Friday, April 28, 2006

Limonlu Rulo

Gencken en buyuk zevklerimden biri tuzlanmis limon yemekti. Artik midem eskisi kadar saglam olmadigindan bunu yapamiyorum, ama hala salatanin eksisi bol olanini daha cok sever, hemen her corbaya ve zeytinyagliya limonu pek yakistiririm. Buna karsilik limonlu tatlilarla aram yakin zamanlara kadar iyi degildi. Limonu beyaz cikolata ve ahududuyla esleyince bu durum biraz degisti. Boyle olunca yeni limonlu arayislara girdim ve Amerikan mutfaginin cok sevilen Limonlu Beze Tatlisindan aldigim ilhamla limonlu ruloyu yaptim. Limon tatlilarin agirligini kesiyor sanki. Kremasi da yag icermediginden limonlu rulo --en azindan tad olarak-- hafif bir tatli oldu. Benim gibi limonlu tatlilardan cok hoslanmayan esim bile begendi.

  • 33 cmx45 cm lik pandispanya
  • Limon peltesi (tarifi asagida)
  • Seker surubu (tarifi asagida)
  • Bezeli krema (tarifi asagida)
Pandispanyanizi seker surubu ile islatin. Limonlu dolguyu pandispanyanizin uzerine esit dagilacak sekilde surup s1k1ca sarin. Rulonuzu bezeli krema ile kaplayin. Servisten once purmuzle kremanin uzerini alazlayin.

Limonlu Dolgu
  • 3 yumurta
  • 1/2 bardak limon suyu
  • 1 limonun rendesi
  • 1/2 bardak seker
  • 6 yemek kasigi kucuk parcalara kesilmis tereyag
Yumurtalari cirparak birlesmelerini saglayin. Limon suyu, rendesi, seker ve tereyagini reaktif olmayan ufak bir tencereye alin. Orta ateste kaynama noktasina getirin. Bir yandan devamli karistirirken bu sicak limonlu karisimi yavas yavas yumurta sarilarinin uzerine dokun. Simdi bunu tencerenize geri aktarin ve devamli karistirarak tekrar kaynama noktasina yaklasincaya kadar isitin. Kaynarsa puturleneceginden bu noktaya gelmeden hemen once atesten alin. Gerekiyorsa suzgecten gecirip sogutun. Limonlu dolgunuz bekledikce koyulasacaktir. Agzi kapali bir kapta 1 hafta buzdolabinda saklayabilirsiniz.

Bezeli Krema

Bu krema bir cesit Italyan bezesi. Yumrta aklari adeta pisirilerek yapildigi icin hem guvenli, hem de bekledikce sonme ya da su salma problemi yok denecek kadar az.
  • 3 yumurta aki
  • 1/2 bardak seker
Yumurta aklarini ve sekeri yagdan arindirilmis bir kaseye alin. Kasenizi icinde su kaynayan bir tencerenin uzerine oturtun. Telle devamli cirparak yumurta aklarinin isinmasini ve sekerin erimesini saglayin. (Bakterileri etkisiz kilmak istiyorsaniz karisimin isisi 71 C ye ulasincaya kadar devam edin. Boyle bir endiseniz yoksa, seker erir erimez durabilirsiniz.) Kasenizi kaynayan sunun uzerinden alip elektrikli mikserle yumurta aki kopugu iyice koyulasip hacmi artincaya kadar cirpin. Bu noktaya geldiginizde bezeniz oda sicakligina sogumus olmali.

Seker Surubu
  • 1/6 bardak su
  • 1/6 bardak seker
  • 2 tatli kasigi limon suyu
Seker ve suyu ufak bir sahanda devamli karistirarak kaynama noktasina getirin. Limon suyunu ekleyip altini kapatin ve soguttuktan sonra kullanin.


31 Comments:

Blogger Yesim said...

Ellerine sağlık Zinnur, ben de limonu çok severim o yüzden bu pastayı çok merak ettim, eminim çok lezzetli olmuştur...

4/28/2006 11:40:00 PM  
Blogger Safran said...

Mükemmel görünüyor Zinnur...Limonlu tatlar çok sevilir bizde, özellikle limonlu kek...Ama rulonun dolgu malzemesinde limon olması bambaşka bir hoşluk katacaktır...Kaplamada kullanılan kremanın evde yapılabiliyor olması ayrı bir güzellik tabi, çoğu kez krem şantiyi kafamızda soru işaretleri ile kullanıyoruz açıkçası, ellerine sağlık...

