Wednesday, January 14, 2009

Yaman Etkinlikler: Armutlu ve Kuru Uzumlu Tatli Ekmek

Yazilmayi bekleyen tarifim, evsahipligini Secil'in yaptigi, Mayalilar konulu Yaman Etkinlige uygun olunca, bir tasla iki kus vurayim dedim. Secil'e evsahipliginde kolayliklar dilerim.

Bu tatli kahvalti ekmegine, ne diyecegimi bilemedigim icin ekmek diyorum. Amerikan mutfaginda ekmek denince akla gelen bir suru farkli hamur isi var, ama Turkcede ekmek deyince, biz genellikle bildigimiz ekmegi anlariz. Bu ise mayali olmak disinda bizim ekmege pek benzemiyor. Paskalya coregi ile ayni sinifa sokulabilecek bir cesit hamur isi.

Tarife gecmeden birkac noktaya deginmek istiyorum. Oncelikle Pillsbury'den aldigim tarifte hazir vanilyali puding ve konserve armut kullaniliyordu. Benim yapabilecegim bir seyse, hazirina pek itibar etmiyorum. Bu nedenle, vanilyali pudingi kendim yaptim, armutlari da birkac baharat ilavesiyle kendim pisirdim. Her ikisi de ihtiyacimdan biraz fazla oldu. Bir kismini cocuklar yedi, kalanini da, asagida aciklayacagim gibi, bir hatami telafi etmek icin kullandim. Bunlari uzun uzun yazmamin sebebi, tam olcu veremeyecek olmam. Yine de kullandigim vanilyali pudingin tarifini yazacagim. Armut kompostosunu 3 armuttan yaptim, herkesin bildigi bir sey oldugu icin tarif yazmaga gerek yok. Arzuya bagli miktarda seker, begendiginiz birkac baharat ve su ilavesiyle, soyulmus, ayiklanmis ve kucuk parcalara kesilmis armutlari yumusayincaya kadar pisireceksiniz. Benimkiler 10 dakikada hazir olmuslardi.

Bir de uyarim olacak: Ikinci mayalanma suresinden sonra, ekmekciklerin ortasi hafifce bastirilip, bu cukurlara vanilyali puding ve armut karisimi dolduruluyor. Ben bu bastirma isini gereginden fazla yapmisim ki, ekmeklerin ortalari biraz cokuk cikti firindan. Neyse ki, artan armutum vardi, cukurlari bununla doldurdum. Boylece asil tariftekinden daha bol armutlu bir ekmegimiz oldu ki, bence bu orijinalinden daha lezzetli olmasini sagladi. Boyle bir ihtimale karsi, siz de armut miktarini daha fazla tutmak isteyebilirsiniz. Ya da cokmeyi engellemek icin bastirma islemini dikkatli ve nazikce yapin.

Son olarak, tarifte belirtilen un miktarindan daha fazlasini kullandigimi belirteyim. Asagidaki miktarlarla kendinizi sinirlamak yerine, yumusak fakat ele yapismayan kivamda bir hamur elde edene kadar un ekleyebilirsiniz.

  • 2 1/2 ila 3 1/2 bardak un
  • 1/4 bardak seker
  • 1/2 tatli kasigi tuz
  • 2 1/4 tatli kasigi kuru maya
  • 1 bardak sut
  • 57 g tereyagi
  • 1 yumurta
Dolgusu Icin:
  • 2 yemek kasigi yumusak tereyagi
  • 1/8 tatli kasigi toz muskat
  • 1/2 bardak (sari) kuru uzum
  • 130 g vanilyali puding (tarifi asagida)
  • 227 g konserve armut (ya da kendi hazirlayacaginiz armut kompostosu), kucuk parcalara kesilmis olacak
Glazuru Icin:
  • 1 bardak pudra sekeri
  • 4 ila 6 tatli kasigi sut
Orta boy kasede, unun 1 1/2 bardagini, seker, tuz ve kuru mayayi karistirin. Ufak bir sahanda sut ve 57 g tereyagini birlikte 49 ila 54 C ye isitin. Yagli sutu ve yumurtayi, unlu karisima katin; yavas hizda malzeme karisincaya kadar cirpin. Orta hiza cikip, 2 dakika daha cirpin. Mikseri durdurup, kasikla, hamur kasenin kenarlarindan cekilmege baslayincaya kadar 1/2 ila 1 bardak daha un ekleyin.

