Monday, November 24, 2008

Alfahor: G. Amerika'dan Bir Kurabiye

Hafta basi kosusturmacasina baslamadan, hic degilse bu kurabiyenin tarifini yazmak istedim. Once itiraf edeyim ki, Turkcesi gercekten Alfahor mu, hic bir fikrim yok. Kendime sordugum, "Turkcede nasil okunurdu?" sorusunun cevabi olarak ortaya cikti bu isim.

Biraz arastirinca, kenarlardaki hindistancevizinin bu kurabiyenin vazgecilmez bir aksesuari olmadigini gordum. Hindistancevizi ile araniz yoksa, kenarlari suslemeyip, sadece uzerine pudra sekeri serpebilirsiniz. Dolgu olarak kullanilan karamellestirilmis sut (dulce de leche) bu kurabiyeye gercekten cok yakisiyor, ama Turkiye'de bulunmasi zor oldugu icin, yerine badem veya findik ezmesi, ya da recel vs de koyabilirsiniz. Ama bu meshur kurabiyeleri, en yaygin olarak yapildiklari sekilde tatmak isterseniz, Munevver'in tarifiyle, evde karamellestirilmis sut yapabilirsiniz.

Belki dikkatinizi cekmistir, bu tarifte unun yanisira misir nisastasi da kullaniliyor. Unun bu sekilde yumusatilmasinin sonucunda, agizda dagilan bir kurabiye ortaya cikiyor. Boyle kurabiyeleri seviyorsaniz, mutlaka deneyin; memnun kalacaksiniz.

Tarif Nick Malgieri'nin Favorite Baking Recipes from Around the World kitabindan alindi. Asagidaki miktarlardan 15 adet kurabiye cikiyor. Ben yarim olcu uyguladim ama tarifte belirtilenden daha kucuk kalipla kestigim icin 10'dan fazla kurabiyem oldu.

  • 1 1/4 bardak un
  • 1 2/3 bardak misir nisastasi
  • 1 tatli kasigi kabartma tozu
  • 142 g oda sicakliginda, tuzsuz tereyagi
  • 2/3 bardak seker
  • 1 tatli kasigi limon kabugu rendesi
  • 1 yemek kasigi konyak (yerine portakal suyu kullanabilirsiniz, ama ben eklemeyi tamamen unutmusum, bir zararini da gormedim.)
  • 4 yumurta sarisi
  • 1 bardak robotta cekilmis hindistancevizi
  • 17-18 tatli kasigi karamellestirilmis sut, ya da baska dolgu malzemesi
Iki firin tepsisini aliminyum folyo, ya da pisirme kagidi ile kaplayin. Ben silpat tepsi altliklarimi kullandim. Firininizi 175 C ye isitin. Un, nisasta ve kabartma tozunu ufak bir kasede karistirin.

Seker ve tereyagini mikserinizin orta hizinda 2 ila 3 dakika, ya da iyice butunlesip, yumusak ve hafif bir doku alincaya kadar cirpin. Limon rendesi ve portakal suyunu katin. Yumurta sarilarini birer birer, ve her birinden sonra karisim butunlesinceye kadar cirparak, ekleyin. Unlu karisimi da ekleyip, bir spatula ile karistirin.

Hamurunuzu, hafif unlanmis bir yuzeye alip, elinizle 2-3 defa, ya da hamur butunlesinceyea kadar yogurun. Hamuru uc esit parcaya ayirin. Her bir parcayi hafif unlanmis yuzeyde, yapismamasi icin s1k s1k dondurerek, 0.6 cm kalinliginda acin. Bu islemi yaparken, hamurun ustunu de hafif unlamaniz gerekebilir. 6 cm lik yuvarlak kurabiye kalibi ile hamuru dairelere kesin. Daireleri aralarinda 2 ila 2,5 cm olacak sekilde, hazirladiginiz firin tepsilerine dizin. Kalan hamuru toparlayip, bir defa daha acin ve ayni sekilde kalipla daireler kesin. (Nick Malgieri, artanlarin 3. defa toplanip, acilmasini ve kesilmesini tavsiye etmiyor. Bu kurabiyelerin sert olmasina neden olurmus. Ben kiyamadigim icin 3. defa da actim, ama cok sert kurabiyelerim olmadi.) Ikinci ve ucuncu hamur parcasiyla da, ayni islemi tekrarlayin.

