Tuesday, January 10, 2006

Dondurma Sandvicleri

Turkiye'deki kus gribi haberlerini uzuntuyle takip ediyorum. Bu aralar yumurtali tarifler vermek biraz abes geliyor; ne yazik ki yumurtasiz tatli/pasta tarifi yok denilecek kadar az. Bu korkutucu saglik tehditinin en kisa zamanda ortadan kalkmasini diliyorum.

Gecen Pazartesi Zeynep'in dogumgunuydu. Sinif arkadaslariyla paylasmasi icin antep fistikli, yesil cayli ve cikolatali makaronlar yaptim ama makaronlar gecenin bir yarisi tamamlandigi, Zeynep de cok erken okula gittigi icin resimlerini cekmeye firsat olmadi. Kirka yakin makarondan artakalan 6 yumurta sarisiyla ne yapacagimi dusundum bir sure. Bu aralar yesil cay ve kestane ikilisi ile denemeler yapmayi seviyorum. Zeynep'cigim de yesil cayi cok sevdigi icin ona bu malzemelerle bir dogumgunu pastasi yaparim diye hayal ettim. Eh, boyle ozel bir gun icin yapilan pasta guzel bir tatli sosuyla servis edilince daha da guzel olur muhakkak. Bu dusunceyle yumurta sarilarimla yesil cayli creme anglaise --un ya da nisasta katkisi olmadan sadece yumurta sarisi ile koyulastirilan bir cesit krema-- yaptim. Ama sonrasinda soguk alginligina yenik dusunce ve pasta hayallerimin gerceklesmeyecegi asikar olunca, krem anglezimi yesil cayli dondurma icin baz olarak kullanmaga karar verdim. Uydurma tarifimi daha sonra sizlerle paylasacagim, uydurma filan ama tadi pek guzel oldu gercekten.

Makaron maratonundan artakalan 2 yumurta akim da vardi bir kenarda. Onunla da kestaneli makaronlar yaptim. Kurumalari icin beklerken uzerlerine biraz yesil cay eledim ama gorunuse ya da tada cok fazla katkisi olmadi bunun bence. Kestaneli makaron tarifimi biraz degistirmeliyim; su anda kullandigim tarif cok lezzetli olmakla beraber biraz kirilgan makaronlar elde ediyorum sonucta. Dikkatle ellemezsem incecik kabuklari kiriliveriyor.

Dun aksam yesil cayli dondurmamiz ve kestaneli makaronlarimizla dondurma sandvicleri yaptik. Kesinlikle tavsiye ediyorum. Turkiye'de matcha denilen yesil cayi bulmak ne kadar mumkun bilmiyorum ama cayli dondurma yapmak icin, kullandiginiz sut ya da kremayi sevdiginiz herhangi bir cins cayla biraz kaynatarak cay lezzetinin sute gecmesini saglayabilirsiniz. (Tabii cayi poset olarak kullanmak ya da cay yapraklarini ufak bir tulbente torba yapmak gerekir.) Bu sekilde servis edilen dondurma basit bir tatli olmaktan cikiyor. Bir lokma aldiginizda, once makaronun citir kabugu, sonra alttaki yumusak sungerimsi kismini hissediyorsunuz. Ucuncu sirada dondurmanin puruzsuz serinligi geliyor. Kestane lezzetinin yesil cayin acimsiligina katkisini da bahsettigim doku cumbusune katarsak bu dondurma sandviclerinin lezzetini size biraz olsun tarif etmis olabilirim. Yalniz denerseniz, benim yaptigim hataya dusmeyin ve kisi sayisina gore hazirlayin dondurma sandviclerinizi. Eger fazla yapip kalanlarini dondurursaniz, ertesi gun tattiginizda donmus makaronlarin pek de cazip olmadigini goreceksiniz. En s1k sunum dondurmanizi yuvarlak bir kalipla kesip o sekilde dondurmak ve servisten hemen once taze makaronlar arasina yerlestirmek olsa gerek. Ben de bir sonraki deneyisimde mutlaka bu sekilde yapacagim.

16 Comments:

Blogger Hanife said...

Zinnur,
Bunlar harika olmus, Sietne surekli bakiyorum ama yorum birakamiyorum yogunlukdan. Makaronlain cok guzel oluyior. Dondurmalisi daha da cazip tabii. Ellerine saglik.

1/11/2006 04:46:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Buradan okuyanlara bilgi olsun diye söylemek istedim. Yumurtaları bilindik markalardan alırsanız, aldıktan sonra 70 derecenin üzerinde de ısıtırsanız -ki bu pratik olarak katı yumurta kıvamı oluyor (fırınlarda zaten endişeye gerek yok)- kesinlikle bir şey olmaz. Tavuk içinde bu böyle. zaten bilindik markalarda böyle bir şay çıkmaz, eğer emin olmak istiyorsanız çok iyi pişirip gönül rahatlığıyla yiyin.

