Sunday, April 12, 2009

Cikolatali Bombe ve Mendiant'lar

Gecen yazimda, mahallemizin kooperatifinde gunde birkac saat calismaya basladigimdan bahsetmistim. Bu isin ailemize maddi katkisi ihmal edilebilir duzeyde. Boyle olmasina ragmen, uzun zamandir almak isteyip de bir turlu alamadigim cikolata tavlama makinesini nihayet almamda, az da olsa para kazaniyor olmamin etkisi vardi tabii. Makinemi TR'deki Gitti Gidiyor'un bura karsiligi ebay'den cok uygun bir fiata aldim. Amatorler icin dusunulmus bir model; bir defada 700-750 g cikolata tavliyor ki, bu da benim kullanim amaclarim icin gayet yeterli. Makinemi alali birkac hafta olmasina ragmen henuz kullanima gecememistim. Nihayet dun ilk defa denedim ve en sevdigim Ingilizce bloglardan Use Real Butter'da gordugum cikolatali bombelerden yaptim. Benim kalibim minik oldugu icin bombelerim de kucuk oldu.

Bombelerin yapim asamalarini Jen'in blogunda gorebilirsiniz. Ozetleyecek olursam, yapi taslari cikolatali bir kek tabakasi, cikolatali mus, erimis (ve tercihan tavlanmis) cikolata ve arzu edilirse bombelerin icine koymak icin kucuk kesilmis kuru meyva, firinlanmis findik veya ahudududan olusuyor. Once cikolatali bir kek tabakasi hazir etmek lazim. Bu kekten kalibinizin capinda daireler keseceksiniz. Benim uygun boyda kesecegim olmadigindan, mukavvadan bir daire sablonu yapip, oyle kestim kek daireleri. Kakaolu kek icin kendi arsivimdeki su tarifi kullandim. Orijinal iletide Jen kakaolu bir sifon kek kullanmis. Aysem, bu tatlinin dortgen cesitlemesini yaptiginda sifon kek tarifini Turkce'ye cevirmisti. Bu linkten hem mus, hem de kek tarifine ulasabileceginiz gibi, Aysem'in ayni tatli ile ilgili tecrubelerini paylasabilir, dahasi olaganustu resimlerine ve yaratici sunum onerilerine benim gibi hayran kalabilirsiniz. Onun yazdiklarina ek olarak tek eklemek istedigim su: Eger bu minik pastaciklari kaliptan hasarsiz cikarmak istiyorsaniz, insasi biter bitmez ustunu kapatip, tas gibi donuncaya kadar buzluga kaldirin. Bir kere donduktan sonra, kaliplardan problemsiz cikiyor. Ondan sonra da buzdolabinda cozulmesi icin dinlendirmek gerekiyor.

Cikolata ille de tavlanmali mi derseniz, bence bu sart degil. Bombelerin parlakligi, daha ziyade silikon kalibin puruzsuz yuzeyi ile ilgili. Eger cikolatayi tavlamazsaniz, kalibi cikolata ile kaplarken, katlarin kurumasi icin daha cok beklemeniz gerekecektir. Buna karsilik, tavlanmis cikolatanin kitirligi yerine, agizda eriyen bir cikolata kaplamaniz olacaktir. Eger tavlamazsaniz, bombelerinizi buzdolabinda tutmaniz sart tabii. Yoksa yuksek oda sicakliginda daha cabuk erir, ya da ciceklenebilir.

Kalan tavlanmis cikolatamdan asagida gordugunuz mediantlari yaptim. Yapimlari son derecede basit; kasikla silikon altliga dokulen cikolatanin uzerine, henuz cikolata sertlesmeden, kucuk kesilmis kuru meyva ve firinlanmis ceviz, pikan ve findik parcalari konuyor. Mendiantlar tavlanmis cikolata ile yapildigi icin parlak bir gorunumleri oldu, cabuk sertlestiler ve ciceklenme tehlikesi olmadan oda isisinda birkabildim. Ama serin bir ortamda saklamak ve yapimi sirasinda biraz daha beklemeyi goze alarak, tavlamadan da yapabilirsiniz. Nitekim Ev Cini, su iletisinde benzer bir konfeksiyonu, cikolatayi tavlamadan yapmisti. Burcin de yine tavlanmamis cikolata ile mendiant gorunumlu Florentin kurabiyeler yapmisti.