Kurabiyeleri 15 dakika kadar pisirin. Bu sureni yarisinda, alttaki tepsiyi uste, usttekini alta alarak, kurabiyelerin esit pismesini saglayin. Benim firinimda altlarin renklenmesi icin 12 dakika yeterli oldu. Siz de pisme suresinin sonuna dogru kontrol ederseniz iyi olur. Eger firininiz alttan kuvvetli isi veriyorsa, firin tepsilerini ikileyerek, yalitim yapmaniz tavsiye edilir, cabuk kizariyor altlari cunku.

Firindan aldiktan sonra, kurabiyeleri pisirme kagitlariyla birlikte, sogumak icin izgaralara transfer edin. Soguyan kurabiyelerden, uygun buyuklukte olanlari, aralarina karamellesmis sut koyarak yapistirin. Bu islemi yaparken kurabiyelerin firin tepsisine degen, renklenmis kisimlarinin ice gelmesine dikkat edin. Kurabiyelerin kenarlarina, ince bir tabaka karamellestirilmis sut sivayip, cekilmis hindistan cevizine bulayin. Ben bir kismini firinlanmis bir kismini da sade hindistancevizi ile kapladim. Iki sekli de guzel oldu.

Kurabiyelerinizi, agzi s1k1ca kapali bir teneke ya da kapta, aralarina yagli kagit koyarak saklayabilirsiniz.

22 Comments:

Blogger Damak Tadı said...

Sevgili Zinnur,
Yapımı kolay,oldukça lezzetli görünen bu kurabiyeleri en kısa zamanda denemek istiyorum..Ellerine sağlık..


Sevgilerle

11/24/2008 07:58:00 AM  
Blogger Unknown said...

Sevgili Zinnur'cum
Bu kurabiyeleri çok beğendim.İnanıyorum ki lezzetleri de bir harikadır.Bende en kısa zamanda deneyeceğim.

11/24/2008 08:30:00 AM  
Blogger My Turkish Kitchen said...

kurabiye cok estetik, diger tum tarifler gibi...
iffet

11/24/2008 10:51:00 AM  
Blogger pastaciyiz.biz said...

Çok güzel görünüyor, en kısa sürede denemek istiyorum, ellerine sağlık, sevgiler...

11/24/2008 11:27:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Az da olsa Ispanyolca bilen biri olarak dogru yazdigini soyleyebilirim:) Gercekten bizim damak tadimiza cok yakin bir kurabiye.Florida'dan Brezilyali bir arkadasim gelecek ziyaretime.Bu kurabiyeyi de ekliyorum yapilacak ikramliklar arasina.Hem bizim hem de Guney Amerikalilar'in damagina uygun bir tarif buldum ne guzel! Ellerine saglik.Fotograflar da cok can alici duruyor.Uzanip bir tane alasim geldi vallahi:)) SUMEYYE

11/24/2008 10:20:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

merhaba tarifi denemek istiyorum fakat karamelleşmiş süt nasıl yapılıyo bilemiyorum anlatırsanız sevinirim

11/26/2008 12:53:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

sevgili Zerrin Hanım
kurabiyeleriniz çok güzel görünüyor, ancak ölçülerde anlayamağım 12/3=4 olduğuna göre ve bu kadar nişasta konulamayacağına göre yazım hatasımı var .Cevabınız sonucu kurabiyeyi denyeceğim :-))Teşekkürler

11/26/2008 05:33:00 AM  
Blogger PASTASEHRİ said...

