Tuesday, May 30, 2006

Komsulardan Ilham ve Denemeler

Yaz tatiline az bir sey kaldi. Nasil tatile cikmadan mutfak dolaplarindaki erzaklari ve buzdolabini bosaltmaga calisiyorsam, yapilmis bekleyen tariflerimi yayinlamak icin de benzer bir telasa dustum son gunlerde. Zira biliyorum ki, araya bir de tatil girerse cogu dosyalarda unutulup kalacaklar. Bu nedenle onumuzdeki bir iki hafta s1kca guncelleyecegim Bizim Pastane'yi. Buyrun, hepinizi beklerim...

Bugun mutfakta epey vakit gecirdim. Once ne zamandir yapmak istedigim isginli tatliyi yaptim. Isgini yillar once Amerikan tarzi hazir alinmis bir payda tattigimda pek begenmemistim. Bu nedenle evimize ilk tasindigimiz zaman bahcenin bir kosesinde isgin yetistigini gordugumde bile heves edip kullanmadim. Sonra isguzar bahcivanimizin kurbani oldu herhalde isginlarimiz; ortadan yok oluverdiler. Marketlerde de kolaylikla bulunmadigindan, simdiye kadar hic isginli mutfak tecrubem olmadi. Ama gectigimiz yil icinde Dilek o kadar guzel gorunuslu isginli tatlilar yapti ki, ben de isgina ikinci bir sans vermege karar verdim. Gecen hafta organik urunler satan kooperatifimizde gorunce deneme amaciyla hemen iki sap aldim. Evde ilk tazeliklerini kaybetmis cileklerim de vardi. Bunu Simple Tarts kitabinda resmini gordugum rustik tarti yapmak icin mukemmel bir firsat bilip hemen ise giristim.

Kullandigim tarif mi iyi degildi, yoksa isginin kendine ozgu tadindan mi hoslanmiyorum bilmiyorum ama yillar onceki kanaatimi degistirecek bir sey olmadi bu sefer de. Tarifte verilen tart tabani yerine kendi sekersiz tart hamurumu kullandigimdan olsa gerek, tatlinin daha cok sekere ihtiyaci var gibi geldi bana. Biraz pudra sekeri ve cilek sosuyla durumu kurtarmaga calistim. Dondurmamiz yoktu; olsaydi o da iyi bir cozum olabilirdi sanirim. Cilekler piserken diriliklerini ve canli renklerini kaybettikleri icin tatlinin goruntusu de cok iyi degildi. Oyle ki resimlerini cekerken antep fistiklariyla susleme geregi hissettim. Iyi ki ufak bir tatli yapmisim, okuldan eve ac gelen Zeynep hic sikayet etmeden hepsini bir guzel yedi bitirdi. Ben de boylece isgina olan sorumlulugumu yerine getirmis oldum. Omrum olursa 7 sene sonra bir daha denerim :) (Cok basarili bulmadigimdan tarifi istek olursa yazacagim.)

Gunun ikinci ilhami Pastaci Burcu'dan geldi. Burcu'nun bir iki gun once tarifini verdigi Paul tarzi Cilekli Mini Tarti cok hosuma gitmisti. Ama cilekleri isginli rustik tartta kullanip bitirdigim icin ben mini tartlari ahududulu yaptim. Burcu'nun tarifinden farkli olarak tart hamuru ile krema arasina azicik ahududu marmeladi surdum; bu hem tart hamurunun kitirligini daha uzun sure muhafaza etmesine yardimci oluyor, hem de tartciklarin lezzetine olumlu katkisi oldugunu dusunuyorum. Bir de ben evde bulunan hazir meyvali jelatini kullandim en ust tabaka olarak. Fakat cabuk sogusun diye buzluga koyup da orda unutunca jelatin istedigimden daha kati haldeyken meyvalarin uzerine koymak zorunda kaldim. Tartlarin cok fotojenik olmayisi bu yuzden. Lezzetlerine diyecek yoktu ama... Tarif icin tesekkurler Burcu'cugum!

Gelelim gunun son ve en onemli mutfak macerasina... Ne zamandir yapmak isteyip de firsat bulamadigim simitleri nihayet bugun yaptim. Evcini, epey bir zaman once bir simit firinini ziyaret etmis ve simit yapmanin inceliklerini erbabindan ogrenip bize aktarmisti. Onun bu iletisinden faydalandim simitleri yaparken. Piza tasimi firinima yerlestirdim ve firini en yuksek isisina getirdim. Yarim saat kadar on isitma yaptim bu sekilde. Simitleri firina verirken piza kuregimi kullandim, elimle yerlestirmeme firsat vermeyecek kadar sicakti zira firin. Pisme suresince firinin altinda su dolu, isiya dayanikli bir kase bulundurdum.

