Thursday, February 19, 2009

Findikli ve Bitter Ganasli Dakuaz

Aslinda sirada katmerli hamur tarifi vardi ama, birbiri ardina iki temel tarif Bizim Pastane'yi didaktik bir havaya sokmasin diye, araya bu tatliyi koyuyorum. Maksat renk olsun.

Milfoy pastanin diplomat kremasi icin 8 adet yumurta sarisi kullandim. Yumurta sarilarinin fazlaligi sizi urkutebilir, ama epey bereketli bir krema oldu. Milfoylu pastadan artaniyla eklerlerimin de cogunu doldurabildim. Aciga cikan yumurta aklariyla cogunlukla makaron yapiyorum ama bu sefer ucuyle $u hamurunu hazirladim, kalan besiyle de bu tatliyi yaptim. Yurdaer, epeydir is arkadaslarina bir tatli hazirlamami istiyordu. Bu sayede o is de aradan cikmis oldu. Asagida resmini gordugunuz buyuk dakuaz onunla ise gitti, yukardaki resimdeki gibi kucukler ise kurabiye niyetine evde yendi. Ayni makaron gibi pudra sekeri, yumurta aki ve badem tozu icermekle beraber, dakuazin dokusu makarondan gayet farkli. Daha yumusak ve nemli, daha az sekerli. Kitirlik faktorunu uzerindeki firinlanmis findiklar sagliyor. Hamurundaki findiklari firinlandiktan sonra oguttugum icin, genel lezzette findik tadi bademden daha baskin. Bu tatlida yaygin olarak kullanilan dolgu findikli buttercream, ama tarifini Chocolate Desserts kitabindan aldigim bu cesitlemede, Pierre Herme, buttercream yerine cikolatali ganas kullanmis ve her zamanki gibi yakistirmis.

Dakuazi pastalarda ara kati olarak da kullanabilirsiniz. Boyle bir ornek Ingilizce blogumda var. Nasil olmussa Bizim Pastane'ye almamisim bu tarifi. Ilk firsatta ekleyecegim.

  • 40 g (1/3 bardak) badem tozu veya badem
  • 50 g (1/2 bardak) findik unu veya firinlanmis findik
  • 150 g (3/4 bardak) seker
  • 5 yumurta aki, oda sicakliginda olacak
  • 80 g (2/3 bardak) firinlanmis, sogumus ve ikiye kesilmis findik
  • Arzu edilirse dakuazin uzerine serpmek icin pudra sekeri
  • arasi icin 2,5 ila 3 bardak bitter cikolatali ganas (tarifi asagida)
Pisirme kagidina iki adet 23 cm lik daire cizip, cizilen yuzu alta gelecek sekilde, firin tepsinize yerlestirin. (Ben silpatla calismayi cok pratik buldugum icin, pisirme kagidinin uzerine bir de silpat koydum. Boylelikle, acik renkli silpatin altindaki daireleri gorebildigim gibi, dakuazlari da firin tepsisinden hic ugrasmadan cikarabildim.

Eger hazir badem ve findik unu kullanmiyorsaniz, bademinizi, findiginizi ve sekerin 50 gram kadarini (1/4 bardak) mutfak robotunuza alin. Un inceligine gelinceye kadar (yaklasik 3 dakika) cekin. Bu sure icinde birkac defa robotu durdurup, malzemeyi altust edin. Orta boy delikli bir suzgecten gecirin. Eger hazir badem ve findik unu kullaniyorsaniz, bunlari 50 gm sekerle karistirin.

Mikserinizin temiz kasesinde, yumurta aklarini sadece seffafliklarini kaybedene kadar cirpin. Yavas yavas kalan 100 g sekeri eklerken, bir yandan da yumurta aklarini, sert ve parlak tepecikler olusturana kadar cirpin. Badem unu, findik unu ve seker karisimini yumurta aklarina katin ve lastik bir spatula kullanarak, yavas hareketlerle karistirin.