Benim bombelerin icinde mediantlarda da kullandigim kayisi kurusu, incir kurusu, firinlanmis ceviz, pikan ve findik parcalari vardi. Asagidaki resimde birinin kesitini goruyorsunuz. Jen ve Aysem'in yaptigi gibi ahududu ya da baska minik kesilmis taze meyva parcaciklari da koyabilirsiniz.


43 Comments:

Blogger Unknown said...

Zinnurcum canım hoşgeldin yine harika
lar yaratmışsın.Ellerine yüreğine sağ
lık sımsıcak sevgiler...

4/13/2009 01:19:00 PM  
Blogger Burçin'in Denemeleri said...

Zinnurcuğum,
Öncelikle tavlama makineni güle güle kullan diyorum. Bombelerin parlak ve muntazam görünümlerine bayıldım. İç kesit görüntüsünden oldukça lezzetli oldukları da zaten anlaşılıyor.
Mediantlarla benzer olarak benim Florentines başlığı ile yayınladığım yazımın linki:

http://www.burcinindenemeleri.com/2009/03/florentines.html

Teşekkür ediyorum.
Kucak dolusu sevgilerimle...

4/13/2009 10:13:00 PM  
Anonymous Fatoş said...

Bayıldım Zinnur,

En kısa sürede slikon kalıp almak şart oldu. Tavlama makinanlada kimbilir daha neler yaparsın bize. Güle güle kullan.

4/14/2009 12:48:00 AM  
Anonymous Turkmen said...

Zinnur'cugum, ellerine saglik, bombeler super gorunuyorlar. Kubbe pastalarin kucuk olanlari ve bir bakima tersten yapilanlari gibi. Ama cok s1klar, serviste de goz dolduran ikramlar olacagi kesin de su cikolata tavlama isi o yok mu...O ise bir kere kollari sivamis, becerememis, ondan sonra da tekrar cesaret edememistim. Hep aklimda olan ama bir turlu tekrardan deneme girisiminde bulunamadigim, daha dogrusu deneme girisimlerini hep erteledigim, gozumu hala epey korkutan bir is o. Makina ile yapildiginda nasil oluyor, herhangi bir bozgun ihtimali yok degil mi? Sonra vakit acisindan daha mi cabuk? Ebati nedir, cok mu buyuk? Makina ile ilgili biraz bilgi (model, link vs.) verebilirsen cok sevinirim. Selamlar, sevgiler,

4/14/2009 03:03:00 AM  
Blogger Pelin said...

Zinnurcuğum,
Çok beğendim ben bu tarifi. İnanılmaz bir istek duyuyorum denemek için. Sırf bunun için bu silikon kalıplardan almak istiyorum ama şimdi aklıma geldi. Silikon muffin kalıp da kullanılabilir mi?
Ellerine sağlık
Sevgiler

4/14/2009 06:15:00 AM  
Blogger zinnur said...

Derya, cok tesekkur ederim guzel yorumun icin.
Sevgiler,

4/14/2009 09:18:00 AM  
Blogger zinnur said...

Burcin, tesekkur ederim link icin. Ben de onun oldugunu tahmin etmistim zaten, ama ayrica kurabiyesiz mendiant yapip yapmadigindan tam emin olamamistim.

Bombelerin parlakliginda kalibin katkisi buyuk. Zaten bu tarif tam alet isler, el ovunur cinsi oldu. Gerekli alet edevat olunca, yapimi kolay. Tek problem, boyle alet edevat biriktikce, mutfagima sigamama durumu yasamam.

Sevgiler.

4/14/2009 09:22:00 AM  
Blogger zinnur said...

