Wednesday, October 22, 2008

Portakal ve Kakuleli Ayva Receli

Gecen Pazar, bir grup arkadasimiz ve cocuklariyla elma toplamaya gittik. Buralarin guzel bir imkani bu. Giriste elinize birer kova veriyorlar, hem yiyor, hem topluyorsunuz. Cikarken de, topladiginizin parasini oduyorsunuz. Midenizdekiler yaniniza kar kaliyor.

Gittigimiz ciftlikte, elmanin yanisira misir, kabak, armut ve ayva da vardi. Ama biz geciktigimiz icin, ayva ve armut kalmamis. Yine de, yerlere dusmus, berelenmis, hatta hayvanlarin tadina baktigi ayvalardan toplamaktan alamadim kendimi. Malum, buralarda ayva zor bulunuyor, bulunani da pahali oluyor.

Elma, benim en sevdigim meyva belki de. Ciftlikteki envai cins elmadan 3 kova topladik. Uc gundur devamli elma yemekteyiz. Nihayet dun sira elmadan tatli yapmaga geldi. Goruntusu biraz daha suslu olabilir, ama ozde bir anne tatlisi bu.

Dogaclama oldugu icin tarif vermeyecegim, ama dolgusu hepinizin bildigi gibi, elma rendesi, seker, tarcin, ceviz kirigi ve kuru uzum birlikte pisirilerek yapiliyor. Hamuru ise sekersiz tart hamuru. Genelde ustteki seritleri kafes kafes koyarim, bu sefer orerek biraz oyalandim. Ilindiktan sonra da uzerine pudra sekeri eledim. Ekstra sekeri kaldiriyor, zira hamurunda seker yok. Neslos bu hafta bu tatlinin kurabiye seklinin tarifini vermis, onun hamuru yogurt ve yumurta katkili. Buradan ulasabilirsiniz.

Ayvalara ne oldu derseniz, oralarini buralarini kesmek gerekince, ayva tatlisi yapamayacagim acik oldu. Ben de hayatimda ilk defa recel yaptim. Tatli yapmaga bu kadar merakliyken, simdiye kadar recel yapmamisligim size garip gelebilir. Bunun bir sebebi, kahvaltida tuzlulari tercih etmem olsa gerek. Domatesle beyaz peynir varsa, hele domates guzelse, hele hele uzerine ekmegimi banabilecegim zeytinyagi gezdirilmisse, recellere, bala filan bakmam bile. Onlari esim seviyor, ama o da kalender oldugu icin, disardan aldiklarimizla idare ediyordu simdiye kadar. Yaz sonu arkadasim Fatouma'nin ve sonra da Guzide'nin annesinin yaptigi portakal ve kayisi recellerini tadip, recelin disardan aldigimiz cam siselerdekinden ote bir sey olabilecegini gorunce, bu ise el atmaya karar vermistim zaten. Kismet bu ayvalaraymis.

Bu ilk denememde iki cesit ayva receli yaptim. Zencefilli Ayva Receli ve Portakalli, Kakuleli Ayva Receli. Sonuclar recel sevenler icin, denenmege deger kesinlikle. Zencefilli icin, Turkiye'de bulunup bulunmadigini bilmedigim zencefil sekerlemesi kullaniliyor. Gerci evde yapilmamasi icin bir sebep yok. Simdilik tarifini vermeyecegim, ozel istek olursa eklerim.

Amerika'nin ayvalari, Turk ayvasi gibi kokulu olmuyor. Bu nedenle, farkli baharatlarla pisirilmesi, ayvaya haksizlik sayilmaz. Turkiye'de yasayan ve o muhtesem kokulu ayvalara kolayca ulasabilenleriniz, bu tarife ne kadar sicak bakar bilmiyorum ama iste Christine Ferber'in kitabindan uyarladigim ikinci tarif asagida. Benim pisirme surem, tariftekine pek uymadi. Siz de denerseniz, elinizdeki ayvanin cinsine gore pisirme suresini uzatabilirsiniz. Malzeme listesindeki sekerin fazlaligi, simdiye kadar recel yapmaya pek yanasmamamin ikinci sebebine getiriyor sozu. Benim gibi, hem tatli yapan, hem sekeri zehir olarak degerlendiren biri icin, recellerde kullanilan seker miktari korkutucu. Ne yapalim, asiriya kacilmadikca zarar etmez diyelim yine.