Hamurunuzun yarisini bir s1kma tupune doldurun ve firin tepsinizin 4 kosesine azicik hamur s1karak, pisirme kagidiniz ya da silpatinizi firin tepsinize sabitleyin. Dairelerin merkezinden baslamak sartiyla, birbirine degen spiraller halinde s1ktiginiz hamurla, dairelerin icini kenarlarda 1,5 cm lik bir bos cember birakarak doldurun. Bu boslugu yayilma payi olarak birakiyoruz. Bosalan s1kma tupunu bir daha doldurarak, ikinci daireyi de spirallerle kaplayin. Eger spirallerin birbirine degmedigi, ya da duzensiz gorunen yerler varsa, metal bir spatula ile diskleri ustten soyle bir duzeltin. Her iki diskin uzerine de firinlanmis, kesilmis findiklardan serpin ve hafifce hamura bastirin. Disklerin uzerine pudra sekeri eleyin. On dakika bekleyip, ayni islemi bir daha tekrarlayin ve yine on dakika bekleyin. Bu arada artan dakuaz hamuru olursa, benim yaptigim gibi kucuk kurabiyeler yapabilirsiniz.

Diskler beklerken, firininizi 163 C ye isitin. Diskleri 25 ila 30 dakika, ya da ele sert gelip, ustleri renkleninceye kadar pisirin. Izgarada sogutun. Bu noktada diskler hava almayacak sekilde sarilip, 2 gun oda sicakliginda bekletilebilir, ya da 1 aya kadar dondurulabilir.

Servisten once, disklerden birini (findikli kisim uste gelecek sekild) servis tabagina alin. S1kma tupune doldurdugunuz ganasi 1,5-2 cm lik ucla 5 cm capli toplar halinde diskin kenari boyunca s1k1n. Kalan ganasi da ortadaki bosluga yayin. (Butun ganasi toplar halinde s1kmak isterseniz, miktar az gelir.) Ikinci dakuaz diskini findikli kismi uste gelecek sekilde bunun uzerine yerlestirip, hafifce bastirin. Ganasin sertlesmesi icin buzdolabinda 1 saat dinlendirin. Arzu ederseniz, uzerine pudra sekeri eleyerek servis yapin.

Bitter Cikolatali Ganas
  • 345 g kucuk parcalara kesilmis bitter cikolata
  • 1 1/2 bardak (375 g) sut kremasi
  • 90 g tuzsuz, oda sicakliginda tereyagi
Tereyagini bir kasikla karistirarak iyice yumusatin. Kremayi kaynama noktasina getirin. Cikolatayi orta boy bir kaseye alin.

Kremayi cikolatanin uzerine dokun. Bir spatula ile, kasenin ortasindan baslayarak, kremayi cikolataya karistirin. Yavas hareketlerle capi buyuyen daireler cizerek ve mumkun oldukca az hava kabarcigi olusturarak, butun cikolata eriyinceye kadar karistirmaga devam edin. Bu noktada birkac dakika ilinmaga birakin cikolatali karisimi.

Tereyagini iki defada ganasa katin. Yine yavas yavas karistirarak, cikolata ile tereyaginin butunlesmesini saglayin. Sonra tuple s1k1ldiginda seklini koruyacak kivama gelinceye kadar bekletin. Eger fazla sertlesirse, mikrodalgada kisa sure isitip, karistirarak yumusatabilirsiniz.

Bu ganas buzdolabinda 2 gun bekletilebilir, ya da 1 ay buzlukta saklanabilir.

14 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Muhteşem olmuş her zamanki gibi.Ellerine sağlık canım.Sevgiler...

