Saturday, April 01, 2006

Bir Esmer ve Bir Sarisin

Gecen pazar dugunumuz oldugundan bahsetmistim. Ondan onceki Cuma gunu de kina gecesi/shower vardi. Hazirliklarimizi sessizce yurutmeyi basarinca, kayinvaldesiyle yemege cikacagini zannederken bir ev dolusu insanin kendisini bekledigini goren gelin hanim pek sasirdi. Yemeli, icmeli, muzikli, dansli hos bir gece gecirdik. Resimlerini gordugunuz tatlilari o gece icin yaptim. Her ikisi de genel olarak brownie kategorisinde degerlendirilebilir, ama turlerinin cok lezzetli, bir o kadar da zengin ornekleriydi. Pesinen soyleyeyim, bu ikili kolestrolunuzu tavana vurdurabilecek cinsten ama zaten birer lokmasi yeten tatlilardan ikisi de ... Tarifler Fran Bigelow'un Pure Chocolate kitabindan.

Kahve ve Karamelli Brownie

Ilk tarif firinlanmis findik ve cikolata parcacikli bir brownie. Hamurunda nerdeyse 1/2 kg erimis aci cikolata var. Ama bu kadarla bitmiyor. Hazir ekspresso tozu (azicik sicak suda erimis nescafe ekledim ben) ve karamel sosu da eklenince malzemeye, benim simdiye kadar yedigim en zengin brownie ortaya cikiyor. Ben evde hazir karamel sosu bulamayinca, G. America'nin meshur karameli Dulce de Leche'den koydum kasik kasik. Sonrasi mi? Iyi ki kina gecesine goturmusum diyorum. Evde kalmis olsaydi kendime hakim olup uzak durmayi basaramayacagim guzellikte bir brownie oldu cunku. Cok kucuk kesilmesinde fayda var.

Malzeme konusunda birkac kucuk notum olacak:
  1. Burada karamel sosu hazir satiliyor, eger bulundugunuz yerde yoksa kullanmaniz icin bir tarif buldum Internetten. Tarafimdan denenmedigini belirterek ekliyorum asagiya.
  2. Malzemelerde gecen bardak herzamanki gibi 240 ml.lik Amerikan cup olcusune karsilik geliyor.
  3. Kahverengi seker diye cevirdigim malzemenin tam olarak Turkiye'deki esmer sekere karsilik geldigini sanmiyorum. Bizim kullandigimiz adeta icine pekmez katilmis, biraz yapiskan bir seker turu. Iyice bardaga bastirilarak olculuyor.
Simdi tarife gecelim:
  • 1 bardak karamel sosu (tarifi asagida)
  • 1 2/3 bardak badem (ben evde bulunan findigi kullandim)
  • 453 g cikolata
  • 42 g sekersiz cikolata
  • 140 g yumusamis tereyag
  • 3/4 bardak arti 2 yemek kasigi esmer seker
  • 2/3 bardak seker
  • 3/4 tatli kasigi ekspreso tozu ya da cok az sicak suda eritilmis 1 tatli kasigi nescafe
  • 3 yumurta
  • 1 3/4 bardak elendikten sonra olculmus kek unu
Firini 162Cye isitin ve firin rafini firinin ortasina gelecek sekilde yerlestirin. 22 cmx33 cm lik firin tepsinizi hafifce yaglayin. Bademlerinizi baska bir firin tepsisine yayip 10 dakika kadar firinlayin. Kabaca cekin (1/2 ila 3/4 cm lik parcalar halinde kalmalilar) ve bir kenarda karamel sosu ile beraber bekletin.

Cikolatanizin 340 g ini kucuk parcalara kesin. Sekersiz cikolatayi da ayni sekilde kesin ve her ikisini birlestirerek ben mari usulu eritin. Arada bir karistirarak sogumaya birakin. Kalan 113 g cikolatayi 1/2 cm-3/4 cm. lik irice parcalara kesin. (Yerine ayni miktarda damla cikolata da kullanabilirsiniz.)