Fatos, silikon kalibi ben de yeni aldim. Onu Internetten ismarladiktan sonra, bir de her zaman alisveris ettigim ucuz bir magazada Wilton mini muffin kaiplari gordum, yine silikondan. Onlarla kek yaptim, hafif yaglamama ragmen dipleri yapisti. Epey sasirdim. Silkonlar da farkli farkli mi oluyor acaba? Her ne hal ise, iyi ki az para vermisim, yoksa epey yanacaktim, zira madeni mafin kalibim zaten vardi. Sen yine de kullanip, memnun kalan arkadaslara kulak ver; seni almaya niyet ettigin seyden alikoymus olmayayim.
Sevgiler.

4/14/2009 09:34:00 AM  
Blogger zinnur said...

Turkmen, ilgilenecegini tahmin etmistim zaten ;) Belki sen de boyle bir ise kalkisirsin diye, sana biraz bilgi vereyim. Benim aldigim su linkteki. Yalniz ben ebayden aldim. Orda $275 fiat koymuslardi. Yuzumu kizartip pazarlik ettim ve $250 ve free shipping konusunda anlastik. Biraz once baktigimda gordum ki, simdi ayni modeli nerdeyse $100 fazlasina satmaya calisiyorlar ebay'de. Iyi bir alisveris yapmisim yani.

Makinenin kullanimi kolay. Cikolatayi ufak kesmen filan gerekmiyor. Buyuk parcalar halinde koyuyorsun aletin kasesine. Beyaz, sut cikolatasi ve bitter cikolata icin secenekleri var. 10 dakika filan sonra cikolata eriyip, gerekli isiya gelince, alet seni uyariyor ki seed cikolatayi ekleyesin. Onu da buyuk bir parca olarak ekliyorsun. Yine bir 5-8 dakika geciyor, bir daha uyariliyorsun cikolatanin tavlanmis ve kullanima hazir olduguna dair. Seed cikolata tamamen erimis olmuyor cogunlukla. Bundan sonra 1.5 ila 2 saat cikolata tavlanmis durumda kaliyor. Makine hala calisma durumunda oldugu muddetce tabii. Bundan daha uzun sure beklerse, olayi bastan almak gerekebilirmis ama bircok uygulama icin yeterince uzun bir sure zaten bu.

Simdi butun bu yazdiklarimdan sonra, sormadin ama, sunu da soyleyeyim ki, cikolatanin illa tavlanmasini gerektiren amator uygulamalar cidden cok az. Sahsim olarak keske almasa miydim acaba diye dusunuyorum ara ara. Az buz para da degil cunku. Sen cikolata tavlama isini yapamadim diyorsun ya, nasil yapamadigina karar verdin diye merak ettim. Iyi bir termometren varsa, tahminimce yapmissindir, ya da ikinci denemende rahatlikla yaparsin. Isin zor olan kismi, tavlama degil de, tavi koruma gibi geliyor bana. Aletin esas faydasi bu. Ama buna ihtiyac olan durumlar da bizim gibi atesli amatorler icin bile az. Saatlerle truf, cikolata kaplama vs. yapmiyoruz ki.

Destan gibi yazdim, Turkmen'cigim. En son lafim da su olsun: Bu kadar caydirma cabasindan sonra, yine de bir cikolata tavlama aleti almak istersen, seni butun kalbimle anladigimi bilmeni isterim :)
Sevgiler,

4/14/2009 10:16:00 AM  
Blogger Seda said...

ooffff süper olmuş diyetteyiiiiimmm çikolataya hasretimmmm:)))))ellerinize sağlık,sevgiler......

4/14/2009 10:18:00 AM  
Blogger zinnur said...

Pelin, evet, mafin kabi da kullanabilecegini kuvvetle tahmin ediyorum. Yeter ki, dondurma kismini atlama, cunku yoksa cikolata kabuk, kaiptan cikartma cabalari sirasinda kiriliyor.
Sevgiler,

4/14/2009 10:20:00 AM  
Blogger zinnur said...

Seda, diyetinin bekledigin sonuca ulastirmasini ve cikolata hasretinin biran once bitmesini diliyorum.
Sevgiler.

