Monday, August 28, 2006

Cikolatali ve Findikli Ekmek (Babka)

Ne zamandir yapmayi planladigim Konulara Gore Bizim Pastane Arsivini nihayet tamamlayinca mayali tariflerimin azligi dikkatimi cekti. (Henuz gormediyseniz, sag sutundaki linkleri tiklayarak farkli kategorilerdeki Bizim Pastane tariflerine ulasabilirsiniz.) Bir pastaneye hic yakismayan bu durumu duzeltmek icin hemen findikli bir ekmek yapmaga karar verdim. Ustleri kitir kitir, icleri bazen cikolatali, bazen de kuru meyvali olan bu tatlimsi ekmeklere burda Babka diyorlar. Dogu Avrupa ulkelerinden gelen gocmenlerin Amerikan mutfagina hediyesi olan Babkalar eskiden Paskalya'ya ozgu bir tatli olarak bilinirmis, ama simdilerde Babka'yi yilin herhangi bir gunu New York'un hemen her pastanesinde bulmak mumkun.

Bu Babka icin California Culinary Academy'nin Breads kitabinda buldugum tarifin malzeme miktarlariyla biraz oynadim ve ceviz yerine findik kullandim. Sabah kahvaltilarina da, cayla kahvenin yanina da yakisan lezzetli bir ekmek cikti ortaya. Eger daha yogun bir cikolata tadi isterseniz, kakaolu harc malzemesine biraz rendelenmis cikolata da ilave edebilirsiniz.
  • 2 1/4 tatli kasigi kuru maya
  • 1/4 bardak ilik su
  • 1/6 bardak seker
  • 1/3 bardak ilik sut
  • 1/4 tatli kasigi tuz
  • 1/2 tatli kasigi vanilya
  • 1 1/2 yemek kasigi yumusak tereyagi
  • 2 1/4 ila 2 1/2 bardak un
  • 2 yumurta
  • 1 1/2 yemek kasigi erimis tereyagi
  • 1/2 bardak iri cekilmis findik
Kakaolu Harc icin:
  • 1/6 bardak kakao
  • 1/3 bardak seker
Kitir Ust Icin:
  • 1 yemek kasigi yumusak tereyagi
  • Fiskeyle tarcin
  • 1/6 bardak pudra sekeri
  • 1/8 bardak un
Maya, 1 tatli kasigi seker ve ilik suyunuzu bir kaseye alin ve 5 dakika kadar bekleyerek mayanin kopurmesini saglayin. Geri kalan seker, sut, vanilya ve yumusak tereyagini ekleyin. Soyle bir karistirin. Ununuzun 1 1/4 bardagini katin; once mikserinizin dusuk hizinda malzemenin iyice karismasini saglayin. Sonra hizi arttirin ve yaklasik 5 dakika ya da duzgun ve elastik bir hamur elde edinceye kadar cirpin. Yumurtalarin birini kirip akini sarisindan ayirin. Aki ekmegin uzerine surmek uzere ayirin. Sariyi hamurunuza ekleyip cirpma islemine devam edin. Hamurunuz butunlestikten sonra diger yumurtayi da ekleyin ve yine puruzsuz bir hamur elde edene kadar cirpin. Yaklasik 3/4 bardak daha un katip cirpmak suretiyle yumusak bir hamur elde edin.

Hamurunuzu hafif unlu bir yuzeye alin. Yaklasik 10-12 dakika yuzeye yapismayacak kadar un ilavesiyle yogurun. Bu sure sonunda puruzsuz bir hal alan hamurunuzu yaglanmis bir kaseye koyun. Kasenin agzini yine yagli strecle gevsekce kapatip hamurunuzu mutfagin ilik bir kosesinde 45 dakika ila 1 saat mayalanmaga birakin.

Bu sure sonunda hacmin yaklasik 2 katina cikmasi gerekiyor. Hamurunuzun mayalanmasini beklerken kakaolu harc malzemelerini karistirin. Kitir ust icin butun malzemeleri bir kasede catal yardimi ile ezin. 20 cmx10 cm lik ekmek kalibini bolca yaglayin ve firininizi 175C ye isitin.


Kabaran hamurunuzu indirin, kabinin icinde elinizle soyle bir yogurun. Ters cevrilmis kase ile orterek 10 dakika daha dinlendirin.