4/29/2006 04:01:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

selam.. sessizce takip ediyorum sizi.ellerinize sağlık... yalnız ş limonlu mereng'i çok merak ediyorum.. tarifini alabilir miyim?

4/29/2006 07:04:00 AM  
Blogger zinnur said...

Yesim, en guzel yani hafif olusuydu. Limonu seviyorsan sen de seversin eminim.

4/29/2006 09:07:00 AM  
Blogger zinnur said...

Safran, kremasi Eti Puf'larin icinden cikan marshmallow'u hatirlatiyor biraz. Baska meyvali dolgulara da yakisir eminim. Hatta cilek, ahududu gibi koyu renkli meyvalarla goze daha hos gorunebilir.

4/29/2006 09:07:00 AM  
Blogger zinnur said...

Anonymous, sessizliginizi bozdugunuz icin tesekkurler. Resimli link verdigim Amerikan tatlisinin tarifini istiyorsunuz sanirim. Ben bu tatliyi hic yapmadim. Genelde kendi yapmadigim tatlilarin tariflerini paylasmiyorum, ama Google'dan Lemon Meringue Pie diye ararsaniz bircok Ingilizce tarifini bulabilirsiniz.

4/29/2006 09:23:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnurcum,
tesekkurler guzle dileklerin icin ve yaz sizin icin de agiz tadi dolu bir yaz olsun, tas fikrini de tepe tepe kullan :))

Gelelim limonu ruloyaaaaa... Tatlilara duskun biri olmadigimdan belki limonlu vs tatlar cok cezbediyor ve sanirim bu tarifi deneyecegim (basarisiz olursam haberdar ederim).

4/29/2006 12:40:00 PM  
Blogger zinnur said...

Ipek'cigim, eger limon sevmiyorsa ev halki, limonlu dolgu yerine meyvali da yapabilirsin. Ben bir dahaki sefere cilekli deneyecegim mesela.

Diger konu ile ilgili olarak sana email atacagim en kisa zamanda.

4/29/2006 02:50:00 PM  
Blogger zinnur said...

Hande, cok heyecanlandim simdi! Aman basagrisina neden olmayayim!

Benim yapa yapa elim alisti herhalde, kolayima geliyor ama ilk yapista bu pandispanya biraz oyuncakli gelebilir. Ingilizce olculeri burada. Arzu edersen kendi bildigin bir pandispanya da kullanabilirsin, sonucu degistirecegini sanmiyorum.

Kolay gelsin.

4/29/2006 03:02:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Zinnur.Ellerine sağlık.Bizim evde
limonlu,bezeli tatlar çok sevilir.Limonlu
gibi çilekli rulo da güzel oluyor.Üstte nereng olması da pek güzel.Hatırlıyor musun
bilmem,sana bir soru sormuştum,mereng
sulanıyor diye.İşte o limonlu mereng idi.
Tekrar eline sağlık.
Hazırlıklar bitiyor.Sana yazacağım.

4/30/2006 12:49:00 AM  
Blogger zinnur said...

Munevver, maalesef kendi yaptigim bir sey olmadigindan sana pek yardimci olamamistim. Bilmem ayni problemle karsilasiyor musun hala? Belki bu tarifteki gibi Italyan merengi yaparsan ise yarar, ne dersin?

Haberlerini bekliyorum.

4/30/2006 09:09:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur,

Gerci senin icin basit kalabilir ama ben yeni sayilan bir kitap aldim. Martha Stewart in yeni Baking kitabi. Eger dergisini zaten aliyorsan(ben artik dergi hic almiyorum, ama kutuphaneden okuyorum) biraz ayni seyler ama gene de benim gibi baking e merakli ama cok acemi birisi icin gercekten guzel bir kaynak. Ayrica da fotolar da tarifler de harika. Sana da haber vereyim dedim. Ben amazon dan aldim cok da ucuza geldi. Bugun marble pound cake i yaptim guya komsuya vermek icin ama ciklata sevmeyen esim bile hemen bir dilim aldi. Begendi.

Bu limonlu Rulo da guzel gorunuyor, bakalim cesaret edip deneyebilecek miyim.

Sevgiler,

Bobby nin annesi

4/30/2006 12:17:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bobby'nin Annesi, bende de ordovr kitabi var Martha Stewart'in. Daha bu kitaptan bir sey yapamadim ama servis fikirleri ve resimlerine hayranlikla bakiyorum ara sira.