Bizim evin esas simit duskunu esimdir. Eve geldiginde firindan yeni cikmis olan simitleri onun denetimine sundum. Ilk lokmayi alir almaz gozleri parladi. Sevincle "Basbayagi simit olmus bu!" deyince basarili oldugumdan iyice emin oldum. Hemen cay demledik, yaninda domates ve beyaz peynirle birlikte bu aksamlik yemegimiz simit oldu. Gurbet ellerde cok sevdigimiz bu lezzeti sicak sicak soframiza getirmemize vesile oldugun icin tesekkurler Evcini...



Not: Belki yapmak isteyenlere yardimci olur dusuncesiyle simidin asamalarini resimlemistim. Asagiya ekliyorum.

Burada hamurlar halat haline gelmeden azicik dinlendiriliyor.

Toplar teker teker halat haline getirilip burularak simit bicimi veriliyor.

Simitler sekillendirildikten sonra pekmezli sicak suya batiriliyor.

Isterseniz pekmezli suyu cok sicak tutup simitleri bir on pisirmeden gecirebilirsiniz. Pekmezli suyun sicakligini korumak icin gelecek sefer bu batirma islemini ocak ustunde yapacagim.

Simitler susamlaniyor.

Susamli ve susamsiz simitler yanyana. Firina girmeden bu simitleri nazikce biraz daha buyutup normal simit gibi daha ince halkalar haline getiriyoruz.

23 Comments:

Blogger Zeynep B. said...

Zinnur Hn.
Ahududulara bayıldım. Zaten çok sevdiğim bir meyvadır ama ne yazık ki TR.de tazelerini bulmak imkansız.
Simit-çay karnımı acıktırdı feci şekilde :)

Isgin gibi hiç tanımadığım bir sebzeyi mi desem, meyveyi mi desem,
sayenizde tanımış oldum. Sanırım bu da TR. de yok....

5/31/2006 01:36:00 AM  
Blogger ArMeda said...

merhaba bende ışgınlı bir pasta yaptım ama ışgın konusunda sizinle aynı fikirdeyim.Damak tadıma pek uymadı.Mini tartlarınız çok güzel görünüyor ellerinize sağlık.Sevgiler..

5/31/2006 03:57:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Evcinicim, simdi sayende bir de yufkami kendim yapabilirsem is tamamdir. Sagol, varol.

5/31/2006 10:53:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mutfak Robotu, evet, anladigim kadariyla ahududu daha cok donmus olarak bulunuyor Turkiye'de. Gerci isgin da ahududu da var Turkiye'de, ama belli yorelerde anlasilan. Armeda'nin sitesinden ogrendigim kadariyla isgin Erzurum'da cok yayginmis mesela. Tijen de eski iletilerinden birinde pazardan ahududu aldigini yazmisti yanilmiyorsam.

5/31/2006 10:59:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Armeda, isinli pastanin goruntusus cok istah acici. Iletinde dedigin gibi baska meyvalarla da guzel olur eminim. Ahududulu tartlari begendigine sevindim.

5/31/2006 11:02:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Zinnur,

Benim Rhubarb ile tanisikligim supermarket'de birbirimize uzaktan bakmaktan ibaret. Tadini hic bilmiyorum. Martha Stewart'in Baking isimli yeni kitabinda rhubarb'li hos gorunumlu bir pie vardi. Seker miktari bire birdi. 1 Ib rhubarb icin 1 bardak seker.

Ufak tartlarin resim gibi, cok guzel olmus. Yufka'yi evde yapabilsek ne kadar iyi olur degil mi. Ben de cok istiyorum zira hazir yufka bulmak hem zor, hem de aldiklarimin cogu eksi cikiyor. Really raw honey'i siparis ettim. Mail order ile, shipping free. Supermarketlerde ne bulursam razi oluyordum bugune dek. Sagol, Zinnur.

6/01/2006 09:49:00 AM  
Blogger zinnur said...

Sevgili Mine, isgin oldukca eksi olabiliyor. Herhalde sekerin o kadar fazla olmasi bundan. Ben sadece 2 kasik seker kullandim ve cileklerin tatlisina ragmen bu miktar yeterli olmadi kesinlikle.

Baldan memnun kalacagini zannediyorum. Afiyet olsun simdiden :)

6/01/2006 11:54:00 AM  
Blogger vintage biscuit said...

süper hepsi
boş yokyani bu postta
çok beğendim , bunlarınhepsini ekliycem defterime :)

6/02/2006 03:04:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vintage Biscuit, tesekkurler. Simit yapmaga niyetlenirsen, Ev Cini'nin ilgili postunda yorumlarda gecen tarif faydali olabilir.
Sevgiler,

6/02/2006 05:32:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur selam, simit yaparken daha cok Evcini'nin tarifinden mi faydalandin, yoksa yorumlarda sanirim yine senin gonderdigin tariften mi? Puf noktalarini biraz daha acabilirsen sevinirim. MEsela pizza tasi olmazsa olmazlardan mi? (Bana oyle geliyor) Cumartesi gelecek Turk misafirlerime surpriz yapmak istiyorum, ama burada havalarin sogudugunu goz onune alarak, hamurumu aksamdan mayalayip, simitleri sabaha yapsam nasil olur diye dusunuyorum. Ne dersin? Ilk defa misafire yapmak icin riskli bir tarif mi? Selamlar, sevgiler..

