.Tarcinli rulolarim gereginden fazla kabardilar sanirim bunda ekstardan koydugum ucuncu yumurtanin biraz etkisi var heralde... Bir de sanirim unu eklerken cup olcusu olarak sivi cup olcusu kullandıgım ıcın un 5 bardak yerine 7 bardak civari oldugu icin benimkiler biraz ekmek kıvaminda oldular..halbuki daha yumusak olmaliydilar..ama en yakın zamanda yılmayıp o essiz tadi ve kivami yakalamak icin tekrar kollari sivicam...Sevgiler...
CEREN

4/09/2009 12:03:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur,
Bu arada 190 derece bence biraz yuksek bir sicaklik gibi..170 dereceyle daha iyi sonuclar alinabilir diye dusunuyorum...Cunku hafif kızarmalari gerekiyor,190 dereceyle 20 dakikaya ulasmadan renk bi anda donuveriyor..benim tavsiyem 170 dercede 20 dakika...denemek isteyenler icin bir dipnot olsun...ayrıca aklima gelmisken tarcin miktari da belki arttirilabilir cunkü eklenen 1 yemek kasigi,o net olmasi gereken tarcin hissini vermedi bana ...yeni tariflerinde gorusmek uzere zinnur...
CEREN

4/09/2009 12:50:00 AM  
Blogger hepsusluydum said...

Merhaba, benim blogumda size ait bir ödül var :) Uğrar mısınız lütfen? Sevgilerimle Zehr@

4/09/2009 08:05:00 AM  
Anonymous zinnur said...

Fatma, blog yazmaya baslayali 4 yili gecti. O kadar alistim ki, kolay kolay vazgecemem artik. Nazik yorumun icin tesekkurler, kizima da iletecegim yazdiklarini.
Sevgiler.

4/10/2009 01:05:00 PM  
Anonymous zinnur said...

Ipek, evet, kuru uzum gercekten yakisiyor. Denersen sevecegini tahmin ediyorum.
Sevgiler.

4/10/2009 01:06:00 PM  
Blogger zinnur said...

Sumeyye, evet, denemelerinin sonuclarini paylasirsan sevinirim. Ben de vegan tatlilara yanasiyorum; simdilik sadece fikren, ama onumuzdeki gunlerde bu blogda gorebilirsiniz denemelerimi.
Sevgiler.

4/10/2009 01:08:00 PM  
Blogger zinnur said...

Derya, ilgine cok tesekkur ederim. Dedigin gibi herseyin basi saglik. Ben de sana saglik ve afiyet diliyorum sevdiklerinle.
Sevgiler.

4/10/2009 01:10:00 PM  
Blogger zinnur said...

Missgibi, 20 Nisana kadar birseyler yapip katilmak isterim etkinliginize.Davet icin tesekkurler ve sevgiler.

4/10/2009 01:13:00 PM  
Blogger zinnur said...

Ozlem'cigim, o zaman ben de bir turku ile cevaplayayim nazik yorumunu ;)

"Kara gözlüm, efkarlanma gül gayri!
İbibikler, öter ötmez ordayım.
Mektubunda diyorsun ki: 'Gel Gayri!'
Sütler kaymak tutar tutmaz ordayım."

4/10/2009 01:18:00 PM  
Blogger zinnur said...

Mujde, cok tesekkur ederim.
Sevgiler.

4/10/2009 01:19:00 PM  
Blogger zinnur said...

Didem, sagol. Sevgiler.

4/10/2009 01:20:00 PM  
Blogger zinnur said...

Pelin, dilerim ki hayalindeki gibi (ve benimkinden daha cok para kazanabilecegin) bir is bulursun en kisa zamanda. Guzel dileklerin icin tesekkurler ve sevgiler.

4/10/2009 01:22:00 PM  
Blogger zinnur said...

Sevgi, Bulgaristan'da bulunmuyor mu tarcin? Demek benim kestane puresi stokladigim gibi, sen de tarcin stokluyorsun Turkiye'ye gittikce.
Sevgiler.