Simdilik kendi kendime yeni yemek kitabi almayi yasakladim ama Baking kitabini kutuphanede bulabilirsem inceleyecegim. Haber verdigin icin tesekkurler.

5/01/2006 02:40:00 AM  
Blogger Defne said...

Harika gorunuyor, limonla arasi olmayanlari bile bastan cikarabilir bu rulo, ellerine saglik. Limonu cok seven biri olarak, "mutlaka denenmeli" listeme ekledim bile.
Sevgiyle.

5/01/2006 05:44:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

teşekkür ederim zinnur, ben resmi görünce, denemiş olabileceğini düşündüm.. ben bir google'layayım..

5/02/2006 09:23:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

merhaba limonu çok sevmeme rağmen tatlılarıyla pek aram yok açıkcası ama bu rulo çok güzel gözüküyor.özel misafirlerim için deneyeceğim ellerine sağlık

5/03/2006 07:17:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Defne ve Arzu, umarim memnun kalirsiniz.
Sevgiler,

5/03/2006 08:05:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba Zinnur, ben bu tarifi yapmak istiyorum. Çok güzel anlatmışsın. umarım bende başarılı olurum. Bu tarifi çilekli denedinmi merak ediyorum. Hazır çilek mevsimindeyiz. Çilek kullanıldığında kreması ve şurubu nasıl hazırlanır. birde "Servisten once purmuzle kremanin uzerini alazlayin." demişsin.Ben pastacılık terimlerine biraz yabancıyım galiba. Bu cümleyi açıklayabilir misin.
bu tarifi ve güzel fotolarını bizimle paylaştığın için çok teşekkürler..
Pınar

5/05/2006 11:34:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba Pinar. Henuz cilekle deneyemedim ama elimdeki kitapta (Nick Malgieri'nin Perfect Cakes kitabi) denenmis. Cilekli dolguyu soyle yapmis:

2 bardak cilegi temizleyip ayiklamis ve ince dilimlemis. Bunun yaklasik dortte biri ile 1/4 bardak sekeri birlikte kaynama noktasina getirmis. Ote yanda 1 yemek kasigi nisastayi 1/2 yemek kasigi limon suyu ve 1/2 yemek kasigi suda eritmis ve bunu cileklere katip karistirarak pisirmis ve karisimin koyulasmasini saglamis. Atesten alip soguttuktan sonra diger dilimlenmis clekleri de buna katmis.

Miktarlar ruloya yeter mi emin degilim. Kitapta yukardaki miktarlarin 2 kati 3 katli yuvarlak bir pasta icin yeterli olmustu. Rulo icin dolgu malzemesi fazla kullanilinca sararken disari tasiyor. Dolayisiyla yetecegini tahmin ediyorum.

Bir baska cilekli sunum sekli de cilegi, kucuk parcalara kesip iyice kuruladiktan sonra cirpilmis ve hafif tatlandirilmis sut kremasina katip bunu dolgu olarak kullanmak olabilir. Yalniz bu yapilacaksa ayni gun icinde servis etmek iyi olur, cunku cilekler durdukca su salabiliyor.

Purmuz kelimesini ben de yeni ogrendim. Aslinda tesisatcilar da bu isimli bir alet kullaniyorlar anladigim kadariyla, yani bir pastacilik terimi degil. Atesi kesintisiz ve kuvvetli bir cesit cakmak gibi dusunebilirsin. Chef's torch deniyor Ingilizcede. Eger yoksa, cok kisa sure firinda alevi ustten vererek de alazlayabilirsin. Bu is tam olarak ne kadar surede olur bilemiyorum, ama kisa olacagini tahmin ediyorum. Yaparken devamli gozlemekte fayda var.

5/06/2006 08:41:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Pinar, simdi sorularini bir daha okuyunca atladigim bir yer farkettim: Surubu ve ust kremasini oldugu gibi kullanabilirsin. Sadece dolguyu degistirmek yeterli.

5/06/2006 08:43:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

zinnur hanım deyenimlerinizi ve bilgilerinizi bizlerle paylaştığınız için teşekkürler ellerinize sağlık hepsi birbirinden güzel yanlız benim limonlu dolgu ile ilgili bir sorum olacaktı 3 yumurtanın tamamınımı yoksa sadece sarılarınımı kullanmamız gerekiyor şimdiden teşekkür ederim
sevgiler...
(kübra)

12/04/2006 06:32:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Kubra, sorunda haklisin. Bircok "lemon curd" tarifinde yumurtanin sadece sarisi kullanilir. Bu tarifte ise tamami (aki ve sarisi) kullaniliyor. Tarifi aldigim Cocolat kitabindan bir daha kontrol ettim, olculer dogru.