Yumusak tereyag ve iki cesit sekeri mikserde iyice butunlesinceye kadar 3 ila 5 dakika cirpin. Ufak bir kasede ekspreso tozu ve vanilyayi karistirin. Tereyagli karisima ekleyin. Yumurtalari teker teker ekleyin ve arada bir hamuru spatula yardimiyla dipten alip karistirarak cirpmaya devam edin. Erimis cikolatayi da buna ekleyin ve cirparak hamurla butunlesmesini saglayin. Simdi unu yavas yavas (kasikla karistirarak) ekleyin. Cikolata parcaciklari ve bademlerin cogunu hamura karistirin. Oldukca koyu bir hamurunuz olacak. Firin tepsinize yayip uzerini duzleyin. Karamel sosunu kasikla yer yer hamurun uzerine koyun. Bir bicakla hamura yer yer karistirin. Ayirdiginiz cikolata ve badem parcalarini uste serpistirin. 45 dakika kadar pisirin. Karamel harici noktalara bir kurdan batirdiginizda kurdanin uzerinde hafif nemli kiriklarla cikmasi lazim. Tepsisinde 1 saat sogutuktan sonra kesin. Ustu kapali plastikte 1 hafta saklanabilir.

Karamel Sosu

Gelincik Tarlasi'nin marifetli Burcu'su karamel sosunu evde yapiyormus. Yorumlarda soyle diyor: "Ben karamel yapacağım zaman içine biraz da süt kreması ekliyorum. O zaman rengi fotoğraftaki gibi oluyor ve daha yumuşak kıvamlı olup dişe yapışmıyor." Denemek isteyenlere duyurulur.
  • 1 1/2 bardak seker
  • 1/2 bardak kaynar su
Sekeri agir altli bir sahana alin. Agir ateste ve tahta kasikla devamli karistirarak eritin ve karamel rengi alincaya kadar pisirin. Bu asamada cok dikkatli bir sekilde kaynar suyu azar azar ekleyin. (Bu isi eldivenli yapmanizda fayda var, eminim sekerli su saga sola sicrayacaktir.) Karisimin sicakligi 114C ye ulasincaya kadar (yaklasik 3 dakika daha ) pisirin. Gerekli sicakliga ulasildiginin bir baska kontrol yolu da sosun bir parcasini bardak icindeki soguk suya atmak. Sosun su icinde top seklini almasi, fakat hala iki parmak arasinda yassilastirilabilecek kivamda olmasi gerekiyor.

Beyaz Cikolatali Brownie

Bu da brownie'nin sari$ini. Malzeme listesinden goreceginiz gibi beyaz cikolatadan yana zengin. Yumusak ve citir kabuklu nefis bir tatli ... Normal brownie boyutlarindan cok daha ufak kesilebilir, dolayisiyla oldukca bereketli bence. Kina gecesinde bu beyaz cikolatali cesit yukarda tarifini verdigim brownie'den daha cok begenildi. Ben dikkatsizlikle beyaz cikolata ve cevizlerin hepsini hamura karistirdim, siz yaparsaniz bu iki malzemenin bir kismini ayirip hamuru tepsiye yaydiktan sonra uzerine serpistirin. Boylelikle cok daha fotojenik brownie'leriniz olacak.
  • 1 1/2 bardak ceviz ya da pikan
  • 453 g beyaz cikolata
  • 226 g yumusamis tereyag
  • 3 yumurta
  • 3/4 bardak seker
  • 1 tatli kasigi vanilya
  • 1 1/2 bardak once elenip sonra olculmus kek unu
Firininizi 162Cye isitin ve firin rafini firinin ortasina yerlestirin. 22 cmx33 cm lik firin tepsinizi hafifce yaglayin. Cevizlerinizi 10 dakika ya da hafif koku salincaya kadar firinlayin. Sonra irice cekin ya da bicakla kesin.

Cikolatanizin yarisini eritmek uzere kucuk parcalara kesin, kalan yarisini daha iri (1/2 cm ila 3/4 cm) parcalara ayirin. Ilk yariyi ben mari usulu eritin. Ara sira karistirarak oda sicakligina sogutun. Uzerine yumusamis tereyagini ekleyin fakat karistirmayin.

Yumurta, seker ve vanilyayi 3 ila 5 dakika iyice butunlesinceye kadar cirpin. Cikolata ve tereyagini da ekleyin ve arada spatula yardimiyla dipten alip karistirarak dusuk hizda bir araya gelinceye kadar karistirin.

