Sunday, March 05, 2006

"Finansci" Keki Nasil Bir Sey?

Fransiz mutfaginda adi Finansci olarak cevrilebilecek bir minik kek turu var. Yumurta aki bazli bu keklerin bu adi neden aldiklariyla ilgili teoriler cesitli ama benim aklima en yatani geleneksel olarak kucuk dortgen kaliplarda pisirildiklerinden altin kulcelerini hatirlatmalari oldu. Son aldigim uc yemek kitabinda da "Finansci" tariflerine rastlayinca iyice meraklandim ve denemeye karar verdim. Bu kekciklerin turlu cesitlemeleri var, ama bendeki tariflerin ortak yanlari badem tozu ve kahverengilestirilmis tereyagi icermeleriydi. Malzemeler arasinda az miktarda un olmasina ragmen, kabartma tozu olmayisi dikkatimi cekti. Tarifler oldukca basit gorunuyorlardi, ama ayni makaronda oldugu gibi bu isi hakkiyla yapmanin pek de kolay olmadigini anladim. Sanirim yumurta aki kopugunu temel alan bir cok tarif icin soz konusu bu. Firin isisindaki ufak oynamalar cok farkli sonuclar elde etmenize neden olabiliyor.

Ilk denememi yaptigim gun elimin altinda acilen tatlida kullanilmalarini gerektiren olgunlukta epey elma vardi. Ben ise elmali tatli yerine Finansci denemesi yapmak istiyordum. Francois Payard'in Simply Sensational Desserts kitabinda bu elmali finansiyer keki tarifi gorunce bir tasla iki kus vuracagimi dusunerek hemen ise giristim. Tarifim geleneksel bir Finansci tarifi yerine, buyuk yuvarlak kalipta yapilan ve altinda tart hamuru bulunan bir cesitleme idi. Buraya kadar iyi guzel de, malzemeler arasinda gecen kahverengilestirilmis tereyag miktari az yagli rejimden henuz cikmis olan beni derinden sarsti. Kisa bir kararsizliktan sonra miktari yari yariya azaltmaga karar verdim. Sonra azaltilmis miktarin bir kismini tatliya katmayi da unutunca benimki iyice yagsiz bir finansiyer oldu. Belki bunun icin biraz kuru buldum ve cok begenmedim bu tatliyi. Buna ragmen elmali tatlilar bizim evde oyle seviliyor ki, cayin kahvenin yaninda yendi bitti.

Tatliya koymayi unuttugum bal ve kahverengilesmis tereyagi karisimini ise kalan elmalarimla ve tabii kuru uzum ve firinlanmis ceviz ilavesiyle, Turk isi bir kurabiye dolgusuna donusturdum. Buz gozundeki hazir milfoy hamuruyla ustu kafesli bir elmali tatli da onlardan cikti. Acikcasi bu uydurma tatli, ilkinden daha guzel oldu. Hem de epeydir bekleyen milfoy hamuru ve elmalari degerlendirdigim icin cok mutlu oldum.

Ikinci finansci denemem Nick Malgieri'nin Perfect Cakes kitabindandi. Bunlar icin mini muffin kaliplarimi kullandim. Hamura geleneksel badem tozu yerine antep fistigi kattim. Pisirme suresi icin kitapta verilene tipatip uydum, ama gelecek denememde daha az pisirecegim. Bakalim ici daha da yumusak olacak mi? Elde ettigim mini muffinlerin dislari gevrek ve kahverengi, icleri ise ucuk yesil ve sungerimsiydi. Tatlari da hosuma gitti. Muffin olayini pek sevmiyorum, bence bunlar muffinden daha guzellerdi, hatta kendilerini muffinin universite egitimi gormus ufak tefek akrabalari olarak tanimlayabiliriz. Yine de ilerde "Ah, bir finansci keki olsa da yesem!" der miyim bilmiyorum. Siz de deneyip, bu konuda kendi hukmunuzu vermek isterseniz Malgieri'nin tarifi asagida.