Ayva, Portakal ve Kakule Receli
  • 1.3 kg ayva (Kabuklar soyulup, ayiklandiktan sonra elde 800 g net ayva olmali)
  • 200 g ayva suyu (tarifi asagida)
  • 850 g arti 100 g seker
  • 2 portakal
  • 1 kucuk limonun suyu
  • 2 kucuk portakalin suyu
  • 1/8 tatli kasigi (ya da bir tutam) toz kakule
Ayvalari yikayin, soyup, ayiklayin. Ince dilimlere kesin. (Ayikladiginiz kabuk, cekirdek ve sert kisimlari ayva suyu yapmak icin kullanabilirsiniz. Bunlari uzerlerini ortecek kadar suyla, 1 saat hafif ateste kaynatin. Sonra cikan suyu ince suzgecten gecirip, bir gece buzdolabinda bekletin. Ayva suyunuz bir sonraki ayva recelinde kullanilmak uzere hazirdir.) Portakallari yikayin ve once ikiye, sonra her yariyi ince dilimlere kesin.

Portakal dilimlerini portakal suyu ve 100 g sekerle tencereye alin. Dilimler seffaflasincaya kadar pisirin. Ayva dilimlerini, ayva suyunu, limon suyunu, 850 g sekeri ve kakuleyi ekleyin. Kaynama noktasina getirip, seramik bir kaseye bosaltin. Uzerini pisirme kagidi ile kapatip, buzdolabinda 1 gece dinlendirin.

Ertesi gun, karisiminizi yine tencereye alip, kaynama noktasina getirin. Kopuklerini alin, ve yuksek ateste 10 dakika, yavas yavas karistirarak pisirin. (Bende bu sure ayvalarin yumusamasi icin yeterli olmadi. Biraz daha ayva suyu ekleyip, daha uzun pisirmem gerekti.) Gerekiyorsa yine kopukleri alin. Sterilize edilmis cam kavanozlara akatrip, agzini s1k1ca kapatin.

Hepimize agiz tadli gunler dilegiyle,

27 Comments:

Anonymous Anonymous said...

slm
elmali tartin hamurunun tarifini yazarmisiniz. cok sik ve leziz görünüyor. elinize saglik

10/22/2008 10:24:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Çok güzel görünüyor eminim lezzetide en az görünüşü kadar güzeldir.Bende yeni bir blog açtım www.caferoyal-kardelen.blogspot.com
Hepinizi bekliyorum:)

10/22/2008 04:39:00 PM  
Blogger sunrise said...

Melek olmalisiniz. Dilek dilesem olurmus galiba. Benim de kocam bu hafta sonu ayni sizinkiler gibi bir dolu ayva almis pazardan. Pazarci onceden soz verdigi iyi ayvalarin yaninda yuzu gozu cok duzgun olmayanlari da isterse verebilecegini soyleyince kocam dayanamamis onlari da almis. Ben de hayatimda ayva receli yapmamis biri olarak bu yarali ayvalari nasil becerecegim diyordum. Amerikalilarin yaptigi gibi pektin filan da eklemek istemiyorum recelllere. Tarifinizi kesinlikle deneyecegim, cok tesekkurler...

10/22/2008 06:40:00 PM  
Blogger munevver said...

Hmm. Kakule mi dedin? Reçelde kullanmak aklıma gelmemişti bak. Itırdan sonra reçellerime kakule de koyacağım galiba artık. ( Yakışanları bulmalıyım )

Bir de, portakalın iç zarlarını soyuyor musun?

İmrendim şimdi bu manzarayı görünce.

Sevgiyle,

10/22/2008 11:16:00 PM  
Blogger Hatice said...

Zinnurcuğum merhaba;
öncelikle Zeynep'e seçtiği projede başarılar diliyorum, eminim böylesine güzel lezzetler hazırlayan bir anneyle çok güzel işlere imza atacaktır, şimdiden kolay gelsin...

zincirleme dolaşan uluslararası arkadaşlık ödülü için seçtiğim listede sen de varsın, ayrıntılar sayfamda...

sevgiler...

10/23/2008 12:27:00 PM  
Blogger zinnur said...

Pinar, elmali tartin hamuru Temel Tariflerde var, her zaman kullandigim sekersiz tart hamuru. Yontem ordaki gibi, yalniz bu sefer 20 cm lik kaliba yaparken, kafes orgusu de olacagi icin icin miktari cogalttim ve 113 g tereyag, 1 1/3 bardak un kullandim. Bu muktar yetti, Rana'nin oynamasi icin ufak bir parca da artti.
Sevgiler,

10/23/2008 11:49:00 PM  
Blogger Uğur CAN said...

