Wednesday, February 01, 2006

Nerdeyse Yagsiz Cikolatali Kek

Iste hemen hemen yagsiz bir tatli tarifi. (Bu kolay keklere brownie deniyor burda, Turkcesi nedir acaba?) Daha fazla yagla yapilan bir kek kadar zengin bir tadi olmasa bile, icine konan elma puresi sayesinde oldukca yumusak ve lezzetli oldu; oyle ki, hic ilgilenmeyeceklerini dusundugum cocuklar bile severek yediler. Yapimi cok kolay olan bu tarif Nick Malgieri'nin Chocolate kitabindan. (Malzemelerde gecen bardak her zamanki gibi Amerikan cup olcusu, yani yaklasik 230 ml lik)
  • 1/2 bardak kakao
  • 1 bardak un
  • 1 tatli kasigi kabartma tozu
  • 1/2 tatli kasigi tuz
  • 28 g (2 yemek kasigi) yumusak tereyagi
  • 1 1/2 bardak seker
  • 2 buyuk yumurta aki
  • 1/2 bardak seker katkisiz pisirilmis elma puresi
  • 1 tatli kasigi vanilya
Firininizi 175C ye isitin. 20 cm lik kare firin kabini hafifce yaglayin, alt kismini uygun buyuklukte kesilmis pisirme kagidi ile kaplayin. Un, kakao, kabartma tozu ve unu orta buyuklukte bir kaba birlikte eleyin. Baska bir kapta tereyagi ve sekeri birlikte cirpin. Yumurta aklarini, elma puresini ve vanilyayi da ekleyip birlikte cirpin. Unlu karisimi elma pureli karisimin uzerine dokup butunlesinceye kadar cirpin. Hazirladiginiz firin kabina dokup uzerini duzleyin. 35-40 dakika, ya da sertlesinceye kadar pisirin. Benim kekimin pismesi 40 dakikadan daha fazla zaman aldi. Pistigi kapta sogutup karelere kesin.


28 Comments:

Blogger Sudiş said...

Kek karışımlarının formulasyonlarını hazırlarken pek çok yabancı kitapla kaynakla uğraşmıştım, yağsız keklerin ortak noktası elma şurubu, elma püresini yağ yerine koymaları, enteresan gelmişti bana, ellerine sağlık

2/02/2006 12:12:00 AM  
Blogger asliberry said...

Amerikada elma püresini satıyorlar sanırım, Türkiyede ben hiç görmedim, elmayı rendeleyip bir iki damla limon suyu ile haşlasam acaba aynı sonucu elde eder miyim?

2/02/2006 03:06:00 AM  
Blogger zinnur said...

Aliye, yagin (yumurta sarilari, sivi ya da tereyag) tatlilarda bir cok fonksiyonu varmis ogrendigim kadariyla. Bunlarin en onemlilerinden biri de unla sivinin birleserek gluten olusturmalarina, dolayisiyla da keki sertlestirmelerine engel olmakmis. Ayni zamanda lezzet verdigi de muhakkak. Bu nedenle boyle tariflerde yag azaltilsa bile tamamen kaldirilmiyor. Sekerin de gluten olusumunu onleme etkisi varmis, bu nedenle yagi azaltmaktaki kazancimizin bir kismini sekerin artmasiyla kaybediyor olabiliriz. (Bu kek icin 1 1/2 bardak seker bana biraz fazla gibi gelmisti, demek sebebi bu ) Bir de yeni ogrendim ki, bu gluten olusumunun onune gecmek icin unlu karisimi elma pureli siviya son anda katmak ve kasikla, mumkun oldugunca az karistirarak hamurun butunlesmesini saglamak gerekiyormus. Karisma isi uzadikca gluten olusmasin diye... Butun bunlar cok ilginc geldi bana. Ogrenecek ne kadar sey varmis bu konuda meger!

2/02/2006 07:21:00 AM  
Blogger zinnur said...