1/11/2006 02:51:00 PM  
Blogger zinnur said...

Hanife, senden yorum almak cok guzel. Kolayliklar diliyorum islerinde.

Ozge, verdigin bilgiler icin tesekkur ederim.

1/11/2006 06:58:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur

Senin tarifine gore makaronlari yapmaya calisiyorum ama 2 seferde de basarili olamadim. Makaronu 12 dk. firinda tutup cikartiyorum kabarmis olan makaronlar tekrar sonuyor. Nedeni ne olabilir bana yardimci olursan sevinirim. Kasik olcusune gore degil senin belirttigin gr olcusune gore yaptim.

1/11/2006 08:32:00 PM  
Blogger zinnur said...

Alev, benimki sadece bir tahmin, ama cikardiktan sonra sondugune gore tam pismemis olabilirler. Pisirme suresini biraz daha arttirmayi dene.

Ikinci aklima gelen acaba yumurta aki kopugun olmasi gerekenden daha mi sulu idi? S1kma tupune koyduktan sonra dik tuttugunda ucundan kendiliginden akip gitmeyecek kadar sert olmasi lazim makaron hamurunun.

Malzemeleri olcsen de sekerin cinsi, inceligi vs. etkileyebilir. Mesela ben uygulamaya calistigim bazi Alman tariflerinde terazi ile dikkatle olcerek yapmama regmen un farkliligindan oturu basarisiz olmustum.

Makaronlar oldukca kaprisli kurabiyeler. Firin isisi ve pisirme suresi kesinlikle onemli parametreler. Belki firin buyuklugu, firin rafinin pozisyonu, ne bileyim tepsinin cinsi vs de etkiliyor. Onun icin herkes icin gecerli olabilecek bir tarif vermek zor. Ancak deneme yanilma yoluyla senin icin calisacak parametreleri bulabilirsin. (Ben en az 10 defa denedim basarili olmadan, ancak malzeme ziyani cok olmasin diye yarim olcu ile yapiyordum hep.)

Bir dahaki denemende cok iyi bir sonuc almani diliyorum.

1/11/2006 09:41:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

zinnur, hala makaronlari denemedim ama gecen gun bizde de dondurma sandvichleri vardi! bu kadar tesaduf olmaz yani. :)

1/12/2006 11:39:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnurcuğum,makaronları başardığım için çok mutluyum.Senden bunları duymak beni çok sevindirdi.Bu arada yeşil çaylı kremayı merakla bekliyorum.Matcha yı bulamasak da alternatif bir şey geliştirebiliriz.Her şey için teşekkürler.

1/12/2006 01:25:00 PM  
Blogger zinnur said...

Fethiye, telepatik bir durum mu soz konusu acaba? :) Zira bizim yasadigimiz soguklarda dondurma yapmayi dusunmem bile bizimkileri sasirtti.

1/13/2006 07:36:00 AM  
Blogger zinnur said...

Munevver, makaronlarin gercekten cok guzel olmus. Sana sormadan resmini buraya koyuyorum, umarim mahzuru yoktur.

Krema konusunda bircok alternatif var. Mesela kestaneliye nasil bir krema yaptiysan onu uyarlayabilirsin. Sut ya da krema kullaniyorsan onu once cayla biraz kaynatip cayin tadini almasini saglayabilirsin. Ya da cok koyu bir cay demleyerek tarifteki sivinin bir kismi yerine bunu kullanabilirsin. Benim kullandigim burda "buttercream" denen krema cesidi. Yumurta sarisi, seker surubu ve tereyagdan yapiliyor. Makaronlardan yumurta sarisi arttikca bu kremayi yapip buzluga atiyorum. Sonra gerektikce cozup, ihtiyacima gore farkli malzemelerle tadlandiriyorum. Mesela icine biraz yesil cay tozu katinca oluyor yesil cayli krema. Bu kremanin tarifini vermek istemedim cunku hem cok uzun cirpma sureleri var, hem bir yandan cirparken bir yandan azar azar seker surubunu dokme gibi hani nerdeyse 3 ele ihtiyac duyuran bir tarif. Kitchenaid olmasi kesinlikle isi kolaylastiriyor. Bir de seker surubunun kivamini yakalamak icin termometre lazim, yoksa krema sulu olabiliyor. Iste boyle biraz fazla detayli ve ozel alet edevat gerektiren bir tarif oldugu icin vermek istemiyorum. Ama arzu edersen sana emaille yollayabilirim.