Merhaba,
Kahvaltı zevklerimiz benzeşiyor bende tuzluları tercih edenlerdenim, bu yüzden bende hiç reçel yapmadım ama sevenler için güzel bir tarif. Benim ilgimi elmalı tart çekti açıkcası kafes çok şık olmuş ellerinize sağlık.
Sevgiler Uğur

10/23/2008 11:49:00 PM  
Blogger zinnur said...

Kardelen, tesekkurler. Yeni blogun hayirli olsun. Ziyaret edecegim.
Sevgiler,

10/23/2008 11:49:00 PM  
Blogger zinnur said...

Sunrise, guzel denk gelmis gercekten :) Madem oyle, belki zencefilliyi de denemek istersin. Tarifi eklemege calisayim bugun.
Sevgiler,

10/23/2008 11:51:00 PM  
Blogger zinnur said...

Munevver'cigim, kakule gorunce senin ilgini cekebilecegini tahmin etmistim zaten. Kitapta 5-6 ayva receli tarifi vardi. Bunu secmemin bir sebebi de sen olsan gerek. Kitapta kakuleyi genellikle portakal ile eslemis. Sana ipucu olsun diye kitaptaki kakuleli recellerin adlarini siralayayim: Havuc, Portakal ve Kakule,Erik, Portakal ve Kakule, benim yaptigim Ayva, Portakal ve Kakule ve Seftali, Ahududu ve Kakule. Gozumden kacmis olan baklari varsa yine yazarim.

Portakal konusuna gelince, ben bu recel isinde cok acemiyim, biliyorsun. Kitapta portakallari soguk suyla yikayip fircalayin, sonra ince dilimleyin diyordu. Ben de oyle yaptim. Yok, dur, fircalama islemini de es gectim hatta. Recel pisene kadar, gorunurde sadece kabuklar kalmisti. Hafif bir acilik var kabuklardan gelen ama miktar az oldugu icin rahatsiz etmiyor, hatta bizim hosumuza gitti bu durum. Bilmem sen nasil yapardin? Haber verirsen sevinirim.
Sevgiler,

10/24/2008 12:02:00 AM  
Blogger zinnur said...

Hatice'cigim, cok tesekkur ederim. Hem Zeynep'le projemiz konusunda yazdiklarin, hem de odul listende bana da yer verdigin icin.
Sevgiler,

10/24/2008 12:05:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Çok güzel görünüyor.Kakule kullanmak hiç aklıma gelmemişti.Ve kakulenin beyin damarlarına çok faydalı olduğunu biliyorum.Eline sağlık :)

10/24/2008 08:00:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Zinnur

Ne yazık ki Türkiye’den blogspot’a giriş yasaklanmış. Daha iki gün önce girebildiğim sitene bugün giremedim. Girmek için ip gizleme sitelerinden erişim sağlanabiliyor, ama çok çok yavaşlıyor. Buna nasıl bir çözüm bulunacak bilemiyorum, ama bulunmazsa pek iyi olmayacak. Her ne kadar yeterli bir çözüm olmasa da girmek isteyen arkadaşlar için gerekli adresi yazayım:

http://www.hidemyass.com/

İsteyen arkadaşlar, buradaki adres satırına, senin adresini yazarak girebilir.

Sevgiler, A. Leyla

10/25/2008 11:33:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Çok şükür açılmış blogger.

Sevgiler...A. Leyla

10/28/2008 10:07:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

ELLERİNE SAĞLIK ŞEKERİM..REÇELLER ARASINDA EN ÇOK AYVA VE VİŞNEYİ SEVERİM..

AYRICA KAKULENİN , PAŞAMIN ÇİZGİ FİLM KAHRAMANLARINDAN BİRİ OLMAKTAN ZİYADE Bİ BAHARAT OLDUĞUNU ÖĞRENMEK PEK Bİ GÜZEL :)

10/30/2008 01:29:00 AM  
Blogger zinnur said...

Mutfakcini, bizim bildigimiz klasik recellerden ote tarifler var faydalandigim kitapta. Her turlu meyva ve baharat kombinasyonunu cesurca kullanmis ve benim simdiye kadar olan kisitli denemelerimden aldigim sonuclar cok yureklendirici. Ilerde de yaptikca recel tarifleri vermege devam edecegim.
Sevgiler,

10/30/2008 02:09:00 AM  
Blogger zinnur said...

A. Leyla, yorumun ve ulasim konusunda yardimci oldugun icin cok tesekkur ederim. Bildigin gibi artik ulasimda problem kalmadi. Umarim bir daha boyle bir durum yasamayiz.
Sevgiler,

10/30/2008 02:11:00 AM  
Blogger zinnur said...