Unu azar azar ekleyip elle karistirarak hamura yedirin. Unun beyazi gorulmez olunca ceviz ve cikolatanin cogunu hamura katin. Oldukca koyu bir hamur elde edeceksiniz. Firin tepsinize yayin ve uzerini duzeltin. Ayirdiginiz ceviz ve cikolata parcaciklarini esit olarak hamurun uzerine serpistirin. 35-40 dakika, ustu altin sarisi bir renk alana kadar pisirin. 1 saat kadar tepsisinde soguttuktan sonra ufak parcalara kesin ve spatula yardimiyla tepsiden cikarin. Agzi kapali plastik kapta 1 hafta saklanabilirmis ama bence bu omru kisa tatlilardan. Afiyet olsun.

18 Comments:

Blogger Tijen said...

zinnur'cugum benim neredeyse yagsiz, balli, muzlu, kuru üzüm ve incirli pofuduk kekimin yaninda seninkiler tam birer bomba olmus ama olsaydi yerdim dogrusu! ellerine saglik.
tijen

4/01/2006 12:34:00 PM  
Blogger zinnur said...

Sevgili Tijen, sagol. Tam bana goreymis anlattigin kek. Bu bombalari yaptigima bakma, ben de son zamanlarda yagsiz yemege calisiyorum. Pasta/kek yapmak cok zevk veriyor bana, ama yaptiklarim genellikle bizim evde tuketilmeyip bir yerlere gidiyor.

4/01/2006 09:04:00 PM  
Blogger tugce:-) said...

bu beyaz çıkolatalı browni fikri olgukça ilgimi çekti, çok beyaz çikolata sevmem ama değişik tarifler yapmak hoşuma gidiyor. bu aralar ben de aynı şekilde yağsız, şekersiz şeyler yemeye çalışsam da birşeyler pişirme isteğime engel olamıyorum. dolayısıyla pişirip pişirip bir yerlere götürüyorum. bakarsın bı sarışın browni de birine hediye gider :)
yalnız ben bunun üstüne bir sos yapmak istiyorum, sanki kırmızı meyve sosu yapsam (çilekli, frambuazlı gibi) iyi gider gibi geldi. sence olur mu? ya da nasıl bir sos yakışır, bir öneride bulunabilir misin?
teşekkürler...

4/02/2006 05:42:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba!
Yaptiginiz tatlilari begenerek takip ediyorum. Hepsini ayni anda denemek geliyor icimden. Ben Almanyada yasiyorum. Burada kek unu diye birsey duymadim. Acaba yerine un ile kabartma tozu kullansam olurmu. Eger mümkünse hangi ölcülerde olmasi gerekir. Cevabin icin simdiden tesekkürler.
Nilüfer

4/02/2006 06:04:00 AM  
Blogger zinnur said...

Sevgili Tugce, bizim gibi pisirmeyi sevip yemekten kacinanlarin bir pastanesi olmasi lazim. Boylece gonul rahatligiyla pasta, kek yapabilirdik. Bu brownie'nin lokmalik kesilmisten buyuk porsiyonlari tek basina yemek icin biraz agir, dolayisiyla yanina bir meyva sosu istemekte haklisin. Ben beyaz cikolataya ahududuyu cok yakistiriyorum, ama eminim cilek de guzel olur. Hem lezzet, hem de goruntu olarak tamamlar.

4/02/2006 06:49:00 AM  
Blogger zinnur said...

Nilufer, kek unu dedigim proteini az olan yumusak un. Normal un %8-10 oraninda protein icerirken, kek ununda %6-8 oraninda protein oluyor. Bu ozellik kek unu ile pisirilen kek/kurabiyenin daha yumusak olmasini sagliyor. Kek ununun diger ozellikleri bir cok kere elenmis olmasi ve suyu normal una nazaran daha az cekmesi. Dolayisiyla bunun yerine normal un kullanacaksan biraz daha sivi eklemelisin. Ya da daha iyisi normal unu ele, sonra tarifte gecen her bardak kek unu yerine bu elenmis undan 1 bardak eksi 2 yemek kasigi un kullan. Veya her bardak kek unu yerine 3/4 bardak elenmis normal un arti 2 yemek kasigi nisasta karisimi kullan. Kabartma tozu eklemene gerek yok. Keklerde nasil sonuc verir bilemiyorum ama burda tarifini verdigim brownie'ler icin bu yontemin calisacagini tahmin ediyorum.