Hamurunuzu 25 cmx50 cm lik bir dortgen olacak sekilde acin. Kenarlarda 1 ila 1,5 cm lik bosluk kalacak sekilde uzerine erimis tereyagini surun. Kakaolu harc malzemesini ve irice kiyilmis findiklarinizi hamurunuzun uzerine esit sekilde serpistirin. Uzun ucundan baslayarak s1k1 bir rulo halinde sarin.


Elde ettiginiz ruloyu ekmek kalibiniza egip bukerek sigdirin. 45 dakika da boylece mayalandirin. Ayirdiginiz yumurta akini 1 kasik suyla biraz cirpin, firca yardimiyla ya da elinizle ekmeginizin uzerine surun. Kitir ust malzemesini yumurta akinin uzerine serpistirin.


Onceden isitilmis firinda 30 ila 35 dakika pisirin. Biraz ilindiktan sonra kalibindan cikardiginiz ekmeginizi izgara uzerinde tamamen sogutun.

Her hakkı bloglararası fındık projesine aittir. Bu yazımla ilgili hiçbir maddi talebim olmayacaktır.


24 Comments:

Blogger Unknown said...

Merhaba Zinnur, Ekmek nefis görünüyor!! şuan tatmayı o kadar çok isterdim ki.
Sitendeki tarifleri beğenerek takip ediyorum. Anlatımın çok güzel. Birde sitende en çok beğendiğim, önceki tariflerin sağ sütunda yanlarında resimleriyle beraber görünmesi. Bunu nasıl yapıyorsun? Paylaşırsan sevinirim:) Bana d abeklerim. Sevgiler
Derya..

8/29/2006 01:25:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Selam,
tarifin çok güzel görünüyor bu akşam deneyeceğim. anlatımın çok net çok teşekkür ederim. fidan

8/29/2006 01:49:00 AM  
Blogger munevver said...

Zinnurcuğum,seninle aramızda telepati oluşuyor galiba.Aklımdan böyle bir ekmek geçiriyordum,bir de ne göreyim? Yapmışsın.Can,Alman Lisesinde okurken,Almanlar her yıl Kasım ayının son Cumartesi bir Noel pazarı yaparlardı.Geliri Türk hayır kurumlarına kalmak üzere.Buna benzer bir ekmekleri çok popülerdi.(Almanyadan gelrdi)Senin gibi mayalı hamur,içinde sanırım konyakta beklemiş kuru meyveler ve bir suru kuru yemişler,ortada da badem ezmesi vardı.Üzerine bol pudra şekeri serperlerdi.Uzun bir süre dayanırdı.Ne yazık ki adını hatırlıyamıyorum.Sağol bu tarif için,Ellerine sağlık.Ne lezzetlidir kim bilir.

8/29/2006 04:21:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Derya, sorunla ilgili olarak sana bir eposta attim. Yorumun icin tesekkurler.

8/29/2006 05:15:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Fidan, umarim memnun kalirsin. Tarifi cevirdigim kitaptaki tarif 2 ekmek icindi. Ben malzemeyi ikiye bolunce biraz manasiz olculer (1/6 bardak vs) cikti ortaya ama mayali hamurla tecruben varsa, goz karari ile eminim iyi bir sonuc alirsin.

8/29/2006 05:18:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mmmm, Munevver, nefis bir seye benziyor anlattigin. Ortadaki badem ezmesi fikri ayrica hosuma gitti. Belki yapar ve tarifini paylasirsin bizimle, ne dersin?

8/29/2006 05:19:00 AM  
Blogger limoncicegi said...

Selam Zinnur, ellerine saglik. finduk projesine katkindan dolayi ayrica ellerine saglik..

8/29/2006 07:44:00 AM  
Blogger saziye said...

Zinnur'cum, arşiv yapman çok iyi olmuş, sayfanda dolaşırken hoşuma giden bir tarifi daha sonra denemek için ertelediğimde tekrar bulabilmek pek mümkün olmuyordu:) Fındıklı ekmek te çok güzel görünüyor, ellerine sağlık.

8/29/2006 08:33:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Saziye, ayni zorlugu ben de cekiyordum. Neyi nerde tuttugumu bilmek acisindan cok yararli oldu arsiv. Bu isi yapmam icin beni harekete geciren herkese tesekkurler. Ekmegi begenmene sevindim ayrica.

8/29/2006 03:28:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Limon cicegi, tesekkurler. Findik zamanina katkida bulunabildigim icin mutluyum.

8/29/2006 03:29:00 PM  
Blogger ZUHAL YALÇIN'IN KARNAVALI said...