6/06/2006 12:04:00 AM  
Blogger zinnur said...

Selam Turkmen,
Bence riskli bir tarif degil bu. En kotu ihtimalle ortaya cikan sey birebir simit olmasa bile, simide benziyor diye severek yedigimiz bir cok sey seyden (mesela susamli bagel)cok daha fazla hosunuza gidecegi kesin. Ben yaparken Amerikan unlariyla denenmis oldugu icin yorumlarda gecen tariften aldim malzemeleri. Buna karsilik Evcini'nin tarifinden aldigim cesaretle bekleme surelerini filan kisalttim. Tasa gelince sanirim bildigimiz simit gevrekliginin tutmasi acisindan onemli bir konu. Uzak Kose'nin Alev'i bu problemi firina yerlestirdigi fayanslarla cozmustu. Aslinda ben de boyle yapacaktim ama piza tasimi inceleyince altinda "kursun icermez" ibaresini gordum. O zaman satilan fayanslarin kursun icerip icermedigini anlamak icin arastirinca bana garanti veremediler satis yerinde ve piza tasimi kullanmaga karar verdim. Ancak ucer ucer pisirebildim simitleri, ama zaten oldukca cabuk pisiyorlar. Aciklayici olmasi icin asamalarin cektigim birkac resmini birazdan iletiye ekleyecegim. Sana simdiden kolay gelsin.

6/06/2006 05:35:00 AM  
Blogger zinnur said...

Turkmen, yine ben :) Sorunu eksik cevaplamisim. Geceden mayalamakta bence bir sorun yok. Bu tarifte denemedim ama bir cok mayali tarif gece buzdolabinda saklanabiliyor. Yaparsan bu konudaki tecrubelerini bizimle paylasir misin lutfen?
Sevgiler,

6/06/2006 05:38:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur gunaydin,
Dun aksam simidi yarim olcu olarak Ev Cini'nin yorumlarinda verdigin Ayla Eser Algan'in tarifini denedim. Misafire cikarmadan bir ben goreyim istemistim ki sonuc bence gayet iyi oldu, sokakta satilan pek cok simitten daha iyi hatta, yani bayagi simit :) Yani bu yaban ellerde simit sorunu da boylece cozulmus oldu! Yalniz halka yaparken iki ucu birlestirmekte zorlandim biraz. Sende de oldu mu bu problem? Bir de mayalandirma surelerini kisalttigini soylemissin,ya, hangi asamalarda kisalttin bu sureyi? Mesela ben ilk iki saatlik dinlendirmeyi ilik firinda bir saate indirdim. Sonra da halka yapip 1 saat bekletme suresini yanlislikla atlamisim, ama atlamasam daha mi iyidi diye dusundum. Bu konuda da aydinlatabilirsen sevinirim. Cok tesekkurler, boyle ekstrem orneklerde yol acip cesaretlendirdigin icin bizi.
Selamlar, sevgiler

6/09/2006 12:09:00 AM  
Blogger zinnur said...

Turkmen, merhaba.
Oncelikle memnun kaldiginiz bir sonuc aldigin icin cok sevindim. Tas meselesini nasil hallettin, ben de onu merak ettim. Tassiz pisirilebiliyorsa, iletiye not dusmekte fayda var.

Sorularina gelecek olursak, uclari birlestirme konusunda ben de bir zorluk yasadim. Hamurun disi iyice unlu oldugundan diye tahmin ettim. Uclari azicik kesip aciga cikan unsuz kisimlari yapistirmak daha kolay olabilirdi diye aklimdan gecti, ama simitlerin bir lokmasini bile ziyan etmek istemedigimden yapmadim :) Aslinda sonraki bekleme surelerinin etkisiyle olabilir, pismis simitlerde goze carpan bir problem olmadi bu konuda. Simdi aklima geldi, belki su kullanilabilir yapistirma islemini kolaylastirmak icin.

Bekleme surelerine gelince, yaptigimi ince ince not etmedim ama genellikle her bekleme suresini kitaptakinden daha az yaptim. Bazi kere, ayni islemi 8. simite uyguladiktan sonra hic beklemeden bir sonraki asamaya gectigim oldu. Vakit olunca kitaptaki sekliyle yapilabilir, ama insanin butun gunu evde simit yaparak geciremeyecegi durumlarda bence sureleri kisaltmakta hic mahzur yok.