Asliberry, evet, burada cesit cesit elma puresi satiliyor. Ama evde yapmak da kolay. Rendelemeye bile gerek yok. Cabuk pisen bir cins elmayi, soyup, orta buyuklukte parcalara kesip, limon suyu, su, arzu edersen seker ve tarcin ilavesiyle, yumusayana kadar pisirip sonra mutfak robotundan gecirebilirsin. Bebek mamasi olarak ideal, ama icine ceviz ilavesiyle buyuklerin bile agiz tadina uyabilir. Kurabiyelerde cok iyi sonuc vermiyor sanirim, ama kek, pasta turu tatlilarda yagi azaltmak istediklerinde, kullanilmasi gereken yagin buyuk kisminin yerine elam puresi kullaniyorlar. Haftasonu kahvaltilarinda kreple vs de guzel oluyor.

2/02/2006 07:35:00 AM  
Blogger Ceylo said...

en çok sevdiğim tatlılardan bir tanesi! Eline sağlık...

2/03/2006 07:28:00 AM  
Blogger Sibel said...

Zinnur birşey sormak istiyorum, püre kullanıldığında bu tatlılarda elma tadı hissedilmiyor mu? Gerçi bu tarifte miktar az ama.. Geçenlerde aldığım katkısız bir marmelatta çok yoğun olarak elma tadı aldığım için soruyorum. Şeker yerine elma kullanılmıştı ama kızılcıktan çok elma marmeladı yiyor gibiydim..

2/04/2006 03:36:00 AM  
Blogger Tijen said...

zinnur, kanima girdin iyi mi? bu keki yaptim. tabii aynisini yapmadim. elma püresi yapmayi unuttugum için onu çikardim mecburen, seker yerine keçiboynuzu pekmezi koyup kakaoyu da yari yariya keçiboynuzu tozuyla karistirip içine parça çikolatalar, portakal kabugu rendesi ve portakal suyu koydum! benimki de nefis oldu vallahi! (iki yumurta aki yerine tek bir tam yumurta kullandim)
tijen

2/04/2006 06:13:00 AM  
Blogger zinnur said...

Sibel, ben bu tatlida elma tadi almadim. Belki kakaonun tadi baskin geldigi icindir, tabii kullanilan elmanin cinsi ve purenin miktari da onemli parametreler. Bu kekte seker degil de, yagin yerine kullanilmis elma puresi.

Marmelatta olsun, meyva sularinda olsun, kendi basina eksi olan meyvalari genellikle ikinci bir meyva ile birlestirerek kullaniyorlar burda da. Ama anlasilan senin denediginde biraz fazlaca kacmis.

2/04/2006 08:05:00 AM  
Blogger zinnur said...

Tijen, senin yaptigin eminim daha guzel olmustur. Tarifi bile agzimi sulandirdi. (Portakal ve cikolatayi birbirine cok yakistiririm.)

Keciboynuzu pekmezi sekerle, ya da balla karsilastirilinca nasil bir tatlandirici? Alisveris yaptigim health food store'da goruyorum bazen. Tavsiye edersen alacagim.

2/04/2006 08:44:00 AM  
Blogger Tijen said...

vallahi bana göre pek nefis oldu zinnur. seninkinden daha güzel mi onu bilemem. birlikte olup tatsaydik pek hos olurdu ama.
keçiboynuzu pekmezine bayiliyorum ben. çikolatamsi nefis bir tadi var. seker kullanmaktansa onu kullanmayi tercih ederim. gerçi ben tüm pekmezleri kullanmayi seviyorum. sanirim bir de yarim bardak kadar yetti, dogrudan sisesinden bosalttim ama pek de fazla yoktu zaten içinde. bu haliyle bile epey tatli. daha azi bile yetermis çünkü keçiboynuzu tozu da kakaoya oranla daha tatli, malum.
böyle iste.
sevgiler,
tijen

2/05/2006 03:27:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ceylo, tesekkurler. Nasil olmussa yorumun gozumden kacmis, gec cevap icin ozur dilerim.