  • 1/2 bardak kabuksuz antep fistigi
  • 3/4 bardak seker
  • 1/2 bardak un
  • 5 yemek kasigi eritilmis ve rengi hafif kahverengiye donusunceye kadar isitilmis tereyagi
  • 1 yemek kasigi kirsch ya da kiraz surubu
  • 1 tatli kasigi vanilya
  • 4 yumurta aki
  • Bir tutam tuz
  • Ustu icin pudra sekeri
Kitaba gore yukardaki malzemeden 24 mini muffin cikiyormus. Ben bunun yarisiyla dendim ve 16 minik finansci kekim oldu.

Firininizi 175 C ye isitin. Kekciklerin yapismasini onlemek icin mini muffin kaplarinizi guzelce yaglayin ve unlayin. Fistiklar ve sekerin yarisini mutfak robotunuzda iyice incelinceye kadar cekin. Arada durdurarak 2-3 dakika yeterli olacaktir. Bir kaseye alip, unla karistirin. Tereyaginiza surup ve vanilyayi katip ilinmaga birakin.

Baska temiz (yagsiz) bir kasede yumurta aklarinizi tuz ilavesiyle yumusak tepecikler olusuncaya kadar cirpin. Kalan sekerinizi azar azar ilave ederek, ve bir yandan cirparak cok sert olmayan bir yumurta kopugu elde edin.

Fistikli karisimla baslayip tereyagi ile devam ederek, donusumlu sekilde ve uc defada bu malzemeleri yumurta akiniza katin. Her seferinde malzeme ancak butunlesene kadar karistirin. Tatli kasigi ya da s1kma tupuyle kaliplarin 3/4 unu hazirladiginiz hamurla doldurun. Onceden isitilmis firininizda 20 dakika kadar, ya da guzelce kabarip renkleri altin sarisina donusunceye kadar pisirin. Elinizle tepelerine hafifce bastirdiginizda sert olmali. Kisa bir sure soguttuktan sonra kekcikleri kaliplarindan cikartin. Servisten once arzu ederseniz ustlerine hafif pudra sekeri eleyebilirsiniz. Artanlari kapali bir kapta buzdolabinda saklayabilir, ya da daha uzun sure saklamak icin dondurabilirsiniz.

10 Comments:

Blogger begüm said...

Zinnur günaydın,

Kek harika görünüyor. Malzemeleri okuyup yapılış şeklini de görünce ortaya ne çıkacağı belli... Güzel bir kahveyle muhteşem. Sabah blogları dolaşırken arkadaşlar muhteşem şeyler yapmışlar... Hangi birini deneyeceğiz bilemiyorum...

Ellerine sağlık
begüm

3/10/2006 12:36:00 AM  
Blogger evcilkedi said...

Merhaba Zinnur, ben de bu kekin adını ben garipserdim, tarifi yayınladığına sevindim çünkü ufak porsiyonluk kekler yapmak için kullanmayı düşünüyorum. Muffinleri ben de pek sevmiyorum, muffin kalıplarını daha ziyade tuzlu, ekmek tarzı tarifler için kullanıyorum.Ellerine sağlık. Ayrıca bence de şamfıstığı bademe göre daha iyi gidiyor keklere...

3/10/2006 02:24:00 AM  
Blogger Nezaket said...

Merhaba Zinnur, bende kitaplari karistirirken rastlamistim financi ya da acaba neden financier dendigini dusunmustum. Kimbilir bazi malzemelerde kisitlamaya gittiklerindendir :))
Guzel gorunuyorlar ozellikle elmalisi, ellerine saglik.

3/10/2006 06:48:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba Zinnur,
keklerin herzamanki gibi harika gozukuyor! Clotilde daha once bu keklerle ve ismin nereden geldigiyle ilgili bir yazi yazmisti sanirim: http://chocolateandzucchini.com/archives/2004/07/bebe_financiers.php
Ben de cok seviyorum bu kekleri, ve sanirim bizim " mekik" olarak bildigimiz seyler bu financier kekine denk dusuyor:)
ellerine sagli sevgilerimle!

Deniz

3/10/2006 01:51:00 PM  
Blogger acicikolata said...

financier, mekik degil mi? mekik seklinde kaliplarda yapiliyor benim bildigim

3/10/2006 02:40:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Begum, begendigine sevindim. Bu gun guzel seyler vardi bloglarda gercekten.

Evcilkedi, umarim memnun kalirsin. Sam fistigi benim de en sevdigim fistik turu. Icine girdigi her seyi guzellestiriyor.