ZİNNUR'CUĞUUUM,
Ellerine sağlık yine hünerli ellerine yakışır lezzet ötesi bir ekmek yapmışsın ayrıca zevkli anlatımın da ekmeğine bir çeşit olmuş.Yakın zaman da denenecek arkadaşım;))
SEVGİYLE KAL...

8/30/2006 02:20:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Selamlar..

Fındıklı ekmeği yaptım..gayet güzel hafif bir tat..çok hoşumuza gitti..teşekkürler fidan

8/31/2006 01:28:00 AM  
Blogger Nezaket said...

Zinnur, bu nasil guzel bir ekmek oyle. Insanin agzinin suyu akiyor. Bende finfikli ekmek yaptim aktivite icin ama seninki bir baska guzel ve lezzetli. Sanirim hafta sonuna tarifini yapacagim. Ellerine saglik. Bu arada artik son yorumlar mesaj kutuma dusuyor. Tesekkur ederim...

8/31/2006 01:56:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

merhaba ben nuray.bakiyorum yine döktürüyosun zinnur hanim,cok güzel gözüküyo bugün denedim ve süperrrrr oldu ellerine saglik...

8/31/2006 10:55:00 AM  
Blogger zinnur said...

Nuray ve Fidan, denediginiz ve memnun kaldiginiz icin cok sevindim. Afiyet seker olsun.

9/01/2006 05:12:00 AM  
Blogger zinnur said...

Zuhal, cok tesekkur ederim guzel sozlerin icin. Iki arkadas deneyip memnun kalmis, icim rahatladi. Umarim sen de begenirsin denersen.

9/01/2006 05:14:00 AM  
Blogger zinnur said...

Ismiyle musemma nazik arkadasim, begendigine sevindim. Senin findikli ekmegini de ben cok begendim. Ellerine saglik.

9/01/2006 05:17:00 AM  
Blogger tugce:-) said...

ama bu çook güzel :) ben de fınfık ye icin bir cok tarif yapmak istiyorum ama bunu da denemek istiyorum. gel gor ki rejimdeyim, n'olcak boyle bilmiyorum :)ellerine saglık, cok guzel bir tarif. ustunde oynanmaya da musait. gerci bir insann kako ve fındık birleştikten sonra daha ne ister ki ;)

9/02/2006 12:02:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

selam ile...
elinize saglik cok güzel yapmak icin tarifini yaziciya gönderiyordum ki, malzemelerinde, 1/6 - 1/4 bardak vs. yaziyor bende bunu anlayamadim.yani ne kadar oluyor?? Tahminen...
Yardimci olursaniz sevinirim..
Sevgiler..

5/17/2007 05:05:00 AM  
Blogger zinnur said...

Tugce, yorumunu kacirmisim, kusuruma bakma. Bilmem denedin mi? Denediysen, umarim memnun kalmissindir.
Sevgiler,

5/17/2007 02:52:00 PM  
Blogger zinnur said...

Anonymous, haklisiniz, garip bu olculer, sebebi de su: Asil tarif iki ekmek icin verilmisti, bizim eve fazla gelecegi dusuncesiyle yarisini yaptim ve ortaya boyle garip olculer cikti.

Size referans olsun diye sunlari yazayim:

1 bardak seker 200 g, 1 bardak un 145 g, 1 bardak cekilmis ceviz 112 g, 1 bardak un 150 g ve 1 bardak kakao 84 g oluyor.

Umarim matematik problemine donmemistir ?

Sevgiler,

5/17/2007 03:06:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tesekkür ederim zinnur hanim, kardesim yardimci oldu, hemen yaptim bugün. Kuru maya olmadigi icin, yas maya kattim, hemde bir paket , hihi, cok kabardi ama görüntüsü harika. Tasan yerlerinden tadina baktim nefis.
Cok tesekkür ederim.

sevgiler

5/18/2007 05:50:00 AM  
Blogger Nezaket said...

Zinnur, nihayet bu muhtesem tarifi deneyebildim. Yuzumde cikolatadan mest olmus bir gulumseme ile sana bu yorumu yaziyorum. Tavsiyene uyarak ben biraz da cikolata ilave ettim icine. Cok ama cok guzel bir ekmek / pasta / kek ? oldu :)
Bu guzel tarif icin tekrar tesekkur ederim, sevgilerimle.

3/02/2008 08:55:00 AM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 09:33:00 AM  

Post a Comment

<< Home