Zinnur harika kurabiyeler. detaylı anlatım ve özellikle püf noktaları için teşekkürler. bende hamuru 3. kez açmadan atmaya kıyamayanlardanım maalesef : ))

11/26/2008 07:05:00 AM  
Blogger yemek said...

Nefis görünüyor ama, karemelleştirilmiş sütü yapmayı bir türlü beceremedim.
Yoğunlaştırılmış sütü ne kadar kaynattıysam renk olarak tutturabildim ama koyulaşmadı.
Bir gün becerebilirsem denerim inşallah.
Ellerine sağlık...

11/26/2008 07:55:00 AM  
Blogger zinnur said...

Sevgili Gul, umarim begenirsin denediginde.

11/26/2008 08:34:00 AM  
Blogger zinnur said...

Aysegul, beni de once goruntusu cekti, tadi da hayal kirikligina ugratmadi hic. Hele tazeyken cok hos oluyor.
Sevgiler,

11/26/2008 08:35:00 AM  
Blogger zinnur said...

My Turkish Kitchen, cok tesekkur ederim.

11/26/2008 08:35:00 AM  
Blogger zinnur said...

Pastaciyiz.biz, umarim memnun kalirsiniz.
Sevgiler,

11/26/2008 08:35:00 AM  
Blogger zinnur said...

Sumeyye, arkadasindan ogrenelim bakalim, acaba orda yediklerine benziyor mu gercekten? Yoksa bircok Amerikan yemek kitabinda oldugu gibi degisime ugramis bir yabanci kurabiye tarifi mi? Bazen Amerikan yemek kitaplarinda Turk yemegi/tatlisi diye gecenleri taniyamadigim bile oluyor.

Telaffuzu dogruladugun icin tesekkur ederim.

Sevgiler,

11/26/2008 08:38:00 AM  
Blogger zinnur said...

Nurdan, Munevver'in tarifinden faydalanabilirsin bu konuda. Ben hic evde yapmayi denemedim, ama bu tarifi deneyip, cok guzel sonuc alan blogcu arkadaslarimiz var.
Sevgiler,

11/26/2008 08:40:00 AM  
Blogger zinnur said...

Isimsiz okuyucum, 1 2/3 u 1 tam bardak ve bir adet 2/3 bardak anlaminda yazmistim; 12/3 degil yani. Ondalikla yazarsak 1,66 oluyor, kabaca bir bucuk bardaktan azicik fazla.

Kolay gelsin, umarim sonuctan memnun kalirsin.

11/26/2008 08:44:00 AM  
Blogger zinnur said...

Pasta Sehri, tesekkurler yorumun icin. Bazen fazla uzun yazip, okuyucularimi yari yolda kaybettigimi dusunuyorum. O uzun uzun yazilanlardan faydalananlar oldugunu bilmek mutluluk verici.
Sevgiler,

11/26/2008 08:45:00 AM  
Blogger zinnur said...

Lavantin, bir de kaynatmak yerine D. Lebovitz'in yontemini dene. O firinda, sicak su banyosunun icinde karamellestiriyor. Benim aklima epey yatti yontemi. Linki surda.
Sevgiler,

11/26/2008 08:48:00 AM  
Blogger Semra Altay said...

Merhaba,
Gerçekten çok farklı ve güzel bir kurabiye tarifi.
En kısa zamanda deneyeceğim.
Ellerinize sağlık.
Sevgiler,
www.semraninmutfagi.com

11/27/2008 10:48:00 PM  
Blogger Gönülünce Lezzetler said...

Bu kurabiyeler nefis görünüyor bayıldımmm...ellerinize sağlık...
Sevgiler...

11/28/2008 04:29:00 AM  
Blogger zinnur said...

Semra, yorumun icin tesekkurler. Simdiden kolay gelsin sana, umarim tadini da begenirsin.

11/29/2008 10:19:00 AM  
Blogger zinnur said...

Gonul, tesekkurler.

11/29/2008 10:22:00 AM  

Post a Comment

<< Home