2/19/2009 09:17:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur hnm...
Sizi ve blogunuzu kesfetmis olmaktan dolayi cok mutluyum...Siz, kendini ve yaptiklarini cok guzel ifade edebilen bir insansiniz--ictenliginiz,alcakgonullulugunuz,cocuklariniza duskunlugunuz, o ince kirilgan yapiniz--pek cok sey buldum sizde kendimden,yakın bi arkadasim gibi oldunuz kisa zamanda...tariflerinizi deneyip de basarili oldugumu gorunce de ayri bir heyecan duyuyorum..sanirim bu basarimda benim de analizci muhendis yanim ve mukemmelliyetciligim sakli..ama inanin oyle net tarif ediyorsunuz ki en karmasik olabilecek tarifleri, basarili olmamak mumkun degil...Size bir merhaba ve tesekkur icin ugradim....sevgiler mutluluklar...
& CEREN &

2/19/2009 11:08:00 PM  
Blogger zarpandit said...

dakuaz sıradaki tarifimdi denecekler listesinde..

şimdi ben tekrar okumaya geceyim belki eksta bir bilgi mevcuttur :)

2/20/2009 04:45:00 AM  
Blogger zinnur said...

Mujde, cok tesekkur ederim.
Sevgiler,

2/20/2009 01:09:00 PM  
Blogger zinnur said...

Ceren, nazik yorumunuz icin cok tesekkur ederim. Burdaki tariflerden faydalandiginizi ve iyi sonuc aldiginizi ogrenmek beni cok mutlu etti.
Sevgiler,

2/20/2009 01:10:00 PM  
Blogger zinnur said...

Zarpandit, sabirsizlikla bekliyorum dakuaz denemenin sonuclarini.
Sevgiler,

2/20/2009 01:11:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

bende yapsam da siteme koysam kızar mısınız?

2/22/2009 05:33:00 AM  
Blogger zinnur said...

Beyza, niye kizayim? Yapilsin diye yaziyorum zaten bu tarifleri. Bana da bir link verirsin, degil mi?
Sevgiler,

2/22/2009 05:28:00 PM  
Anonymous beyza said...

merhaba biraz geç cevap yazdım kusura bakma. sitemi yeniliyordum. çok şirin bir sitem oldu. mutlaka gel gör. seninde siteme katkılarını bekliyorum. linkini sitenin her yerinde görünecek şekilde yerleştirdim. sen de bana bir link verirsin artık :)

5/17/2009 11:52:00 PM  
Anonymous beyza said...

söylemeden edemeyecem. deli etti beni bu blogger bir yorum yazıyorum iki saat sürüyor kaydetmesi. reklam yapmak gibi olmasın benim sitem de bastınmı düğmeye yükleniyor:)

5/17/2009 11:55:00 PM  
Blogger zinnur said...

Beyza, link icin tesekkurler. Gule gule kullan yeni siteni. Yalniz sunu da belirteyim ki, tariflerinin sayisi arttikca, senin siten de benimki gibi daha yavas yuklenmege baslayacak :)
Sevgiler.

5/19/2009 02:55:00 PM  
Anonymous beyza said...

merhaba, 248 tarif oldu hala hızlı yükleniyor:)) bir de bişey rica etsem yapar mısın? sen de bana link verir misin?

9/18/2009 02:22:00 AM  
Blogger zinnur said...

Beyza, daha onceden yazdiklarim yanlismis. Yuklenme hizi sadece son sayfanin icerigiyle ilgili. Belki benim resimlerin buyuklugu ile ilgili bir durum.

Siteni ziyaret ettim. Cok guzel ama benim takip ettigim blog format ve icerigine uymuyor. Sadece takip ettigim bloglara link veriyorum. Umarim beni mazur gorursun link vermedigim icin.

Sevgiler.

9/18/2009 03:00:00 AM  
Anonymous beyza said...

merhaba,
yavaş yüklenmesi blogger altyapısını kullanmandan kaynaklanıyor. blogger çok yavaş çalışıyor.benim sitem kendi hostunda ve benim yazdığım kodlardan oluşuyor. bu nedenle hızlı. linkimi eklmeyecek olmana üzüldüm. oysa destek olmuş olurdun. benim link listemdeki herkes bana da link verdi. bu nedenle seninkini kaldırıyorum. umarım sen de mazur görürsün. başarılarının devamını dilerim.

9/18/2009 05:23:00 AM  

Post a Comment

<< Home