Hamuru unlu bir zemine alin. 1/2 ila 1 bardak daha unu yavas yavas katarak, hamur yumusak ve elastik hale gelinceye kadar (5 dakika civarinda) yogurun. (Yukarda da belirttigim gibi, benim daha fazla un eklemem gerekti.) Hamuru yaglanmis bir kaba koyun. Uzerini gevsekce strecle kaplayin ve bir havlu ile ortun. Mutfaginizin ilik ve esintisiz bir kosesinde 45 dakika, ya da hamur iki kat hacimleninceye kadar bekletin.

23 cmx33 cm lik payreksinizi ya da baska (yuksekce kenarli) firin tepsinizi yaglayin. Hamuru sondurun ve hava kabarciklarini yok etmek icin biraz yogurun. Unlanmis bir yuzeyde 38 cmx30 cm boyutlarinda acin. Muskat ve tereyagini ufak bir kasede karistirin. Hamurun uzerine butun yuzeyini kaplayacak sekilde surun. Kuru uzumleri bunun uzerine dagitin. 30 cm lik kenardan baslayarak, s1k1 bir rulo yapin ve hamuru cimdikleyerek ek yerlerini kapatin.

Rulonuzu her biri 2,5 cm kalinliginda 12 dilime kesin.








Dilimlerinizi, kesilen yuzeyleri alta gelecek sekilde, hazirladiginiz firin tepsinize yerlestirin. Tepsinin uzerini gevsekce strecle ve havluyla kapatip, 45 ila 60 dakika ilik bir kosede mayalandirin. Frininizi 190 C ye isitin. Hamurunuzun ustunu acin. Puding ve suyundan suzdurulmus armut parcalarini karistirin.




Dilimlerin ortalarina hafifce bastirip, bu bosluga 1 yemek kasigi kadar armutlu puding karisimindan koyun. 20 ila 30 dakika, ya da ekmek bir guzel renkleninceye kadar pisirin. Biraz bekletip, firin tepsinizden cikarin.





Pudra sekerine sutu katin, puruzsuz olana kadar karistirin. Ekmeginiz firindan ciktiktan 10 ila 15 dakika sonra, ekmeginizi glazurleyin.






Vanilyali Puding

Yukarda da belirttigim gibi, asagidaki malzemeden cikan puding ihtiyacinizdan fazla olabilir.
  • 2 yemek kasigi seker
  • 1 yemek kasigi misir nisastasi
  • Fiske tuz
  • 1 bardak sut
  • 1 yumurta sarisi
  • 1 1/2 yemek kasigi tereyagi
  • 1/2 tatli kasigi vanilya
Seker, nisasta ve tuzu ufak bir tencerede karistirin. Sutu ekleyin. Karistirarak, orta ateste koyulasip, kaynamaga baslayincaya kadar pisirin. Atesi kisip, 2 dakika kaynamasina izin verin. Yumurta sarisini cirpip, biraz pudingle karistirin. Sonra bunu, tenceredeki pudinge katin. Devamli karistirarak, 1 dakika daha pisirin. Atesten alip, vanilya ve tereyagini katin. Karistirarak tereyaginin erimesini saglayin. Uzerini, pudinge degecek sekilde strecle kapatip sogumaga birakin.


20 Comments:

Blogger Naile said...

Ne hoş bir tarif bu ellerine sağlık. Cevabın için de çok teşekkür ederim. Dediğin gibi önceden denemek en sağlam yöntem olacak.

Sevgiler..

