Monday, December 15, 2008

Findikli Gevrek Kurabiyeler

Gourmet dergisinin Aralik ayi sayisinda, yayin hayatinin basindan bugune kadar dergide yayimlanan kurabiye tarifleri arasinda en populer olanlarina yer verilmis. Kurabiyelerin Ingilizce tariflerine bu linkten ulasabilirsiniz. Resimlere soyle bir goz attiktan sonra, 1960'li yillara ait, biscottiyi andiran bir kurabiye tarifini denemeye karar verdim. Tarifin aslindaki badem yerine findik, fistik yagi yerine findik yagi ve badem esansi yerine findik esansi kullandim. Butun bunlar sonucu ne kadar degistirdi bilmiyorum ama, oldukca yapiskan ve calismasi zor bir hamur elde ettim; oyle ki ancak elimi s1k s1k unlayarak bicimlendirebildim. Bu arada, gunumuz recetelerinin 40 kusur yil oncesinin recetelerine kiyasla ne kadar daha net ve rahat uygulanabilir oldugu da dikkatimi cekti.

Musevi mutfagina ait olan bu kurabiyelerin adi Mandelbrot imis. Simdiye kadar bu isim bana sadece matematikci Benoit Mandelbrot'u ve fraktalleri cagristiriyordu. Bundan sonra sekeri az ve tereyagsiz olduklari icin, nisbeten sucluluk duymadan yenebilecek bu gevrek kurabiyeleri de animsatacak. Kurabiyeler biscottiden daha yumusak oluyorlar. Kanimca "mutlaka yapilmali" kategorisinde degiller; ama cay ve kahveye guzel eslik eden, uzunca dayanan kurabiyeler olma ozellikleriyle belki denemeye deger bulabilirsiniz.
  • 3 yumurta
  • 3/4 bardak seker
  • 1 yemek kasigi tazi s1k1lm1s portakal suyu
  • 1 tatli kasigi portakal kabugu rendesi
  • 1 tatli kasigi badem esansi
  • 2 3/4 bardak un
  • 2 tatli kasigi kabartma tozu
  • 6 yemek kasigi sivi yag
  • 1/4 bardak kakao
  • 1/2 bardak boyuna kesilmis kabuksuz badem
Firin tepsinizi yaglayin. Firininizi 163 C ye isitin. Uc yumurta ve sekeri, mikserinizin kasesine alip, iyice koyulasincaya kadar cirpin. Icine portakal suyunu, badem esansi ve portakal kabugu rendesini katin.

Unu kabartma tozu ile birlikte eleyin. Unlu karisimin yarisini, siviyag ile birlikte yumurtali karisima ekleyip karistirin. Sonra unun kalanini da ekleyip, 30 saniye kadar cirpin. Hamurun dortte birini ayirip, icine kakao ve bademi karistirin. Tek renk oluncaya kadar yogurun. (Rulo olarak bicimlendirilecek yogunlukta olmasi icin gerekirse 1/3 ila 1/2 bardak un katilabilecegini belirtiyordu tarif, ama ben yaparken buna gerek duymadim.) 1 ila 1,25 cm capinda iki adet rulo yapin.

Hamurun geri kalanini ikiye ayirin ve her birini 1 ila 1,25 cm kalinliginda ve kakaolu rulolarin boyunda acin. Kakaolu rulolari, bu hamurlarin ortasina yerlestirip, hamurlari, rulolarin etrafina kapatin. Ek yerlerini piserken acilmayacak sekilde elinizle duzeltin. Rulolari aralarinda biraz bosluk olacak sekilde, yanyana firin tepsisine alin. Yarim saat ya da rulolar kabarip, hafif renkleninceye kadar pisirin. Firindan alip, birkac dakika dinlendirdikten sonra, rulolar hala sicakken, keskin bir bicakla, 1 ila 1,25 cm kalinliginda dilimlere kesin. (Benim dilimler galiba biraz daha kalin oldu, zira ince kesmege calistigimda parcalaniyorlardi.) Dilimlerinizi, firin tepsisine dizerek, kalinliklarina gore 5 ila 10 dakika daha pisirin. Izgarada sogutup, servis yapin.


15 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Görüntüleri, bisküviden çok keki yada ekmeği anımsattı nedense bana. Dah abir yumuşak gözüküyorlar fotoğraflarda...
Ellerine sağlık

12/15/2008 11:35:00 PM  
Blogger egeli said...

HARİKA OLMUŞ SEVGİLİ ZİNNUR,ELLERİNE SAĞLIK...SEVGİLER.

12/16/2008 04:28:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

cok guzeller
yine herzamanki gibi hariksasin canim
ellerine saglik

www.yenitadlar.blogcu.com

12/16/2008 07:56:00 AM  
Blogger Dilek'ce said...

Az önce yorum yazmistim fakat kontroldan mi gececek yoksa nette kayip mi oldu bilmiyorum artik:)
Badem olan herseyi findiklastirdigina göre artik ismi de degistirmelisin Zinnur. Mandel=badem, brot= ekmek.
Artik seninkisi (Hasel)Nussbrot demelisin:)
Eline saglik, hemen agzima bir iki findik atayim;)

12/16/2008 10:21:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Herzamanki gibi harika görünüyorlar.Ellerine sağlık.Sevgilerimle...

12/16/2008 11:00:00 AM  
Blogger zinnur said...

Hayatin Ta Kendisi Lokantasi, oldukca kitir aslinda, gorunuze bakmayin ;)

12/16/2008 04:30:00 PM  
Blogger zinnur said...

Egeli, cok tesekkur ederim.

12/16/2008 04:31:00 PM  
Blogger zinnur said...

Yeni Tadlar, tesekkurler...

12/16/2008 04:31:00 PM  
Blogger zinnur said...

Dilek'cim, sen yorum yazip duzelteceksen, ben karsima cikan her bademli tarifi findiga ceviririm. Isim konusunda aydinlattigin icin cok tesekkur ederim.

12/16/2008 04:33:00 PM  
Blogger zinnur said...

Dilek'cim, sen yorum yazip duzelteceksen, ben karsima cikan her bademli tarifi findiga ceviririm. Isim konusunda aydinlattigin icin cok tesekkur ederim.

12/16/2008 04:34:00 PM  
Blogger zinnur said...

Mujde, cok tesekkur ederim.

12/16/2008 04:34:00 PM  
Blogger daimamutfak said...

Çok hoş görünüyorlar..ellerinize sağlık..sevgiler.

12/17/2008 02:02:00 AM  
Anonymous reyyan said...

tarifleriniz çok güzel tebrikler.
sevgilerimle...
http://reyyann.blogcu.com/

4/03/2009 11:38:00 AM  
Blogger Bengü-www.pemberehber.com said...

Merhaba Zinnur hanım, tarifleriniz harika ötesi, anlaşılır ve lezzetli. Ellerinize sağlık. Ben bugün "fındıklı gevrek kurabiyeler"i kakao kullanmayarak yaptım. Bu çeşit gevrekleri severek yiyorum. Pastaneden almak yerine artık kendim yapacağım için çok mutluyum. Müsaadenizle linkinizi de vererek bu tarifi daha çok yeni olan kendi bloğumda paylaşmak istiyorum. Sağlıcakla kalın. Sevgiler.

1/15/2010 02:28:00 PM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 11:04:00 AM  

Post a Comment

<< Home