Nezaket, finansiyer adi ile ilgili bir teori de malzemeden yana zengin olmasiymis, bol tereyagi, pudra sekeri, badem tozu vs. Artik hangi teori dogru bilemiyorum :)

Deniz, evet, Chocolate and Zucchini'de oldugu gibi, Pim'in blogunda da sozu gecmisti. Makaron ve madelaine kadar bilinmemekle beraber bunlar da Fransiz mutfaginin meshurlarindan sanirim. Pim'in yalancisiyim, geleneksel olarak dortgen kalipta yapiliyormus. Ama Pierre Herme ilk defa mekik kaliplarinda yapinca o sekli de benimsenmis.

gayri ihtiyari, o sekil kaliplarda yapildigi dogru. Ama bildigim kadariyla bu kekcikleri belirleyen sekilden ziyade kullanilan malzeme: yumurta aki, kahverengi tereyag ve badem tozu ile yapiliyor. Yumurta sarisi ve kabartma tozu katilmiyor icine. Sanirim mekikte malzemeye iliskin boyle kisitlama yok.

3/10/2006 06:05:00 PM  
Anonymous fatoş said...

Merhaba Zinnur

İnternette kiraz şurubu ararken senin sayfan çıktı. Tarif vermemişsin acaba hazır mı kullandın? Denemek istediğim bir tarifte kiraz şurubu gerekiyor ve bulamadım. Nasıl yapabilirim fikrin varmı? Bir de evde 1 kasa kiraz var. Nasıl değerlendirebilirim biliyormusun?

6/14/2010 12:40:00 PM  
Blogger zinnur said...

Fatos, hosgeldin, sefa getirdin. Kiraz surubu var bizde, bir Arap dukkaninda bulup almistim epey once. Bozulmadi, hala duruyor. Gecmis gun, iyi hatirlamiyorum ama tahminimce onu kullanmisimdir bu tarifte. Ama orijinal tarifte sozu edilen kirsch bir cesit kiraz likoru. Tabii lezzete katkisi, suruptan daha fazla olur. Kiraz surubu evde hic yapmadim ama sen sorunca soyle bir arastirdim. Aklima en yatan metod, kirazlari aralarina seker serperek, kat kat bir tencereye dizmek ve bir gece oyle bekletmek (seker, meyvanin suyunu disariya cekiyor), ertesi gun, bu sulanmis kirazlari 10-15 dakika da pisirmek oldu. Daha sonra, elde edilen siviyi suzerek kiraz surubu olarak kullanabilirsin. Tabii bu arada kirazin tanesi ziyan olmus oluyor ama az bir miktarindan denenebilir. Tahminimce sana gereken surup da az bir miktardir.

Kiraz diyince ilk aklima gelen tatli bir cesit puding, burda clafouti diyorlar. Sicakken, uzerine krema ya da dondurma ile servis ediliyor. Burda Ingilizce bir tarifi var ilgilenirsen. Turkcesini de buldum.

Bir de aklima su geldi. Bu tarifte Amerikan uzumu icin yapilan metodla, kirazlar sekerlenebilir, hatta sularini da kiraz surubu olarak kullanabilirsin tahminimce. Yalniz amerikan uzumu kirazdan cok daha eksi oldugu icin seker miktarinda ayarlama yapman gerekecektir. Taneleri ve surubu (soguk meyva corbasi gibi) dondurma ile servis edebilecegin gibi, taneleri suzdurup pastalarda degerlendirebilirsin. Surubuyla kek katlarini islatabilirsin.

Guzelce sogutulmus kiraz baslibasina guzel bir ikram tabii.

Kolay gelsin sana.

6/14/2010 02:01:00 PM  
Anonymous Fatoş said...

Her zamanki gibi cevabı gene sende buldum Zinnur. Çok teşekkür ederim zahmet edip araştırmışsın. Çok işime yarayacak. Zaten karaorman pastası yapacağım. Sana daha öncede bahsetmiştim ama hala yapamadım. Bu sefer kararlıyım. Eşimin ilk babalar günü için yapacağım. Bakalım inşallah güzel olur. Sağolasın.

6/16/2010 12:48:00 AM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 11:26:00 AM  

Post a Comment

<< Home