1/13/2006 07:51:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba kızlar :)
cok güzel ya
bayıldım zinnur yazılarına basarılar dilerım
ha asıl kışın dondurma cok gusel oluyo bunu bilmiyenlerde denedikçede na kadar hos oldugunu görürler.

1/13/2006 10:25:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur,resim için memnun oldum.Bende 2 tane krem anglez tarifi var.1.sinde krema,yum.sarısı,süt,şeker benmari usulü çok çırpılarak pişiriliyor.Isı önemli,yağ yok.2.si tereyağ,şeker şurubu,yum.karı ile yapılıyor.Sanırım seninki 1.ye benziyor.Ben ikisinin karışımı bir şey deneyebilirim.Kitchenaid'im var.Bu yüzden problem yok.Bilgini paylaştığın için teşekkürler.

1/13/2006 11:03:00 AM  
Blogger zinnur said...

Munevver, aslinda daha cok 2. ye benziyor galiba. Ben burada benim tarifi vereyim sana, belki denersin. Bunun bir cesidi de yumurta sarisi yerine aki ile yapilabiliyor; herhalde senin 2. tarifin ayni olsa gerek.

Klasik Buttercream: (Cake Bible'dan)

112 gm yumurta sarisi (yaklasik 6 buyuk yumurtanin sarisi)

200 g (1 bardak)seker

118 g (1/2 bardak)su

454 g yumusamis tereyag

Ici yaglanmis payreks olcu kabini ocagin yaninda hazir edin. Yumurta sarilarini elektrikli mikserde renkleri iyicene acilana kadar cirpin. Ote yanda seker ve suyu tercihan yapismayan bir sahana koyun; seker eriyip kaynamaya baslayincaya kadar karistirarak pisirin. Kaynama basladiktan sonra artik karistirmayin ve surubun isisi 115C ye cikincaya kadar kaynamaya birakin. Bu isiya ulasir ulasmaz hemen (ama dikkatlice) surubu payreks kaba aktarin. Yumurta sarilarini bir yandan cirparken bir yandan azar azar seker surubunu uzerlerine dokun. Surubun sonunu spatula ile siyirarak ekleyin. (Seker surubu sogudukca suratle katilasiyor. Onun icin ekleme isini suratle yapmak lazim. Cok suratli yapilirsa da yumurtalar pisebilir. Isin zor kismi surati iyi ayarlamak.) Surubun tumu eklendikten sonra karisim oda sicakligina soguyuncaya kadar cirpmaya devam edin. Sonra cirpmaya hala devam ederken yumusak tereyaginizi ufak parcalar halinde katin. Tereyaginizin sonuna dogru krema koyulasip olmasi gereken kivami alacak. (4 bardak krema cikiyor bu miktarlardan. Bir hafta buzdolabinda, 8 ay buzlukta saklanabilir.) Icine 2-4 tatli kasigi sivi katmak kremanin kivamini bozmuyor. Mesela az suda eritilmis nescafe, ahududu sosu, cilek sosu, erimis cikolata ya da beyaz cikolata, kestane puresi ekleyerek farkli kremalar elde edebilirsiniz.

1/13/2006 12:20:00 PM  
Blogger zinnur said...

Sakrep tesekkurler. Oglum da seninle ayni fikirde :)

1/13/2006 12:22:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur,

Yumurta aki tam belirttigin gbi olmasi gereken kivamdaydi. Hatta kuru malzeme katarken acaba cokmu gelecek diye dusunmustum ama aslinda tam geldi. Firini oneden isittim. Fakat benim firin buyuk ve gazli firinlardan. 12 dk belkide yeterli olmadi birdaha deneyip daha uzun sure firinda tutacagim. Sana sonucunu yazarim . BIlgiler icin tesekkur ederim.

1/15/2006 10:47:00 AM  
Blogger zinnur said...

Alev, oldu olacak birkac tepsiye ayir hazirladigin hamuru, ve birkac farkli kombinezon dene. Munevver bana yolladigi mailde benim verdigim firin isisinin fazla geldigini, makaronlarini 160 derecede pisirdigini yazmisti. Sen de firin isisi ve pisirme suresi ile oynayarak birkac deneme yaparsan, senin icin en iyi iyi sonuc verecek parametreleri bulabilirsin tahminimce. Hamurunun kivaminin olmasi gibi oldugundan emin oldum yorumunu okuyunca; cunku ben de her sefer karistirma asamasinda bu kadar kuru malzeme bu kadar yumurta akiyla nasil hallolacak diye geciriyorum icimden :) Kivam tuttuguna gore cok yaklasmissin bence sonuca.

1/15/2006 01:43:00 PM  
Anonymous yemek tarifleri said...

guzel tarif. tebrik ederim.

8/18/2011 09:07:00 AM  

Post a Comment

<< Home