4/14/2009 10:24:00 AM  
Blogger Sevil said...

elinize sağlık bayıldım buna.ama tarifini istiyorum .çözemedim bir türlü:)

4/14/2009 01:40:00 PM  
Blogger zinnur said...

Secil, tesekkurler. Verdigim Ingilizce ve Turkce linkler tarif konusunda oldukca aydinlatici. Ozetle, kaliplarin ici uc kat erimis cikolata ile kaplaniyor. Turkce linkteki mus hazirlanip, kaliplarin icine s1k1l1yor ve en uste kek daireler kapatiliyor. Sonra iyice donuncaya kadar buzluga aliniyor. Henuz donmus vaziyetteyken kaliptan cikarilip, buzdolabinda cozduruluyor ve servise sunuluyor. Umarim simdi acik olmustur.

4/14/2009 03:13:00 PM  
Blogger HADİYE said...

Merhaba Zinnur,

Harika bir tarif.Ellerine sağlık.
Sevgilerimle*

4/15/2009 06:17:00 AM  
Blogger IŞILCA TATLAR said...

Zinnur'cuğum,

Şu temperleme olayına öylesine kafamı takmıştım ki; başta tatlı zevk olmak üzere diğer bütün tariflerini, yetmedi sevgili Işıl, Ayşem başta olmak üzere bu konuda kim ne yazmışsa onları okuyarak günümü geçirdim diyebilirim.
Önceleri pek bir korkardım ama araştırdıkça niye olmasın demeye başladım.
Tek endişem, bu çikolata işine de bulaşarak evdeki alet edavatların sayısını artırmak olacak. Zira artık değil mutfağa, eve sığmamaya başladık.
Boş ve iyi bir günümde mutlaka deneyeceğim.
Bak bak olmuyor artık değil mi?
Müthiş bir lezzet bu.
Ellerine, emeklerine sağlık güzel arkadaşım.
Sevgilerimle,

4/15/2009 07:39:00 AM  
Blogger ipek said...

Çok güzeli çoook lezzetliii bayıldım, çok canım çekti, ellerine sağlık

4/15/2009 10:28:00 AM  
Anonymous fatoş said...

Merhaba Zinnur

Tarifle ilgili değil ama merak ettiğim birşeyi sormak istiyorum sana. Dünden berin Ufuk Mutfakta bloğunda senin linkinin karşısında "kuru meyveli ve cevizli kek" tarifi olduğu yazıyor, ama senin sayfanda böyle bir tarif yok. Daha öncede birkaç kez böyle olmuştu. Nedenini merak ettim. Sence bunun sebebi ne olabilir?

4/17/2009 12:17:00 AM  
Blogger zinnur said...

Hadiye, tesekkurler.

4/17/2009 01:54:00 AM  
Blogger zinnur said...

Isil'cigim, tesekkurler. Bu tavlama/temperleme isi icin illa gereken sadece bir termometre aslinda. Benim bildigim en yaygin olarak uygulanan iki metodu var. Biri isitip, bekleyerek sogutup sonra yine isitmak; digeri de isitip, seed cikolata ekleyerek sogutup, yine isitmak. Her iki durumda da azicik vakit alici olmasi disinda zorlugu yok, yani elde bir termometre varsa. Yalniz isi kaynagindan alininca cikolata hizla sogumaya ve temper araligindan cikmaya basliyor. Isida birakilirsa, bu sefer fazla isinip, temperin bozulmasi soz konusu. Temperli cikolata ile 10-15 dakikalik isin olacaksa, truf/kurabiyeyi cikolataya bulama gibi mesela, bu durum bir problem oluyor. Bu gibi uygulamalarda, cikolatanin temperini muhafaza etmek icin temper aletleri cok yararli oluyor. Arastirdigimda kimisinin bu isi cikolatayi cok isik veren masa lambalarinin altinda tutarak yaptiklarini gordum. Kimisi cikolata kabinin altina elektrikli battaniye koyarak halletmis, kimi bahcede tohumlarini filizlendirmek icin kullanilan isiticiyi. Ama hic biri temperleme aleti kadar kesin sonuclu degil bu metodlarin. Temperleme aleti almaktan daha ucuz ir cozum, TR'de satildigini bildigim cikolata eritme aletlerinden alip, bir elektrikcide ufak bir modifikasyon yaptirmak olabilir. Modifikasyon bence gerekecektir, cunku bildigim kadariyla bu aletler, temperleme icin olmasi gerekenden azicik daha fazla isitiyorlar cikolatayi.
Sevgiler.