2/05/2006 06:25:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tijen, tamamdir. Ilk firsatta alinacak. Bu az yagli az sekerli yani "az zehirli" tatli konsepti benim hosuma gitmeye basladi. Daha once ayak basilmamis bir bolge benim icin, dolayisiyla cok heyecan verici. Keci boynuzu pekmezi ile denemelerde bulunacagim ilk firsatta. Bilgiler icin tesekkurler.

2/05/2006 06:30:00 AM  
Blogger Tijen said...

rica ederim. dene pisman olmayacaksin. aslina bakarsan ben bu kekte pekmezle pek basarili olacagimi düsünmemistim, sonuç beni çok sasirtti.. yani ne desem bana göre olaganin ötesinde bir üstünlükte oldu sonuç (ben pek çikolatali kek yapanlardan degilimdir, kek de çok yaptigimi söyleyemem, yapsam hepsini yerim çünkü)
tijen

2/05/2006 11:02:00 AM  
Blogger Nezaket said...

Zinnur Merhaba,
Yazilan yorumlari okudukca daha cok ogrenecegim konu varmis diye dusunuyorum. Iyiki sizlerin yazdiklarinizi okuyorum, denediklerinizi firsat buldukca da deniyorum. Ustelik bu isten cokda keyif aliyorum. Gectigimiz gunlerde arsivdeki tariflerine kisacik bir goz attim da ne cok denemek istedigim tarif cikti bilemezsin.
Yeni aldigim bir kitapta nefis macaronlar gordum bugun ve hemen aklima bizim pastane ve senin macaronlar geldi...
Gosterdigin emek ve yaraticilik icin cok tebrikler, ellerine saglik...
Sevgilerimle
Nezaket

2/05/2006 03:43:00 PM  
Blogger ycurl said...

Zinnur,
keciboynuzunun ingilizcesi locust olarak geciyor. Peki keciboynuzu pekmezi de locust syrup filan olarak mi geciyor? Bir de whole foods gibi organik urunler satan markette bulabilirim herhalde degil mi?

2/06/2006 03:27:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Zinnur,Yağsız Çik.Kekten
keçiboynuzuna geldik.Tijen gibi ben de
tozunu kakaonun yanında kullanıyorum.
Ayrıca antioksidant ve bağışıklık
sistemini güçlendirici etkisi ve içerdiği kalsiyum nedeniyle her gün
1 tatlı kaşığı çocuklara(gerçi koca
delikanlı oldular) sütle birlikte
veriyorum.Tabi ben de alıyorum.
Denemeni öneririm.Bu arada keki unutmadım.Çok güzel görünüyor.
Tijenin dediği gibi pekmezi de
kullanılırsa beyaz şeker de
azaltılmış olur.Ve süper olur.

2/06/2006 04:17:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nezaket, cok tesekkur ederim nazik yorumun icin. Evet, ogrenecek seyler gercekten hic bitmiyor. Kendim bir suru yeni sey ogrenirken baskalarinin da ogrenmesine katkida bulunabildigim icin cok mutluyum.
Sevgiler,

2/06/2006 05:19:00 AM  
Blogger Binnur A. Ö. said...

Sevgili Zinnur
(adlarımız ne kadar benziyor benimki Binnur- Gerçi kullanıcı adı olarak Nehir gözüküyor-kızımın adı)
BEn de elma püresini genelde bütün ekmeklerimde kullanıyorum. Bazen yağdan daha iyi bir doku verdiğini dşünüyorum ekmeklerime.
BEn bir ekmekçiyim ve seni sayfama beklerim.
ekmekkokusu.blogspot.com

2/06/2006 10:28:00 AM  
Blogger Ilgaz Gürses said...

Merhaba, dün gece tatlı krizine girip hafif birşeylar yapmaya niyetlendim ve bu keki denedim. Ben elmaları rendeleyip biraz yumuşayıncaya kadar pişirdim (blenderdan geçirmek ya da tarçın, limon eklemek hiç aklıma gelmedi ama elma tadı yoktu kekte). Hamurun kıvamı biraz koyu gibi geldiğinden birkaç kaşık süt ekledim, daha da konabilirmiş, ben süngerimsi kekleri daha çok seviyorum çünkü (portakal suyu daha iyi bir fikirmiş). Sonuç gayet iyiydi. Ama tadı bana biraz şekerli geldi (zaten yağ miktarı az olduğundan şeker bir türlü erimedi içinde), bir dahakine şekeri azaltıp (bulabilirsem keçiboynuzu pekmezi kullanıp)öyle deneyeceğim. Yapmak isteyenlerle paylaşayım dedim. Afiyet olsun.