4/10/2009 01:30:00 PM  
Blogger zinnur said...

Turkmen'cigim, evet, yorucu bir is olmasina ragmen, envai cesit yiyecek ve alet edevatla techizli bir mutfakta calismak cok zevkli. Ustelik yaptigim is icime siniyor. Corba icin karsidaki bahcenin organik sebzelerini kullanmak, konserve acmak yerine bir gun onceden fasulye islatmak bana mutluluk veriyor. Boyle hazirlanan yiyecekler vucudumuz icin ne kadar besleyici ve faydaliysa, hazirlanma yontemleri de ruhuma o kadar iyi geliyor. Ayrica isin isletme yanini ogrenme firsati buldugum icin mutluyum. Ufacicik bir mutfagimiz var, ama benim orda oldugum 3 saat icinde o kadar fazla cesit uretilip, satisa sunuluyor ki, inanmasi zor. Parasinin azligina ragmen, benim icin cok faydali bir tecrube oldugu kesin.
Sevgiler.

4/10/2009 01:52:00 PM  
Blogger zinnur said...

Ceren, deneyeceklere tavsiyelerin icin cok tesekkur ederim. Dedigin gibi firin isisini herkesi kendi firinina gore ayarlayip, baharatlari zevkine gore degistirebilir. Yalniz, benim bardak dedigim de aslinda bir hacim olcusu, belirtmekte fayda var. Yani muhtemelen ayni miktarda un kullandik ikimiz de. Bununla birlikte kullanilan unun farkliligi, sonucta farklilik yaratmis olabilir.
Sevgiler.

4/10/2009 01:56:00 PM  
Blogger zinnur said...

Hesusluydum, cok tesekkur ederim beni bu odule layik buldugun icin. Ilk firsatta bununla ilgili bir ileti yazacagim.
Sevgiler.

4/10/2009 02:04:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

merabalar ben msj yazmıstım ama sımdı goremıyorum yayınlanmadı galoıba benım sıze bır sorum olacaktı pandısanyayı yaptıktan sonra saklayabılırmıyız nasıl ve nakadar zaman saklayabılırız.sımdıden tesekkkurler.SEMRA

4/17/2009 01:47:00 PM  
Blogger zinnur said...

Semra, cok gec kaldi cevabim, kusuruma bakma. Ben sahsen bunlari taze taze yemeyi tercih ediyorum. Onun icin istersen, pisirip bekletmek yerine, pisirip, ihtiyac oldugunda kullanmak uzere, glazurlemeden dondur. Yalniz havayla temas etmeyecek sekilde paketlemege dikkat et. Ayrica bir plastik torbanin icine koy ambalajiyla. Boylece kokulardan ve buzluk yanmasindan korumus olursun. Bu sekilde 3 aya kadar rahatlikla saklayabilirsin. Teker teker paketlersen, ihtiyac duydugun kadarini kullanman daha kolay olur. Yine ambalajiyla buzdolabinda, ya da oda sicakliginda cozdurebilirsin. Istersen yenecegi zamandan az once, firina verip tazeleyebilirsin de. Ilininca da, glazurleyip, yeni pismis tazeligiyle servis edebilirsin.
Sevgiler,

4/23/2009 04:17:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

HEVESLI misafir gelince cok guzel oluyor ben ayrica icine biraz findik ilave ediyorum cok guzel oluyor sizin de yaptiginiz guzel olmustur muhakkak bazi arkadaslarda cevizi iyice toz haline getirip ilave ediyorlar herkesin zevki kimi findigi toz haline getirir kimi cevizi her iki sekilde de cok guzel oluyor hatta gecen gun de bir arkadas bademi toz haline getirip koymus cok guzel olmus

11/30/2009 03:30:00 PM  
Blogger Peritozu said...

Sunum sekli cok guzel olmus,eminim tadi da oyledir.

En yakin zamanda bende deneyecegim :)

2/11/2010 04:43:00 AM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 09:38:00 AM  

Post a Comment

<< Home