4/02/2006 07:04:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Esmere bayildim. Tam da bayilarak yedigim brownilere benziyor.

Boyle bir keki yaptigim zaman tepsiyi bitirinceye kadar rahat edemiyorum. Browni yaptigim zaman ben de evde bir iki dilim birakip gerisini ofise getiriyorum :)

Pasta suanda bile bir bomba gibi ama yarim bardak da kuru uzum eklemenizi oneririm. himm himmm.

4/02/2006 07:41:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Obur Kedi, cok iyi fikir bu. Cikolataya kuru uzumu ben de pek yakistiririm, deneyecegim.

4/02/2006 07:04:00 PM  
Blogger evcilkedi said...

Zinnur bu bombalardan bizim eve de atsana:-) Benim gibi çikolataya hele bitter çikolataya dayanamayanlar için müthiş bir tarif. Tabii dediğin gibi paylaşacak birileri olması lazım. Bazen sırf evde az kişiyiz diye yapmaktan vazgeçtiğim tarifler oluyor ama insan denemek de istiyor. Özellikle Dulce de leche yapımı için öğrendiğim pratik bir tariften sonra, bu malzemeyi kullanmayı iyice kafama koydum. Senin tarifin bu iş için mükemmel, herhalde yarıya indirerek yapabilirim. Tarifler için sağol:-)

4/03/2006 12:02:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Mmmmmm....

ciciiii ciciiii... Cici browniii... Cici Zinnuuuurrr...

4/03/2006 07:04:00 PM  
Blogger bething* said...

merhaba, oncelikle elinize saglik..
benim sormak istedigim; buyuk beyaz cikolatalari nereden temin edebilecegim..
tesekkurler

4/04/2006 12:46:00 AM  
Blogger Tuz ve Biber said...

Off off Zinnur! Beyaz çikolata ve browni! Ah benim de ne zamandır böyle bir tarif uygulamak vardı aklımda.. deneyen birini bulmak iyi oldu.
Ellerine sağlık..
Evren

4/04/2006 06:29:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

evcilkedi, denersen sanirim memnun kalacaksin. Sadece bir daha vurgulayayim, kesmeden kesinlikle bekletmek gerekiyor. Icindeki karamelden dolayi sicakken kesmek cok zor. Bu arada bir dulce de leche sever olarak kolay tarifini merak ettim. David Lebovitz'in firin yontemi mi, yoksa daha da basiti mi seninki?

4/04/2006 06:54:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hande, oburkedi ve evcilkedi'nin yorumlarindam sonra seninkini de okuyunca icimden "Mirrr mirr" diye cevap vermek geldi :)

bething, bu soruya TR'deki arkadaslar daha iyi cevap verebilir belki. Ben supermarketten aliyorum burada.

Evren, beyaz cikolatayi ancak tatlisini kesen meyvalarla birlikte seven biri olarak, ben bile cok begendim bu tatliyi. Daha pisirmeden hamurunun tadi bile guzeldi. (Kendimi ele verdim galiba :) )

4/04/2006 07:26:00 AM  
Blogger evcilkedi said...

Zinnurcuğum, dulce de leche ile ilgili linki sana email ile yolladım.Yapması biraz zaman alıyor ama benim gibi markette bulma şansı olmayanlar için iyi bir alternatif. Sevgiler

4/04/2006 01:24:00 PM  
Blogger Doruk said...

Zinnur'cuğum, ben karamel yapacağım zaman içine biraz da süt kreması ekliyorum. O zaman rengi fotoğraftaki gibi oluyor ve daha yumuşak kıvamlı olup dişe yapışmıyor.
İkisi de şahane olmuş. Ellerine sağlık.

4/04/2006 02:09:00 PM  
Blogger zinnur said...

evcilkedi, aldim, tesekkurler. Ben de sana bendekini yolladim.

Burcu, yazdigin iyi oldu, ben de sirf seker ve su ile yapilan benim kullandigima benzemeyebilir diye dusunuyordum. Simdi not olarak posta eklerim.

Sevgiler,

4/05/2006 05:49:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

harika tarifler ellerinize sağlık.
SEVGİLER....

3/22/2007 10:19:00 AM  

Post a Comment

<< Home