Saturday, August 02, 2008

Kakao Yongali ve Findikli Kurabiye

Kakao yongalari, kavrulmus kakao cekirdegi parcalanarak elde ediliyor. Kakao yongasi adini ben uydurdum, yaygin olarak kullanilan Turkcesini bilenleriniz duzeltirse memnun olurum. Sagda solda bahsini duyuyor, nasil bir sey oldugunu merak ediyordum yongalarin. Birkac ay once, ufak bir paket alip buzdolabina atmistim. Nihayet Alice Medrich'in Bittersweet kitabinda buldugum kurabiye tarifini, pikan yerine findik kullanarak yaptim ve bu merakimi tatmin etmis oldum. Klasik damla cikolatali kurabiyeyi sevmekle birlikte, daha yetiskin bir lezzet arayisindaysaniz, yumusak kurabiyelerden cok, kitirlarina merakiniz varsa, sanirim bu kurabiyeleri begeneceksiniz.

Yongalar lezzetlerini durdukca saliyorlar. Bu nedenle, bunlar, bir cok kurabiyenin aksine, bekledikce guzellesiyorlar. Alice Medrich, hamuru buzdolabinda bir gun dinlendirmeyi, ve kurabiyeleri pistikten en az bir gun sonra servis etmeyi oneriyor. Dogrusu, kurabiyeleri hem firindan cikar cikmaz, hem bir gun sonra tatmis biri olarak, ben de beklemislerini daha lezzetli buldum. Demek ki, bu kitirlari agiz tadiyla yemek istiyorsaniz, 2 gun onceden yapmaga baslamalisiniz.

Kurabiyelerin yapimi oldukca kolay. Tariften de anlayacaginiz gibi, bir cesit sable kurabiyesi bunlar. Sekillendirilmeleri ile ilgili olarak, iki secenek sunulmus tarifte; ya kutuk seklinde yuvarlanip, buzdolabinda dinlendirildikten sonra dilimleniyor, ya da merdane ile acilip, yuvarlak bir kalipla kesiliyorlar. Ben ilk yontemi sectim ama dilimleme islemi sirasinda hamurun parcalanmasini onleyemedim. Hemen her kurabiyeyi elimle duzeltmek zorunda kaldim. Sanirim sebep, hamurun az karistirilmis olmasiydi. (Gerci burda masumum; zira tarifte, hamurun az karistirilmasi gerektigi vurgulaniyordu. Sablelere o agizda dagilan yumusakliklarini veren bu olsa gerek.) Belki merdane ile acarak yapmak daha zahmetsiz bir yol bu kurabiyeler icin.
  • 1 bardak pikan (ben ayni miktar findik kullandim)
  • 227 g yumusak tuzsuz tereyagi
  • 3/4 bardak seker
  • 1/4 tatli kasigi tuz
  • 1 1/2 tatli kasigi vanilya
  • 1/3 bardak kakao yongasi
  • 2 bardak un
Firininizi 163 Cye isitin. Pikan veya findiklarinizi bir firin tepsisine yayin, 7 ila 10 dakika, ya da hafifce renklenip, kokularini salana kadar kavurun. Soguyunca kucuk parcalara kesin.

Tereyagi, seker, tuz ve vanilyayi mikserinizin kasesine alin. Puruzsuz bir karisim olana kadar (mikserin yuksek hizinda 1 dakika) cirpin. Pikan (veya findik) ile kakao yongalarini katin ve cirpin. Sonra mikseri durdurup, unun tumunu katin. Mikserin dusuk hizinda ya da kasikla, sadece un gozden kayboluncaya kadar karistirin. Gerekirse karistirma islemini elde tamamlayin.

Hamuru 30 cm boyunda, 5 cm capinda bir silindir seklinde bicimlendirin. Ya da iki esit parcaya ayirip, yassiltin. Saranla sarip, en az 2 saat, tercihan ertesi gune kadar buzdolabinda dinlendirin. (Bu asamada hamuru 3 ay derin dondurucuda saklayabilirsiniz.)

Firininizi 175C ye isitin. Silindir olarak bicimlendirdiginiz hamuru, keskin bir bicakla 0,6 cm lik dilimlere kesin. Yaglanmamis bir firin tepsisine, 3,5-4 cm aralikla dizin. Merdane ile acarak yapacaksaniz, yassiltilmis hamurlardan birini buzdolabindan alin ve acilabilecek kivama gelinceye kadar oda sicakliginda bekletin. Iki saran parcasi ya da yagli kagit arasinda, hamuru 0,6 cm kalinliginda acin. Acarken, hamuru bir iki kere tersyuz edip, derin kirisikliklar varsa, tespit edin ve duzleyin. Ustteki saran ya da yagli kagidi kaldirip onunuze alin. Hamuru bunun uzerine tersyuz edip, alttaki yagli kagidi cikarin. Agiz kismini unladiginiz kalipla kurabiyeleri mumkun oldugunca yakin olarak kesin. Yaglanmamis firin tepsisine enaz 3,5-4 cm aralikla yerlestirin. Kesme islemi sirasinda hamur cok yumusarsa, buzdolabina alip birkac dakika sogutun. Ikinci hamurla ayni islemi tekrarlayin. Artan hamurlari toparlayip, yine acin ve kurabiyelere kesin. Hamur bitene kadar ayni islemi tekrarlayin.