1/14/2009 11:05:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Çok lezzetli görünüyor.Haftasonu denemeyi düşünüyorum.Ellerine sağlık canım.Sevgiler...

1/15/2009 12:15:00 PM  
Blogger Yasemin said...

degisik guzel bir lezzet, armut disinda elma ilede yapilabilir heralde.. en kisa zamanda deneyecegim. ellerine saglik!

1/16/2009 07:35:00 AM  
Blogger Sevde said...

Merhabalar arkadaşım;
Mayalılar etkiliği sayesinde sitenizi keşfettim..
Tatlı ekmeğiniz çok çok iştah açıcı :)
Ellerinize sağlık
Sevgilerle

1/16/2009 12:38:00 PM  
Blogger zarpandit said...

cok lezzetli gorunuyor eminim tadıda oyledir..armut vanilyalı puding puf puf mayalı bir tatlı :)

ellerine saglık ustadım!

1/16/2009 01:41:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

harika gorunuyor ekmeklcikler
burada buna benzeri hazirlari satiliyor ne guzel ki bundan sonra bende sizin tarifinizle kendim evde yapicam:))
paylasimin icin tesekkurler canim

www.yenitadlar.blogcu.com

1/17/2009 12:35:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba ben Isvecten S tariflerinizi cok begeniyorum, cok hos görunuyorlar, Ben su makaron kurabiyelerin tarifini soracaktim acaba sitenizde tarifi varmi? sitenizi gesdim ama gözume carpmadi. Eklersiniz memnun olurum.
Sevgiler.

1/19/2009 12:20:00 PM  
Blogger meleginmarifetleri said...

Ofofof bayıldım ben bu ekmeklere nefis olmuş bence ellerine sağlık denemem gerek.
Sevgiler byyy...

1/20/2009 03:02:00 AM  
Blogger zinnur said...

Naile, tesekkurler ve sevgiler.

1/20/2009 06:41:00 PM  
Blogger zinnur said...

Mujde, denediyseniz memnun kalmissinizdir umarim.
Sevgiler..

1/20/2009 06:41:00 PM  
Blogger zinnur said...

Yasemin, tabii elma, armut ya da herhangi baska dolgu malzemesiyle de olur. Hatta hic dolgu konulmasa bile guzel olacagindan eminim.
Sevgiler.

1/20/2009 06:43:00 PM  
Blogger zinnur said...

Sevde, hosgeldiniz Bizim Pastane'ye, yine bekleriz.
Sevgiler.

1/20/2009 06:43:00 PM  
Blogger zinnur said...

Zarpandit, her gun mutfakta yeni bir seyler ogrenen birine ustadlik yakistirdin demek. Cok uzagim ama yine de tesekkurler. Bu arada ekmegi begenmene sevindim.
Sevgiler..

1/21/2009 06:24:00 AM  
Blogger zinnur said...

Yeni Tadlar, umarim iyi bir sonuc alir ve memnun kalirsin.
Sevgiler.

1/21/2009 06:25:00 AM  
Blogger zinnur said...

FZehra, davetin icin tesekkurler. Katilmaga calisacagim.
Sevgiler.

1/21/2009 06:26:00 AM  
Blogger zinnur said...

Isvecten S, evet, sitede makaron tarifi var. En kapsamlisini su linkte bulacaksiniz. Arsivde Kurabiyeler kategorisinin altindakilere bir goz atarsaniz baska tarifler de bulabilirsiniz.

1/21/2009 06:30:00 AM  
Blogger zinnur said...

Melek, tesekkurler.

1/21/2009 06:30:00 AM  
Blogger Nedir said...

Bloğunuzda çok güzel tatlı tarifleri var banada beklerim kadincaweblog.com

2/18/2009 03:35:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

HEVESLI tarifiniz cok guzel sadece bazilari vanilyali puding yerine muzlu puding tercih ediyor zevk meselesi onun disinda cok guzel ilgicekici goruntusu var

11/30/2009 03:34:00 PM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 09:37:00 AM  

Post a Comment

<< Home