6/09/2006 07:42:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur gunaydin,
Cumartesi misafirlerime yine yarim olcu olarak yaptim simitleri. Zaten uc kisiydik, dort simit pekala yetti. Ilk once son tatil donusu Turkiye'den getirip dondurucuya attigimi sandilar. Onlerine cekip, kokladilar filan. Hic sesimi cikarmadim, tabii.Benim yaptigimi ogrendiklerinde biri kalkip beni optu, bu kadar diyeyim. Bu sefer sabah erken kalkip, butun mayalandirma surelerine uydum, ama bence bir onceki gece deneme babindan sureleri kisaltarak yaptigimla lezzet olarak bir farki olmadi pek. Tas konusunu nasil cozdugumu sormussun, ben on isitmada normal cam pizza tepsimi koyup onun uzerinde yaptim, ama sanirim tas olsa sonuc cok daha iyi olur. Zaten dun aksam R.L.Beranbaum'un The Bread Bible'ini karistirirken gordum, ekmek yapimi icin olmasi gerekenler listesinin birinci sirasina tasi koymus. Tas firinin isisini daha esit sekilde dagitir, ekmegin nemini emerek citir olmasini saglar, ayrica firinin kapagi acildiginda olan isi degisiminin ekmege yansimasini engeller diye sayiyordu tasin ekmek pisirmekteki onemini ki simit de ayni cins hamur sonuc itibariyle. Galiba bir tas edinmem lazim. Ama bu gidisle mutfak diil bir atolyeye ihtiyacim olacak, o sorunu nasil cozecegiz o da ayri...Selamlar, sevgiler, tekrar cok tesekkurler ve iyi tatiller...

6/12/2006 12:51:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

hem size hem ev cinine teşekkürler tazecik simitler yapip kahvaltiya getirdiğimde eşimin yüzünde ki ifadeyi görmeliydiniz.....sayenizde pazar sabahı kahvaltıda tertemiz çıtır çıtır simitler yedik tekrar teşekkürler

6/12/2006 02:09:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Turkmen, cok tesekkurler yorumun icin. Boylelikle aklimdaki bazi soru isaretleri kalkmis oldu bekleme sureleri ile ilgili olarak.

Tesekkurlerini Ayla Esen Algar hanimin giyabinda seve seve kabul ediyorum :) Gercekten cok guzel tarifler var Classical Turkish Cooking kitabinda. Tasini edindikten sonra, zeytinli ekmegi de denemeni tavsiye ederim. O da guzel oluyor.

Atolye konusunda kesinlikle sana katiliyorum. Evin diger yerlerinde fazla kalabalik sevmez bir insan olmama ragmen mutfak malzemesi alma ihtiyacim her daim baki. Bakalim ne olacak sonumuz?

Guzel bir yaz dilegiyle,

6/13/2006 07:19:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Anonymous, cok tesekkur ederim yorumun icin. Memnun kaldiginiza cok sevindim. Ev Cini onculuk edip simidin evde yapilabilecegi konusunda cesaretlendirmeseydi, bu ise kalkisamazdik herhalde, dolayisiyla ben de bir kere daha tesekkur ediyorum ona burdan.

6/13/2006 07:22:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba Zinnur. Burcu'nun kucuk tartlarini cok begendim, acaba buyuk bir tart olarak yapilabilir mi dersin? Ben jole pek sevmem ama pastaci kremasi ahududulari tutarmis gibi geldi, ya da belki recel koyarim ustune. Bir de simitle ilgili bir sorum var, buralarda pekmez bulamiyorum, acaba molasses kullansam benzer bir tat yakalayabilir miyim dersin? Simdiden tesekkurler.

12/26/2006 03:50:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Berrin, umarim cok gec kalmamisimdir yorumuna cevap vermek icin, ve sen cevabimi gorebilirsin. Eski sayfalara gelen yorumlar maalesef bazen boyle gozden kacabiliyor :(

Tarti buyuk yaptiginda tek problem, keserken goruntu duzgun olmayabilir. Jolenin meyvalari sabitleme ozelligi var. Istersen cok incecik bir kat halinde, meyvalarin dibinde kullanabilirsin bu amacla. Duzgun kesilmese de olur dersen, soyledigin gibi ahududulari hafif kremaya batir ve recelle glazurle.

Pekmez de zaten grape molasses degil mi? Bence molasses ile de olur. Zaten sulandirilmis olarak kullaniliyor.

Kolay gelsin,

1/01/2007 08:09:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

nerde simitin tarifi , olcusu????

5/11/2007 11:32:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

selam

ben simit in ölcüsünü ve tarifini istiyorum bana rica etsem yardimda bulunurmusunuz.....

saygilaimla asli

6/28/2007 07:58:00 AM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 09:32:00 AM  

Post a Comment

<< Home