Kurabiyeleri 12 ila 14 dakika, veya kenarlari kizarincaya kadar pisirin. Firindan cikardiktan sonra, 1 dakika tepsilerinde bekletin. Sonra bir spatula ile tepsiden alip, izgaraya yerlestirin ve tamamen sogutun. Mumkunse en az 1 gun bekletip, sonra servis yapin. Kurabiyeleri 1 ay agzi kapali bir kutuda saklayabilirsiniz.

Cikolatali bir cesitleme denemek isterseniz, findik veya pikan kullanmayin; yonga miktarini 1/2 bardaga cikarip, hamura 1/4 bardak kakao ekleyin. Pisirme suresini 10-12 dakikaya dusurun.

Bu arada yarin itibariyle 1o gunluk bir tatile cikiyoruz. Bu sure icinde Internete ulasmam zor olacagindan, yorumlarinizi ancak dondukten sonra cevaplayabilecegim. Bir daha yazisincaya kadar hepinize saglikli, mutlu ve bol agiz tadli gunler diliyorum.

18 Comments:

Blogger neslihan erzincan özgür said...

çok leziz görünüyor, eline sağlık. ama birşey soracağım,pikan nedir? iyi tatiller de diliyorum ayrıca,mutlu günler.sevgilerimle

8/06/2008 05:00:00 AM  
Blogger PASTASEHRİ said...

iyi tatiller Zinnurcuğum. bu nefis kurabiyeler ve tarif için teşekkürler
sevgiler
Funda

8/06/2008 05:54:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

iyi tatiller!
ben de bu kakao yongalarının İngilizcesi nedir diye sorabilir miyim?

8/08/2008 01:58:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

zinnurcum yaptığı her lezzeti harika olan başka biri yok buralarda

ellerine sağlık
sevgilerr

8/10/2008 10:31:00 AM  
Blogger Bir Dut Masalı - nUnU said...

Sevgili ZİNNUR,
sen dönünceye kadar bana bıraktığın bu güzel lezzetleri bitirip,uslu uslu seni beklemeye devam edeceğim SÖZZ :)))
eline sağlık.

iyi tatiller svglr..

8/10/2008 01:11:00 PM  
Blogger Dilek Sokullu CANDAN said...

Çok çok güzel olmuş tam benim damak tadım:)))))Ellerine sağlık.İyi tatiller.......

8/12/2008 08:07:00 AM  
Blogger enn pasta said...

Öncelikle ellerinize,emeklerinize sağlık.

Eğer blogunuzda/sitenizde bundan sonra sadece sizi temsil edecek ,size özgün bir başlık tasarımı (header) kullanmak istiyorsanız http://evrenscizgiler.blogspot.com/search/label/site%20ba%C5%9Fl%C4%B1%C4%9F%C4%B1%20tasar%C4%B1m%C4%B1

linkini ziyaret edip ,benimle irtibata geçebilirsiniz.Tamamiyle kişiye özgü,temaya özgü logo ve başlık tasarımı yapıyorum.
Ayrıntılar için iletişim : hakev98@gmail.com

İyi günler dilerim.

8/12/2008 10:11:00 PM  
Blogger Hülya said...

İyi tatiller.

Kurabiyeler harika görünüyor.

8/13/2008 11:39:00 PM  
Blogger zinnur said...

Sevgili Neslihan, tesekkurler. Pikan TR'de bulunmuyor olabilir. Tijen'in bu sekilde kullandigini gordugum icin oyle yazdim. Biz cevize benzetiyoruz, ama yerine herhangi baska bir cerez de kullanabilirsin.

8/14/2008 08:12:00 AM  
Blogger zinnur said...

Funda, cok tesekkur ederim. Tatilin sonuna yaklastik, yakinda yorumlarinizi evimden cevapliyor olacagim. Ben de sana guzel bir yaz sonu dilerim.
Sevgiler,

8/14/2008 08:14:00 AM  
Blogger zinnur said...

Acemi, "cacao nibs" diye geciyordu kitabimda. Yeni cikan cikolatali tatli kitaplarinda s1k s1k karsima cikiyor.

Sevgiler,

8/14/2008 08:15:00 AM  
Blogger zinnur said...

Yesim, tesekkur ederim nazik yorumun icin.
Sevgiler,

8/14/2008 08:16:00 AM  
Blogger zinnur said...

NuNu, yakinda sizlerleyim :) Yorumun icin tesekkurler ve sevgiler,

8/14/2008 08:17:00 AM  
Blogger zinnur said...

Dilek, tesekkurler ve sevgiler,

8/14/2008 08:17:00 AM  
Blogger zinnur said...

Evren, bilgi icin tesekkurler.

8/14/2008 08:18:00 AM  
Blogger zinnur said...

Hulya, yorumun ve iyi tatil dilegin icin cok tesekkur ederim.

8/14/2008 08:18:00 AM  
Blogger Bir Dut Masalı - nUnU said...

zinnurcuğum hayrlı kandiller diliyorum, nurlu ışıkları üzerimize dolsun inşş.
svglrrr..

8/16/2008 03:44:00 AM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 11:03:00 AM  

Post a Comment

<< Home