4/17/2009 02:14:00 AM  
Blogger zinnur said...

Ipek, tesekkurler. Kkeske ikram etme imkanim olsaydi.
Sevgiler.

4/17/2009 02:16:00 AM  
Blogger zinnur said...

Fatos, yayimlayip, sonradan kaldirdiklarim onlar. Baktim bu ara kolay kolay tarifini veremeyecegim, vaktim oldugunda tarifi tamamlayip, oyle yayimlarim diye kaldirdim. Dakika bazinda bir sure Bizim Pastane'de goruldu, iste o zaman diliminde arama motorlarina yakalanmis kuru meyveli ve cevizli kek :) Ama cok da ilginc bir tarif degildi, yani bir kayip degil simdi olmamasi. Bu hafta sonu tamamlayip, yine yayimlayacagim.
Sevgiler.

4/17/2009 02:16:00 AM  
Anonymous sevil said...

zinnur tatlım makinan hayırlı olsun gercekten nefis görünüyor

4/18/2009 02:29:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

merabalar ben msj yazmıstım ama sımdı goremıyorum yayınlanmadı galoıba benım sıze bır sorum olacaktı pandısanyayı yaptıktan sonra saklayabılırmıyız nasıl ve nakadar zaman saklayabılırız.sımdıden tesekkkurler.SEMRA

4/18/2009 05:40:00 AM  
Blogger zarpandit said...

makinen öncelikle hayırlı olsun :) bence cok cok cok cok mutluluk verici bir haber:) malum çikolatnın parlaklıgı su aralar tek takıntım :) resmen belirgin bir fak oluyor..bombeler ise muhtesem !
ben sadece kendilerine el sallıyorum :)

4/19/2009 11:21:00 AM  
Blogger Selma Alkan said...

Hayirli sabahlar Zinnur ablacim,
Ellerine saglik cok guzel leziz gorunuyor..Makinende hayirli olsun gule gule kulan ;).Neseli bir gun gecirmen dileyiyle sevgiler..

4/22/2009 12:47:00 AM  
Blogger pecete said...

Zinnur, teşekkür ederim. Senden duyulmasını hayal bile edemiyeceğim kelimelerle anlatmışsın. Üstadlığını bir kez daha gördüm. Sevgiler...

4/22/2009 07:39:00 PM  
Blogger zinnur said...

Sevil, cok tesekkur ederim.

4/23/2009 04:18:00 AM  
Blogger zinnur said...

Semra, onceki iletiye yazmis olabilir misin? Ordakinin cevabini verdim. Kuru uzumlu, mayali ekmeklerin saklanmasi ile ilgiliydi sanirim. Pandispanyaya gelince, uzun sureli saklama icin yine buzlugu onerecegim sana. Diger yorumda yazdiklarim pandispanya icin de gecerli. Tabii dondurmadan saklama suresi, farkli pandispanyalar icin farkli olabilir ama genelde 2 gunden uzun bekleyecekse, dondurmak iyi olur diyorum.
Sevgiler,

4/23/2009 04:21:00 AM  
Blogger zinnur said...

Zarpandit, tesekkurler. Ikinci defa kullanma sansi olmadi daha makinemi. Farkli uygulamalar arayisindayim su ara. Bulur bulmaz paylasacagim.
Sevgiler,

4/23/2009 04:23:00 AM  
Blogger zinnur said...

Selma, tesekkurler. Ben de sana guzel bir gun diliyorum.
Sevgiler.