Kolay gelsin,

12/04/2006 06:53:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

"Servisten once purmuzle kremanin uzerini alazlayin." ne demek? pasta yapimi konusunda cok tecrubeli olmadigim icin aciklarsaniz cok memnun olurum. simdiden tesekkurler,
Dilek

3/30/2007 02:04:00 AM  
Blogger zinnur said...

Dilek, purmuz tesisatcilarin kullandigi, ucundan alev cikan alet aslinda. Mutfakta kullanilan purmuzlerin ise alevi daha az guclu oluyor. Bu pasta yumurt aki bazli kremalar cok beyaz oldugundan, yer yer yakarak renklendiriyor ve daha ilginc bir goruntu elde ediyoruz. Tada bir katkisi yok, goruntusu icin yapiliyor daha ziyade. Bu isi pastayi cok kisa bir sure firinin izgarasinda tutarak da yapabilirsin, ama erime/fazla yanma olmamasi icin cok dikkatli olmak gerekiyor bu durumda. Onun yerine purmuz ile renklendiriyoruz ki, iste alazlamaktan kasdim bu. Bu alet yoksa, puro cakmagi da ayni isi gorebilir.
Sevgiler,

3/30/2007 06:29:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur Merhaba,
Siteni 2yıldır sessiz sedasız(mutlaka hergün) takip ediyorum ve tam tabiriyle hayranınım.
Limonlu ruloyu denemek istiyorum.Yumurtanın ve limonun birlikte kullanıldığı bir krema hiç denemedim.Tadı nasıl yani yumurta kokusu geliyor mu? Bir de acaba limon yerine portakallı yapılabilir mi?
Teşekkürler.Sevgiler
Pelin

1/16/2008 05:34:00 AM  
Blogger zinnur said...

Pelin, cok tesekkur ederim yorumun icin.

Bu tatlida limon peltesi diye yazdigim, aslinda bizim bildigimi pelte degil. Ingilizcede curd tabir edilen krema. Tadini tarif etmek tabii ki zor. Limon peltesinin daha kivamli ve kremamsi hali desem olur mu acaba? Icine limon kabugu rendesi de koyunca, bana yumurta kokusu pek gelmiyordu, ama bir yapisimda, Yurdaer, yumurta kokusuna hassas biri olarak yine de alabildi. Ondan beri azicik vanilya da ekliyorum.

Portakalli curd icin olculeri biraz degistirmek gerekiyor. Portakal, limondan cok daha tatli ve asiditesi, kremayi, limon kadar koyulastirabilmek icin yeterli degil. Bunun icin, rengi ve tadi guzel olmakla beraber, sogumus halinde bile, limon curd'une kiyasla daha sivi oluyor. Eger tarifini istersen verebilirim.

Sevgiler,

1/16/2008 10:28:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur,
Çok teşekkür ederim cevabın için.
Sanırım limonlu deneyeceğim.Seveceğimizi düşünüyorum.Pürmüzüm olmadığı için fırında yapacağım.Umarım beceririm.
Sevgiler
Pelin

1/17/2008 12:32:00 AM  
Blogger zinnur said...

Pelin, kolay gelsin. Puro cakmagin varsa oyle de deneyebilirsin. Firinda yapacaksan, kisa bir sure yeterli gelecektir, fazla birakmamaya calis.
Sevgiler,

1/17/2008 03:29:00 AM  
Anonymous fatoş said...

Merhaba Zinnur,

Limonun her haline bayılırım. Bunuda seveceğime eminim. Yıllardır gözüm takılıp duruyor ama pürmüzüm olmadığı için deneyememiştim. Geçenlerde tchibo da karemelize makinasını görünce hemen bu pasta aklıma geldi ve aldım. En kısa sürede denemek istiyorum. İyi limon bulduğumda ve bebeğim izin verdiğinde. O makinayıda başka nerede kullanabilirim fikrin var mı? Mesela fırın sütlaç olabilir mi?

1/19/2010 01:41:00 PM  
Blogger ffrezya said...

mrb
limonlu ruloyu denedim.Beze hariç çok güzel oldu.Yumurta aklarını ne kadar süre çırpmam gerekiyor?
sevgiler

2/23/2010 11:54:00 PM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 11:52:00 AM  

Post a Comment

<< Home