2/08/2006 12:17:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Binnur, blogunda cok ilginc tarifler gordum. Bu bir tesaduf mu bilemiyorum ama birkac gun once Ingilizce blogumda "2006'da mutfakta yapmak istedikleriniz" konulu bir mimde daha cok ekmek ve mayali tarif denemek istedigimi yazmistim. Herhalde s1k s1k ziyaret edecegim seni bundan sonra.

2/08/2006 12:13:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Incircekirdegi, deneyimini bizlerle paylastigin icin tesekkurler. Sekerin fazlaligi keki yaparken benim de dikkatimi cekmisti. Gerci pistikten sonra tadi cok tatli gelmedi. Ama tabii Turk ve Amerikan sekeri, unu da farkli sonuclar verebiliyor. Daha onceki yorumlarda gecmisti, meger yagsiz ya da az yagli tariflerde sekeri fazla tutmalarinin bir nedeni varmis. Gluten olusumunu onleyip kekin yumusak olmasini sagliyormus. Yine de soylediginiz gibi farkli tatlandiricilar kullanarak denemek lazim. Ben de bir dahaki sefere oyle yapacagim.
Sevgiler,

2/08/2006 12:20:00 PM  
Blogger ayşegül mutfakta said...

binnur merhaba, Dileğin diyet etkinliği için diyet tatlı tarifleri bakarkan gördüm browni tarifini veçok beğendim yaptım çokda güzel oldu sayende..
blogumda tarifi ve resmi var tabi senin linkinde var :)
şeker yerinede pekmez gibi bieşeyler denemek istiyorum birdahaki sefere umarım becerebilirim..sevgiler

2/24/2008 03:18:00 PM  
Blogger İLKAY said...

Zinnur'cuğum benim bir sorum var....Yumurta aklarını kar hale getiriyor muyuz acaba???
Cevaplarsan çok sevinirim....Tariflerini yapmadan duramıyorm da::))))
Şimdiden teşekkürler...
Sevgiler,
ilkay

3/12/2008 05:36:00 AM  
Blogger zinnur said...

Ilkay, su anda tarifi aldigim kitap elimin altinda yok ama, kendi yazis seklimden anladigim kadariyla, kar haline gelmiyor. Sadece elma puresiyle butunlesecek kadar cirpiliyor.

Kolay gelsin.

3/12/2008 05:40:00 AM  
Blogger İLKAY said...

Zinnur'cuuğm çok çok teşekkür ederim canım...Bu arada makaronları hala başarabilmiş değilim...günlüğümde de bu makaron başarısızlıklarımı henüz yayınlamadım...yazısı fotoğrafları hazır::)))hani acaba başarır mıyım bir gün deyip deneyip durmaktayım...
Bu keki deneyeceğim...Ben de geçenlerde bir browni gibi bir kek denedim...içine pişmiş elma rendesi eklemiştim...çok güzel nemlilik veriyor gerçekten...ben de nemli kekleri çok seviyorum...ben hangi keki sevmiyorum ki::)))))
Tarif için de çok sağolasın...
Sevgiyle kal...
İlkay
www.pastacipapatyalar.blogspot.com

3/12/2008 07:14:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba, tarif icin tesekkur ederiz. Aynen uyguladik. Cok lezzetli ve hafif oldu. Gercekten de elma hic farkedilmiyor ama mukemmel bir nem sagliyor keke. Uzerine biraz cirpilmis kremayla da cok nefis oluyor.

12/30/2009 07:09:00 AM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 08:56:00 AM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 08:59:00 AM  

Post a Comment

<< Home