Burcin, yvayi biz de cok seviyoruz. Herseye yakisiyor mubarek meyva. Faydalandigim kitapta belki 6 tane farkli ayva receli tarifi vardi. Ben uc tanesini denedim, ucu de birbirinden guzeldi. Ayva tatlisini zaten cok seviyoruz. Musunu yapmisligim da var. Simdi aklimda sorbesi var. Bir dahaki ayva alisimda, belki...

Kakulenin cizgi film kahramani oldugunu da ben senden ogrendim :)

Sevgiler,

10/30/2008 02:15:00 AM  
Blogger IŞILCA TATLAR said...

Zinnur'cuğum,

Ben de geçen yıl yaptığım ayva reçelinin bir kısmına kakule koyarak denemiştim. Eşim ve ben sevdik ama çocuklara beğendiremedik nedense. Yalnız benim kakuleler toz değilde tohum halindelerdi ve çok hoş bir aroma vermişlerdi reçele.
Ayvadan sonra bir de portakal reçelinde deneyeyim kakuleyi.
Mutfakcini arkadaşımız da beyin damarlarına iyi geldiğini söylediğine göre belki benim unutkanlığıma da iyi gelebilir, ne dersin?
Ellerine sağlık, tart da yine her zamanki gibi hele örgülü haliyle çok şık.

Sevgilerimle,

10/30/2008 12:37:00 PM  
Blogger durutarifler said...

Elmalı tart nefis duruyor. Elmalı ve ayvalı olan her şete bayılrım. Ekmeğin üstünde gel de beni ye diyor. Öğlen saati oldu ben çok acıktım herhalde

10/31/2008 02:10:00 AM  
Anonymous Fatoş said...

Merhaba Zinnur,

Bende senin gibi kahvaltıda tuzlu tercih ederim. Hele domates salatalık varsa değmeyin keyfime. Ama birkaç aydır -emzirdiğimden sanırım- tatlıya düştüm ve hayatımdaki ilk reçeli yapmaya karar verdim. Hemen senden birey denemek istedim ve bunu yaptım. Benim ayvalarda pek iyi değildi. 1 LT DEN FAZLA AYVA SUYU EKLEMEME VE BİRKAÇ SAAT PİŞİRMEME RAĞMEN TAM YUMUŞAMADI.Annem ayvanın şekeri görünce serleştiğini söyledi. O ayva reçeli yapmadan önce ayvaları haşlıyormuş biraz. Belki bir dahaki sefere öyle yapmalıyım. Sert ama tadı güzel bir reçel oldu. Teşekkür ederim tarif için.

3/23/2010 01:40:00 AM  
Blogger zinnur said...

Fatos, biz burda birseyler yolunda gitmeyince hemenmerika'nin meyvalarini sucluyoruz, "Ah Turkiye'm..." diyoruz. Demek orda da ayvanin pismeyeni cikabiliyormus! Sekerin meyvalardan su cektigi dogru. Anenin tavsiyesi benim de kulagima kupe olacqk bundan sonra. Recelinin sert olusuna uzuldum. Umarim bu haliyle de yenir ve ziyan olmaz.
Kucak dolusu sevgiler, bebecigini gule gule buyut, saglikla, afiyetle...

3/23/2010 04:34:00 AM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 12:23:00 PM  
Blogger demet said...

Sevgili Zinnur, ilk yaptığım reçeldi senin kakuleli portakallı ayva reçelin.Ve kime hediye ettiysem bayılmışlardı.Bu yıl da mürdüm eriği reçeli yapmak istiyorum.Erik ya da başka yaptığın reçeller varsa bizlerle paylaşırsan çok sevinirim.Byy

10/22/2012 06:48:00 AM  
Blogger zinnur said...

Demet, epey oldu recel yapmayali. Senin yorumun motive etti beni ama, recel kitabimi cikarip birkac guzel guz receli tarifi arayayim hemen.
Sevgiler...

10/22/2012 10:15:00 AM  
Blogger demet said...

Sevgili Zinnur, ilk yaptığım reçeldi senin kakuleli portakallı ayva reçelin.Ve kime hediye ettiysem bayılmışlardı.Bu yıl da mürdüm eriği reçeli yapmak istiyorum.Erik ya da başka yaptığın reçeller varsa bizlerle paylaşırsan çok sevinirim.Byy

10/30/2012 07:51:00 AM  
Blogger demet said...

Evet lütfennnnnn
Sayende ben acemi çok havalandım
Limon reçeli de yapabiliriz(yani sen yapıyorsun biiz arkandan geliyoruz)
Çok öpüyorum SEVGİLER

10/30/2012 07:53:00 AM  

Post a Comment

<< Home