4/23/2009 04:23:00 AM  
Blogger zinnur said...

Aysem, cok naziksin ama ne ustadligi? Siz (derken seni ve diger bir grup blogcu arkadasi kastediyorum) bu isi profesyonelce yapiyorsunuz. Keske yaninizda staj yapabilsem diye geciyor icimden. Hem mutfakta, hem fotograflarken.
Sevgiler.

4/23/2009 04:26:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

cvb ıcın coook tesekkur ederım.basarıların devamı dılegıyle ıyı calısmalar.SEMRA

4/24/2009 10:43:00 AM  
Blogger Sevgi Küçük said...

harika olmuşler gerçekten. ne kadar iştah kabartıcılar...(iç çekmesi)
ellerine sağlık

4/30/2009 04:48:00 AM  
Anonymous izedel said...

Merhabalar;
Bahsettiginiz cikolata tavlama makinesinin resmini sitenize eklermisiniz.Nasil bir makine oldugunu anlayamamdim.Onun icin merak ettim.Yaptiklarinizi zaman zaman inceliyorum,hepsi harika görünüyorlar ellerinize saglik.
Sevgilerimle

5/01/2009 02:58:00 PM  
Blogger zinnur said...

Izedel, yorumun icin tesekkurler. Benim aletin resmi burda.
Sevgiler.

5/09/2009 04:44:00 AM  
Anonymous yasemin said...

merhaba,
çikolatalı bombeyi kremasını değiştirerek pek çok kez denedim. Tüm tariflerinizde olduğu gibi sonuç mükemmel. Kaynak göstererek yine blogumda kullandım izninizle.
Sevgiler..
http://makaron.blogcu.com/

6/07/2009 02:38:00 PM  
Blogger zinnur said...

Yasemin, guzel sonuc almana cok sevindim. Iletinde baglanti verdigin icin de cok tesekkur ederim.
Sevgiler.

6/08/2009 05:22:00 AM  
Anonymous çiğdem said...

Zinnurcum tavlama makinenin markası nedir öğrenebilirmiyim.Türkiyede de bulabiliriz işallah.Sevgiler

5/24/2011 11:47:00 PM  
Blogger zinnur said...

Cigdem, markasi Revolation 1. Revolation ciddi tempering makineleri yapiyor aslinda, benimki amatorlerin ev kullanimi icin dusunulmus kucuk bir modeliydi ama isimi goruyor. ebayden,piyasa fiatinin epey altinda bulup almistim.
Sevgiler...

5/25/2011 02:09:00 AM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 11:37:00 AM  
Blogger Unknown said...

Sevgili Zinnur Hanım
Tarifinizi uyguladım Ayşem in vermiş olduğu tarif ile bir bir aynı hiçbir aşamasını atlamadan temperleme de dahil olmak üzere fakat silikon kaptan çıkaramıyorum her şeyi denedim 2 tanesini kırarak çıkarttım.
Kalan 4 tane için silikon kabı kesmeyi dahi düşündüm..
Bombeleri kaptan çıkartmanın sırrı nedir?
Öylesine heves ederek ve özenerek yaptım ki misafirlerim için şu an ağlıyorum.

1/28/2014 09:00:00 AM  
Blogger zinnur said...

Esracigim, gercekten uzuldum. Kaskati dondurduktan sonra kolaylikla cikmisti bende. Az dondurmus olabilir misin? Cunku iyice dondugunda kirilmasi filan mumkun olmuyor. Ondan sonra da servisten once cozulmesi icin bekletmek gerekiyor tabii. Sakin kalibini kesme. Kalanlari buzluga at ve bir gun sonra yine dene. Yine olmazsa, silikon kalibin benimkinden farkli belki diyecegim. Cunku gorunuste silikon, ucuz kalip bulup almistim eskiden ve kapkeklerim cok yapismisti. Belki silikonda da kalite farki oluyor?

Cikartma olayi adeta kalibi tersine dondurerek oluyor bu arada.

1/28/2014 10:41:00 AM  

Post a Comment

<< Home